Spørgsmål og svar

Sortér efter: Seneste | Mest spurgte | Emner
Internet og telefon
Q

Jeg skal logge på Netbank første gang


Se svar >
A

Læs mere om første gang du logger på.


30918 Visninger
 Netbank 
Q
Kan jeg få en sms med min saldo?
Se svar >
A

Under punktet sms  i venstre side i Netbank er det muligt at tilmelde en konto til saldoovervågning.


 


4725 Visninger
 Netbank 
Q
Hvordan spærrer jeg mit kort?
Se svar >
A

Mister du dit kort, kan du nemt, hurtigt og sikkert spærre det i Netbank. Klik på menupunktet Kort, vælg det kort, du vil spærre, og klik så på Spær kort.


4713 Visninger
 Netbank 
Q

Hvordan aktiverer jeg mit kort?


Se svar >
A

Når du får dit kort med posten kan du aktivere det i menupunktet Kort, Aktivering af kort. Klik ud for det nye kort og derefter på Aktiver kort.


6120 Visninger
 Netbank 
Q
Hvordan bestiller jeg et nyt kort?
Se svar >
A

Har du brug for et nyt kort til din konto, fx hvis du vil skifte dit dankort ud med et Visa/dankort, bestiller du det under punktet Kort.


6601 Visninger
 Netbank 
Q

Hvornår har Netbank åbent?


Se svar >
A

Netbank har åbent døgnet rundt.


5461 Visninger
 Netbank 
Q

Jeg har glemt mit kodeord - hvad gør jeg?


Se svar >
A

Kan du ikke huske dit personlige kodeord, skal du kontakte din filial og få dem til at bestille en ny pinkode til dig. Når du har fået pinkoden, skal du klikke på knappen Ny bruger eller ny pinkode i skærmbilledet, hvor du normalt logger på.


5086 Visninger
 Netbank 
Q

Hvordan betaler jeg et giro-/indbetalingskort?


Se svar >
A

Du har fx modtaget en regning på 500 kr. fra din tandlæge.

  1. Start med at klikke på Betal regning i menuen under Betalinger & overførsler.
  2. På giro-/indbetalingskortet skal du først vælge, hvilken kortart giro-/indbetalingskortet har. Koden er på to cifre og står i nederste venstre hjørne på girokortet.
  3. Herefter vælger du den konto, pengene skal hæves fra.
  4. Udfyld feltet Beløbsmodtager. Så kan du se, hvem du har betalt til, når du ser på dit kontoudskrift.
  5. Indtast giro/kreditornummer.
  6. Indtast beløbet.
  7. Udfyld, på hvilken dato regningen skal betales.
  8. Afhængigt af hvilken type giro-/indbetalingskort der betales, skal der muligvis skrives i Meddelelse til beløbsmodtager, eller du skal angive den lange talrække, der står nederst på girokortet.
  9. Nu er alle informationer indtastet, og du klikker på Send.
  10. Du skal nu bekræfte, at betalingen skal sendes til banken. Det gør du ved at indtaste dit Personlige kodeord.
  11. Klik igen på Send, og efter et kort øjeblik får du en kvittering for, at banken har modtaget din betaling.

10404 Visninger
 Netbank 
Q

Koder på giro-/indbetalingskort


Se svar >
A

 I nederste venstre hjørne på alle giro-/indbetalingskort er der en talrække. De første to tal kaldes for kortartskoden. Denne talkode bestemmer, hvordan girokortet skal behandles. Nogle firmaer kræver kun at få oplyst den lange talrække i bunden af giro-/indbetalingskortet og beløbet, mens andre kræver at få selve girokortet retur, fx af bogføringsmæssige årsager.

Alle giro-/indbetalingskort med følgende koder kan du betale via Netbank:

01, 04, 08, 15, 41, 71, 73, 75 og koden "blank"

Nogle ganske få giro-/indbetalingskort kan ikke betales via Netbank, så med en kortartskode, der ikke er at finde på listen, kan du lave en aftale med din filial. Du får nogle portofri kuverter, som du kan sende regningerne ind i, og så klarer vi betalingen fra din konto.


5537 Visninger
 Netbank 
Q

Hvordan sletter jeg en betaling?


Se svar >
A

Du har fx indtastet et giro-/indbetalingskort til betaling om 10 dage. Du finder ud af, at du alligevel ikke vil betale, og vil derfor slette betalingen.

1. Vælg Betalinger & overførsler og markér den betaling, du ønsker at slette.


2. Nedenfor listen vælger du knappen "Slet". Er det en betaling med flere forfald, skal du så vælge om det er den næste eller alle betalinger du .
3. Du skal nu bekræfte, at betalingen skal slettes. Det gør du ved at indtaste dit Personlige kodeord.
4. Efter accept af Bekræft-vinduet skal betalingen være væk fra Betalingsoversigten. Hvis ikke den er det, skal du kontakte din filial.

Skal du slette, afvise eller afmelde alle betalinger, der er tilmeldt til Betalingsservice, er det den samme måde. Husk at afvise en BS-betaling senest den 6. i betalingsmåneden.

De betalinger, som er oprettet i din filial, fx afdrag på lån, kan du ikke slette via Netbank. Disse betalinger vil være "nedtonet" i betalingsoversigten. Kontakt evt. din filial for at få hjælp.


11170 Visninger
 Netbank 
Q

Hvad gør jeg, hvis jeg bliver afbrudt midt i en betaling/overførsel af penge?


Se svar >
A

Når du igen logger på Netbank, er det vigtigt at du kontrollerer, om betalingen/overførslen er gennemført. Se på Kontobevægelser eller Betalingsoversigten, om betalingen er gennemført/registreret.

Har du problemer, er du velkommen til at kontakte Hotline på telefon 70 33 60 60.


5770 Visninger
 Netbank 
Q

Kan jeg overføre penge til udlandet?


Se svar >
A

Ja, det er muligt at overføre penge til udlandet. Kig nærmere på menupunktet Udenlandske betalinger i din Netbank.


8203 Visninger
 Netbank 
Q

Hvordan tilmelder jeg mig e-hverdag?


Se svar >
A
  1. Log på Netbank
  2. Klik på menupunktet Spar papir & penge
  3. Klik på menupunktet e-hverdag
  4. Tryk på knappen Tilmeld
  5. Læs betingelserne og tryk på knappen Accepter
  6. Indtast personligt kodeord og tryk på knappen "Send"

Du er nu tilmeldt e-hverdag.


5376 Visninger
 e-hverdag   Netbank 
Q

Kan jeg bruge Netbank fra min Mac?


Se svar >
A

Ja, du kan bruge Netbank med Mac - se nærmere under Tekniske krav, hvad der kræves for at køre Netbank med Mac.


14696 Visninger
 Netbank 
Q

Hvordan bruger jeg Netbank fra andre computere?


Se svar >
A

Når du bruger NemID til at logge på Netbank, kan du logge på fra hvilken som helst computer.


7768 Visninger
 Netbank 
Q

Hvorfor er det ikke alle mine konti, jeg kan overføre penge til?


Se svar >
A

På enkelte konti og lån er der særlige regler for ind- og udbetaling. Hvilke regler der gælder for den enkelte konto, kan du se på fanebladet Kontooplysninger på kontoen.

Er du i tvivl om, hvilke konti du kan hæve eller sætte ind på i Netbank, eller mangler du en af de konti, som du normalt bruger, så kontakt din filial.


4760 Visninger
 Netbank 
Q

Hvornår kommer næste version og hvad indeholder den?


Se svar >
A

Mobilbank vil være under løbende udvikling. Tidspunktet for næste version afhænger bl.a. af dine reaktioner og ønsker til yderligere funktioner.


4656 Visninger
 Mobilbank 
Q

Kan jeg gemme mine kontobevægelser som en fil og bruge den i Excel?


Se svar >
A

Dine kontobevægelser og saldi kan gemmes ved at trykke på Gem kontobevægelser under fanen med Kontobevægelser. Herefter er det muligt at åbne filen i Excel.


3161 Visninger
 Netbank 
Q

Virker Mobilbank lige godt på alle telefoner?


Se svar >
A

Vores nye app virker til iPhone, iPad og Android telefoner.

Har du en anden mobil eller tablet skal du bruge – m.nordea.dk.


5951 Visninger
 Mobilbank 
Q

Hvilken version af styresystem virker app’en til?


Se svar >
A

Har du en iPhone eller iPad virker app’en til iOS 5 og op.

Har du en Android telefon virker app’en til version 2.3.3 og op.


4324 Visninger
 Mobilbank 
Q

Skal jeg bruge Mobilbankkode til den nye app?


Se svar >
A

Nej, i de nye apps skal du bruge dit NemID, dog skal du ikke bruge dit nøglekort for at logge ind, eller lave overførsler mellem dine egne konti.


7548 Visninger
 Mobilbank 
Q

Kan jeg multi-taske, så jeg kan gå ud af app’en for at finde NemID nøglen og så tilbage og taste den ind?


Se svar >
A

Nej, i flg. NemID er det ikke tilladt at kunne multi-taske i forbindelse med at du bruger NemID nøgler.

I reglerne for NemID står der at du skal være opmærksom på, at du, ikke må scanne dit nøglekort, indtaste dine nøgler på eksternt medium eller på anden måde digitalisere eller kopiere nøglerne.


2056 Visninger
 Mobilbank 
Q

Jeg har en Android telefon men kan ikke finde app’en i Android Market?


Se svar >
A

Android app’en virker til Android 2.0 og nyere. Hvis du har en ældre version, kan du bruge browser-versionen af Mobilbank.


3736 Visninger
 Mobilbank 
Q

Kan jeg hente app’en, hvis jeg bor i udlandet og har et udenlandsk sim-kort?


Se svar >
A

App'en er tilgængelig i alle lande.


2283 Visninger
 Mobilbank 
Q

Kan jeg bruge NemID i den nye app?


Se svar >
A

Ja, du skal logge ind med dit NemID bruger-ID og adgangskode – ligesom i Netbank.

Dog skal du ikke bruge en nøgle fra dit NemID nøglekort for at logge ind eller overfører mellem dine egne konti.


8921 Visninger
 Mobilbank 
Q

Hvordan logger jeg på konto-kik?


Se svar >
A

Når du logger på konto-kik første gang…

  • Skal du have dit cpr-nr. eller aftalenummer parat
  • Anvende din midlertidige kode på fem cifre - den står på fremsendelsesbrevet
  • Herefter bliver du bedt om at ændre dit kodeord, som du selv bestemmer

9927 Visninger
 Konto-kik 
Q

Jeg har glemt mit personlige kodeord til konto-kik – hvad gør jeg?


Se svar >
A

Kontakt os på 70 33 33 33, så sender vi en ny aktiveringskode til dig. Med aktiveringskoden og dit cpr-nr. eller dit aftalenummer kan du igen komme på Netbank.


4532 Visninger
 Konto-kik 
Q

Hvad koster konto-kik?


Se svar >
A

Det er gratis at bruge konto-kik.


7158 Visninger
 Konto-kik 
Q

Hvad kan jeg bruge konto-kik til?


Se svar >
A

Når du bruger konto-kik, kan du tjekke din saldo og se bevægelserne på dine konti alle steder med adgang til internettet, men du kan ikke overføre penge eller betale regninger, som i Netbank.

Fordele for dig når du har konto-kik:

  • Tjek saldoen på dine konti
  • Følg med i bevægelserne på dine konti
  • Bestil sms-beskeder med saldo-oplysninger
  • Regn på din opsparing og lave en opsparingsplan.

4202 Visninger
 Konto-kik 
Q

Hvor kan jeg bruge konto-kik?


Se svar >
A

Du kan bruge konto-kik over hele verden, der skal bare være adgang til internettet.


5363 Visninger
 Konto-kik 
Q

Hvilke tekniske krav er der til computeren?


Se svar >
A

Du kan se hvilke tekniske krav der er til computeren på www.nordea.dk/tekniskekrav.


11989 Visninger
 Konto-kik 
Q

Hvordan er sikkerhed i konto-kik?


Se svar >
A

I konto-kik er sikkerheden primært bygget op om SSL-kryptering, suppleret med, at du logger dig på med brugernavn (enten aftalenummer eller cpr-nr.) og et hemmeligt personligt kodeord, som kun du må kende.

SSL-krypteringen sikrer kommunikationen mellem din computer og banken. Via hængelåsen i browseren, kan du sikre dig at det er Nordea, du kommunikerer med. 


3258 Visninger
 Konto-kik 
Q

Beskyt dine private oplysninger på tjenester via privatlivsindstillinger/privacy settings


Se svar >
A

 

En flot hjemmeside borger ikke altid for kvalitet. Vær derfor ekstra opmærksom på hvem du handler med og hvor du downloader fra.
Ved handel på nettet er det altid klogt at benytte de anerkendte betalingsmidler såsom betalingskort. Ved kortbetalinger kan man ved svindel få pengene tilbage, da man er dækket af ”Loven om visse betalingsmidler”. Ved bankoverførsler direkte på en konto, er du ikke dækket af nogen garanti.
forbrug.dk kan du læse om e-handel og råd til firma-check.


1445 Visninger
 Sikkerhed 
Q

Læs aftalevilkår for tjenester, så du ved, hvad du går ind til


Se svar >
A

Når du tilmelder dig forskellige tjenester på nettet står der altid noget med småt. Selvom det er fristende blot at sætte i et hak i feltet: jeg har læst betingelserne, så er det vigtigt at du er opmærksom på, hvad det er du går ind til. Du giver for eksempel brugsretten over dine billeder til Facebook, når du opretter en profil, idet du accepterer brugerbetingelserne.

Facebook kan også videregive oplysninger om, hvad du som Facebook-bruger foretager dig rundt om på nettet. Denne viden kan bruges til at fortælle dine venner om, hvad du laver, men også til at reklamere for konkrete produkter på dine venners sider. Husk, at der altid står noget med småt.


914 Visninger
 Sikkerhed 
Q

Vær kritisk, når du modtager forespørgsler og invitationer på nettet


Se svar >
A

Det gælder selvfølgelig traditionelle spam-mails, hvor du bliver lovet gevinster, russiske brude eller Viagra. Men også sociale netværkstjenester udgør en sikkerhedsrisiko.

Hackere bruger de nye tjenester til at sprede virus. På Facebook kan du eksempelvis blive lokket med at få afsløret navnet på en hemmelig beundrer, hvis du downloader er bestemt program til din pc, men i stedet få downloadet en virus. Vær derfor kritisk med hvad du deltager i og reagerer på.


1029 Visninger
 Sikkerhed 
Q

Spørg, inden du lægger billeder og oplysninger ud om andre. Det gælder også børn


Se svar >
A

Det er ikke alle, der har ens grænser i forhold til, hvad man lægger ud på sociale netværkstjenester, og dermed deler med en meget stor gruppe mennesker. Billeder, der ses i nye sammenhænge, kan falde i de forkerte hænder. Det kan være den nye arbejdsgiver, ekskæresten, forældre og så videre. Det er også vigtigt, at du er opmærksom på at billeder, der er offentliggjorte på onlinetjenester kan kopieres, manipuleres og bruges i andre sammenhæng.

Skriv derfor ikke noget om andre, og hvad de foretager sig, uden at de har givet tilladelse til. Det samme gælder for billeder. Ikke alle bryder sig om at have billeder liggende forskellige steder på nettet, og bør derfor spørges først. Alle har ret til privatliv, også børn, der ikke selv kan sige fra. Så tænk over det før du lægger en masse billeder og oplysninger op af dig selv, dine børn eller andre.


495 Visninger
 Sikkerhed 
Q

Læg kun oplysninger om dig selv på internettet, som alle og enhver må bruge


Se svar >
A

De oplysninger, du deler med andre på nettet, er lige så tilgængelige, som hvis de stod på et stykke papir, du havde tabt på vejen. De oplysninger du uploader på for eksempel Facebook eller andre sociale netværkstjenester, vil kunne tilgås af alle. Det er ikke kun venner og familie eller kolleger og naboer, men også indbrudstyve, hackere og producenter af spam.

Det er ikke altid sikkert, at du lige tænker over hvilke af dine data, der bør holdes fortrolige. Telefonnummer og adresse kombineret med fødselsdato gør det meget let for andre at udgive sig for at være dig. Et par af fejlene, der ofte begås, er, at CPR-nummer ikke fjernes fra et CV, der lægges op på nettet eller at du fortæller hele verden, hvornår du er på ferie og din lejlighed står til rådighed for indbrudstyve.

Det er ligeledes et problem, at langt flere har adgang til din personlige profil på for eksempel Facebook, end du lige havde regnet med. Det har du dog selv meget indflydelse over ved at rette i dine privatlivsindstillinger.


386 Visninger
 Sikkerhed 
Q

Installér kun programmer, du har behov for


Se svar >
A

Hent kun programmer fra netsteder du har tillid til - og hent kun programmer du har brug for. Det bliver på den måde lettere for dig at sikre, at dine programmer er opdateret.

Hvis du installerer et program, som du efterfølgende finder ud af, du ikke har brug for, så afinstaller programmet så du ikke behøver at holde det opdateret.

Du skal være opmærksom på om installeringen kræver at du opgiver personlige oplysninger eller siger ja til at modtage reklamer. Særligt gratis programmer og fildelingsprogrammer kan udgøre en sikkerhedsrisiko.


1922 Visninger
 Sikkerhed 
Q

Pas på med at klikke på links i mails fra ukendte afsendere


Se svar >
A

Du skal ikke klikke på links, som du ikke har tillid til, hverken hvis mailen kommer fra nogen du kender eller hvis afsenderen er ukendt. Hvis du klikker på linket, kan det medføre, at din pc bliver inficeret med virus, eller at du i fremtiden vil modtage mere spam. Det kan selvfølgelig være svært at afgøre, om du skal have tillid til et link, især når du kender afsenderen. Hvis du er i tvivl, så lad være med at klikke på linket. Du bør først få bekræftet tilliden ved at spørge afsenderen om vedkommende HAR sendt mailen.

Et andet problem er phishing, der er en form for identitetstyveri. Disse skal du være særlig opmærksom på, hvis du modtager mails fra troværdige afsendere, som f.eks. din bank eller dit forsikringsselskab, hvor du bliver bedt om at opgive personlige oplysninger. Det kan være numre på kreditkort, kontonumre, cpr-nummer eller pinkoder. Banker og betalingstjenester vil ALDRIG bede dig om personlige oplysninger i mails.

Det kan også ske via en falsk hjemmeside, der f.eks. ligner din banks hjemmeside, hvor du bliver bedt om at indtaste personlige kontooplysninger mv. Det vigtigste er, at du er kritisk og tænker dig om en ekstra gang, før du åbner eller downloader materiale, som du ikke stoler på. Ligeledes bør du ALDRIG videregive personlige oplysninger til tvivlsomme afsendere.


663 Visninger
 Sikkerhed 
Q

Husk at sikre dit trådløse netværk


Se svar >
A

For at undgå at andre får adgang til din pc eller din internetforbindelse via dit trådløse netværk, er det vigtigt, at du benytter kryptering. Hvis du krypterer, sikrer du, at andre ikke kan læse din kommunikation eller bruge din internetforbindelse til kriminelle handlinger. Hvis din forbindelse bliver brugt, er det dig, der bliver mistænkt ikke de kriminelle. Det er også vigtigt, at du laver et ordentligt password på minimum 8 tegn, og gerne med små og store bogstaver, tal og specialtegn.

Der findes forskellige former for kryptering: WPA, WPA2 og WEP. WPA2 og WPA er de mest sikre. WEP er ikke længere en sikker kryptering, så hvis du kun kan bruge WEP, bør du skifte password ofte, og så hurtigt som muligt enten opgradere dit udstyr eller udskifte det, så du kan anvende en sikker kryptering på dit trådløse netværk.

Hvis det er muligt, er det også en god ide at slå broadcastmeddelelser fra på dit trådløse netværk. På den måde bliver det sværere for de kriminelle at finde frem til dit netværk og tilslutte sig. Hvis du ikke kan slå broadcastmeddelelser fra bør du ændre det standard navn (betegnet SSID), dit netværk hele tiden udsender. Derved gør du det sværere for de kriminelle at identificere producenten af dit trådløse udstyr. Hvis de kriminelle kender udstyrsmærket, har de nemlig lettere ved at udnytte dit udstyrs svagheder.

Den sidste ting du bør overveje for at sikre dit trådløse netværk, er at anvende MAC-adresse filtrering. En MAC-adresse er en entydig identifikation af udstyr, der er tilkoblet et netværk, også et trådløst netværk. Netop fordi en MAC-adresse er unik, kan du i din basis station (router) oprette en liste med alle de pc er (identificeret ved deres MAC-adresse), du vil tillade, får adgang til dit trådløse netværk.

Du kan læse mere om, hvad og hvordan du skal gøre på it-borger.dk.


2017 Visninger
 Sikkerhed 
Q

Hold dit antivirusprogram ved lige og brug firewall


Se svar >
A

Det er vigtigt, at du holder dit antivirusprogram og din firewall opdateret. Dit antivirusprogram holder øje med, om din pc bliver angrebet af virus fra mails, filer og hjemmesider.

Programmet kan også hjælpe med at scanne din pc, for at se om der allerede er virus. Hvis det ikke er opdateret, vil der være en lang række vira, som programmet ikke kender til, og dermed ikke kan være opmærksom på. Foruden at holde programmet opdateret er det også vigtigt, at du jævnligt udfører en virusscanning af din harddisk.

Din firewall beskytter dig mod kriminelle, der forsøger at bryde ind i din pc. Find en indstilling der spærrer for uønsket trafik, men ikke spærrer for alt du foretager dig på internettet. I langt de fleste tilfælde vil det være dig, der opretter en forbindelse fra din pc til en anden maskine på internettet.

Derfor kan du som hovedregel sætte din firewall til at afvise alle opkald udefra. Det kan være komplekst at konfigurere en firewall, så hvis du har svært ved det, er det bedre at du søger hjælp, f.eks. blandt venner eller i familien, end at du giver op.


2710 Visninger
 Sikkerhed 
Q

Hold programmerne på din pc opdateret og brug automatisk opdatering


Se svar >
A

Du skal sørge for at holde alle programmer på din pc opdateret - ikke kun antivirus og firewall. Programmer der ikke er opdateret kan have sikkerhedshuller, der fungerer som en ulåst bagdør til din pc, hvor kriminelle får uhindret adgang. Hvis programmerne på din pc har sikkerhedshuller, kan du risikere, at de kriminelle udnytter disse, når du besøger en hjemmeside, du normalt har tillid til.

De kriminelle kan på hjemmesiden have lagt skadelige elementer, der er skjult for dig som besøgende, og som ejeren af siden ikke kender til. Dette kaldes drive-by angreb. Det skadelige element kan være en såkaldt trojansk hest, som de kriminelle bruger til at få fuld kontrol med din pc.

Hvis de kriminelle opnår adgang til din pc, har de adgang til dine fortrolige oplysninger. De kan også misbruge computeren til at gemme ulovlige programmer eller bruge din pc til at udsende spam. Sikkerhedshullerne i ikke opdaterede programmer kan også udnyttes af vira eller orme.

Nogle programmer har automatisk opdatering, som du med fordel kan slå til. Andre programmer kræver, at du selv gør noget for at opdatere dem. Hvis du ikke har overblikket over dette, kan du gratis scanne din pc på opdaterdinpc.dk, hvor du også kan læse mere om opdatering.


2655 Visninger
 Sikkerhed 
Q

Hvorfor kan jeg ikke se alle mine konti?


Se svar >
A

Det kan fx være, at en fuldmagt til en konto ikke er registreret korrekt i banken. Kontakt din filial, og få løst problemet.

Kontroller evt. at du er logget på med din egen aftale. Du kan tjekke navnet øverst på Min forside.


2539 Visninger
 Netbank 
Q

Hvordan søger jeg om overtræk?


Se svar >
A

Du kan søge om et overtræk under punktet Lån, kredit & overtræk.


2785 Visninger
 Netbank 
Q

Hvordan får jeg en ny pinkode?


Se svar >
A

Kan du ikke huske dit personlige kodeord eller er pinkoden udløbet, skal du kontakte banken og bestille en ny pinkode. Har du fået pinkoden som et brev skal den bruges inden 90 dage. Har du fået pinkoden som en sms skal den bruges inden 8 timer.

Når du har fået pinkoden, skal du klikke på Ny bruger eller ny pinkode, når du logger på og udfylde felterne.


4235 Visninger
 Netbank 
Q

Hvorfor kan jeg ikke bruge min pinkode?


Se svar >
A

Af sikkerhedsmæssige årsager kan pinkoden kun bruges første gang, du logger på.

Har du fået pinkoden som et brev skal den bruges inden 90 dage. Har du fået pinkoden som sms skal den bruges inden 8 timer. Derefter skal du bestille en ny pinkode for at kunne logge på. Se afsnittet " Hvordan får jeg en ny pinkode?"


2195 Visninger
 Netbank 
Q

Hvilket mobilnummer bør jeg som erhvervskunde indtaste i Netbank?


Se svar >
A

Det vil være mest hensigtsmæssigt, at det er mobilnummeret til den person, der står for virksomhedens overførsler.


554 Visninger
 Sikkerhedsløsning 
Q

Hvad sker der med mine overførsler, hvis jeg fx af tekniske årsager ikke modtager de sms-beskeder, der skal bekræftes?


Se svar >
A

Du kan altid bekræfte/slette overførsler ved at ringe til telefonbanken. Vi gør opmærksom på dette i skærmbilledet i Netbank, hvor telefonnummeret også vises.


1093 Visninger
 Sikkerhedsløsning 
Q

Hvorfor kan kunder med udenlandsk mobilnummer ikke indtaste det i Netbank?


Se svar >
A

Af sikkerhedsmæssige hensyn. Erfaringerne viser, at hackerne ofte er fra udlandet, og dette tiltag begrænser deres mulighed for at ændre mobilnummeret i Netbank til deres eget mobilnummer.

Du kan ringe til telefonbanken døgnet rundt og bekræfte/slette overførsler. Vi gør opmærksom på dette i skærmbilledet i Netbank, hvor telefonnummeret også vises.


736 Visninger
 Sikkerhedsløsning 
Q

Hvad koster det at bekræfte en overførsel via sms?


Se svar >
A

Du betaler normal sms-takst, når du bekræfter en overførsel via sms. Du kan evt. kontakte dit teleselskab for at få oplyst prisen.


1440 Visninger
 Sikkerhedsløsning 
Q

Hvorfor skal jeg ringe til Nordea for at bekræfte/slette en overførsel, selvom jeg lige har indtastet mit mobilnummer i Netbank?


Se svar >
A

Det skal ikke være muligt for en hacker at ændre mobilnummeret i Netbank til sit eget og derefter bekræfte overførslen via sin egen mobiltelefon.

Af sikkerhedsmæssige hensyn kan vi ikke oplyse præcist, hvor lang tid der går, fra du har indtastet dit mobilnummer, til du kan bekræfte overførsler med det. I den mellemliggende periode kan du bekræfte overførsler ved at ringe til telefonbanken.


1600 Visninger
 Sikkerhedsløsning 
Q

Hvordan bekræfter/sletter jeg overførsler uden mobiltelefonen?


Se svar >
A

Overførsler kan også bekræftes/slettes ved at ringe til telefonbanken. Vi gør opmærksom på dette i skærmbilledet i Netbank, hvor telefonnummeret også vises.


1558 Visninger
 Sikkerhedsløsning 
Q

Hvordan bekræfter/sletter jeg en overførsel, hvis jeg ikke har min mobiltelefon i nærheden?


Se svar >
A

Du kan altid bekræfte/slette en overførsel ved at ringe til telefonbanken. Vi gør opmærksom på dette i skærmbilledet i Netbank, hvor telefonnummeret også vises.


1101 Visninger
 Sikkerhedsløsning 
Q

Hvilke kriterier gør, at en overførsel skal bekræftes via sms?


Se svar >
A

Af sikkerhedsmæssige hensyn vil vi ikke give præcise oplysninger om, hvilke kriterier der afgør, om en overførsel skal bekræftes via sms.


2227 Visninger
 Sikkerhedsløsning 
Q

Hvordan logger jeg på?


Se svar >
A

Når du skal logge Netbank med NemID, sker det i to trin:

  1. Indtast dit bruger-id og din adgangskode
  2. Indtast en nøgle, som du finder på dit nøglekort/nøgleviser

Nøglen finder du på denne måde:
På skærmen vises et 4-cifret nummer under #. Find det tilsvarende nummer på nøglekortet/nøgleviseren, og indtast det 6-cifrede tal, der står under nøgleikonet på kortet.


5033 Visninger
 NemID 
Q

Hvordan får jeg et nyt nøglekort/nøgleviser?


Se svar >
A

Første gang du skal logge på Netbank skal du have et nøglekort/nøgleviser. Du får et brev fra NemID med nøglekortet.

Når du har 20 ubrugte nøgler tilbage på dit nøglekort, får du automatisk et nyt med posten.

Du kan bestille flere nøglekort på www.nemid.nu og du kan købe en nøgleviser på www.nets-danid.dk/.


4856 Visninger
 NemID 
Q

Hvor kan jeg få hjælp?


Se svar >
A

Du ringer til os på telefon 7033 6060 eller til NemID support på 8030 7050.

Du kan også finde flere oplysninger på om NemID på www.nemid.nu.


5347 Visninger
 NemID 
Q

Er nøglekortet/nøgleviseren personligt?


Se svar >
A

Ja, nøglekortet/nøgleviseren er personligt. Det kan, og må, udelukkende bruges af den, kortet/viseren er sendt til. Nøglerne kan kun bruges sammen med et bruger-id og en adgangskode, så du kan ikke bruge andres nøglekort/nøgleviser.

Du må naturligvis heller ikke give dit nøglekort og din adgangskode til andre – heller ikke ved at kopiere eller scanne det, så det ligger tilgængeligt på din computer.


1141 Visninger
 NemID 
Q

Skal jeg bruge nøglekort/nøgleviser, når jeg logger på konto-kik?


Se svar >
A

Nej, bruger du konto-kik, skal du ikke bruge nøgle, når du logger på. Du skal kun bruge dit brugernavn og adgangskode.


1528 Visninger
 NemID 
Q

Jeg har en netbank i en anden bank, og bruger NemID til at logge på med. Kan jeg også bruge NemID i Netbank i Nordea?


Se svar >
A

Ja, du kan bruge dit NemID til at logge på Netbank i Nordea. Du skal kontakte os på 70 33 33 33, så hjælper vi dig med at komme på Netbank. 


3203 Visninger
 NemID 
Q

Hvad koster det?


Se svar >
A

Det koster ikke noget af få NemID. Du får NemID som en del af Netbank.


3044 Visninger
 NemID 
Q

Hvad er NemID?


Se svar >
A

NemID er en nem og sikker måde at få digital adgang til din bank, det offentlige og private virksomheder.


3155 Visninger
 NemID