Guide: Sådan tjekker du din pengestrøm

A man holding a wooden box - 935x250

Liquidity Management flow - DK - 158x158Har du et godt overblik over din pengestrøm, kan du hurtigt se hvor der er plads til forbedring. Målet er at skabe en smidig håndtering af din pengestrøm, så du kan gøre din forretning og din likviditet mere robust.

Tag styringen tilbage

Find balancen Hvordan kan vi hjælpe Find balancen
 Pictogram showing a scale 

Find balancen

Udgifter 

  • Sammenlign dine leverandørers priser og betingelser ofte og genforhandl hvis en anden leverandør har bedre betingelser. Husk at et godt leverandørsamarbejde er vigtigt for din forretning, og hvis det er muligt at forbedre dine vilkår med en eksisterende leverandør kan du opnå både bedre betingelser og fastholde det gode samarbejde. Vilkår du måske ikke vil kunne få hos en ny leverandør.
  • Betal dine regninger så sent som muligt – men aldrig for sent! Du kan også bede dine leverandører om at give dig kontantrabat for hurtig betaling. Dette vil optimere pengestrømmen for begge parter.
  • Begræns antallet af leverandører hvis det er muligt. Vælg leverandører hvor du kan få rabatter og andre fordele hvis din virksomhed vokser.

Indtægter

  • Undersøg hvilke betalingsbetingelser dine konkurrenter tilbyder og sammenlign dem med dine egne.
  • Overvej om du kan ændre dine betalingsbetingelser og få dine penge ind lidt før.
  • Tag imod kort og mobilbetalinger og få dine penge med det samme.
  • Tjek dine kunders kreditværdighed før du accepterer ordrer.
  • Send overskuelige og let forståelige fakturaer for at undgå sene betalinge.
At få en stor sum penge ind fra et salg er enhver virksomhedsejers drøm, og ved at optimere din pengestrøm vil du kunne sikre at du hele tiden for mest muligt ud af dine indtægter. Det vil styrke din forretning og gøre den i stand til at vokse sig større i fremtiden.
Hvordan kan vi hjælpe

Hvordan kan vi hjælpe

Planlæg dig til en lysere fremtid

Planlæg dig til succes Services Planlæg dig til succes

Planlæg dig til succes

Når det kommer til din virksomhed, hvad drømmer du så om? Ejere af nystartede virksomheder ser frem til en stabil og rentabel forretning. Mere garvede virksomhedsejere drømmer om at ansætte flere medarbejdere, købe bedre udstyr eller flytte til større kontorer. Et andet mål kunne også være at udvide til nye markeder. God planlægning øger chancen for, at dine drømme bliver til virkelighed.

Enhver virksomhed gennemgår forskellige faser. Ved at sætte dig ind i disse faser, kan du sikre at du foretager de bedste beslutninger for din virksomhed. Du vil blive stand til at reagere hurtigt hvis du får brug for at foretage en investering. Det kan også være at du ejer en sæsonbestemt forretning og har brug for at holde styr på din likviditet udenfor sæsonen.

Aktiv planlægning er en god måde at imødekomme fremtidige udfordringer. Her er nogle tips og tricks til at komme i gang:

Pictogram 1 - 164x96 - new

Få styr på det grundlæggende

- Lav en prioritering af dine forretningsmål.
- Beslut dig for en realistisk tidsramme for at nå dine mål. Det er bedre at tidsrammen er en anelse for lang end for kort.
- Find ud af hvor du kan finde data og den information du skal bruge i din planlægning. Hvis du fx har sæsonbestemte op- og nedture i din pengestrøm, er du nødt til at lægge en plan for at håndtere udsvingene. Du har brug for at se tilbage i tiden og kigge efter faste mønstre i indgående og udgående betalinger og du har brug for et overblik over din indkomst i den nærmeste fremtid.

Pictogram 2 - 164x96 - new

Se tilbage i tiden

- Fortiden fortæller meget om fremtiden. Se tilbage på din virksomheds kontobevægelser de sidste 3-4 år og kig efter faste mønstre i indgående og udgående betalinger.
- Analyser hvordan det har påvirket din pengestrøm, hvis din virksomhed har lanceret nye produkter eller ydelser.
- Som ny virksomhedsejer skal du finde ud af hvad du har brugt på opstart af din virksomhed.

Pictogram 3 - 164x96 - new

Se fremad

- Gå tilgodehavender og gældsposter igennem – hvad er på vej?
- Overvej, hvornår behovet for en fremtidig investering vil opstå.

Pictogram 4 - 164x96 - new

Handlingsplan

- Lav et budget der viser hvor mange penge din virksomhed har til rådighed hver måned. Det vil hjælpe dig hvis du har behov for at spare op til fremtidige investeringer. Det vil også være en hjælp til at forudse hvornår der er en risiko for underskud af kontanter så du kan få styr på situationen i tide.
- Brug al den information du har fundet til at øve dig i at vurdere din pengestrøm. Start med at anslå indtægter og udgifter så præcist som muligt de næste par uger. 
- Sørg for at tilpasse din plan regelmæssigt.

Services

Services

  • Få en aftale om overtræk. Det gør det lettere at håndtere midlertidige underskud og sæsonudsving.
  • Factoring hjælper med at gøre tilgodehavender til kontanter.
  • Ved at lease i stedet for at eje kan du øge din likviditet.
  • Lad os hjælpe ved at fastslå behovet for likviditet og rådgive om investering af overskydende midler. Vi finder den rette balance mellem risiko og afkast.

Risiko – en del af livet

Håndter risikoen Lad os hjælpe Håndter risikoen

Håndter risikoen

Risk map

Al forretning rummer risiko, men risiko kan også indeholde muligheder. Det kommer an på, hvor godt du håndterer den. For eksempel gør import og eksport virksomheden sårbar, hvis valutakurserne svinger. Du risikerer at betale mere eller modtage mindre end forventet. Andre risici er upålidelige leverandører, kunder, der ikke betaler til tiden (eller slet ikke) og politisk eller økonomisk usikkerhed i et land. Kender du de aktuelle udfordringer, kan du navigere uden om faldgruberne og finde mulighederne.

For at komme i gang:: 

Lad os hjælpe

Lad os hjælpe