- Hvorfor får jeg denne opgørelse?
Opgørelsen skal give dig et overblik over omkostningerne ved dine investeringer i det foregående år – både i procent og i faktiske beløb. Det er et led i de såkaldte MiFID II-regler, der har til formål at gøre investeringsmarkederne mere gennemsigtige og øge beskyttelsen af dig som investor. Læs mere om MiFID II herÅbner i nyt vindue.
- Hvor får jeg opgørelsen?
Opgørelsen bliver sendt elektronisk til din netbank, mobilbank og til eBoks, hvis du har bedt om det. Du får en notifikation, når den er klar, hvis du er tilmeldt notifikationer.
Du finder opgørelsen i din mobilbank under 'Profil', 'Dokumenter' og 'Arkiv'. Du kan vælge dokumenttype 'Opgørelser og oversigter' ved at klikke på 'Filtrer' og 'Kategori'.
I netbank finder du opgørelsen ved at klikke på dit navn oppe i højre hjørne og derefter på 'Dokumenter' og 'Arkiv'. Du kan vælge dokumenttype 'Opgørelser og oversigter' ved at klikke på 'Kategori'.
Log på netbank her.Åbner i nyt vindue
Nogle kunder får opgørelsen med posten, det gælder bla. kunder under 18 år, kunder, der ikke har netbank, oprettere af børneopsparinger og nogle virksomheder.
- Hvilken information er der i opgørelsen?
Opgørelsen medtager alle omkostninger i det foregående år i forbindelse med dine investeringer.
Bankkonti er ikke medtaget, og for privatkunder gælder også, at pensionsopsparinger placeret i puljer eller i pensionsselskaber Nordea Pension og Velliv ikke er inkluderet. Dog er investeringer via Livrente+Invest med.
Opgørelsen viser serviceomkostninger for ydelser leveret af Nordea, fx kurtage ved køb og salg af værdipapirer og depotgebyrer.
Samtidig vises produktomkostninger, fx formidlingsprovision og forvaltningshonorarer i investeringsfonde.
- Hvor kommer tallene i opgørelsen fra?
Hvis du har investeret i investeringsfonde, kommer tallene vedrørende produktomkostninger fra investeringsfondene. Har du har investeret i strukturerede produkter (fx strukturerede obligationer og certifikater), kommer disse tal fra udstederen af de strukturerede produkter.
Herudover kommer tallene vedrørende serviceomkostninger fra Nordeas systemer. Det vil sige kurtager, gebyrer, honorarer og andre omkostninger, der relaterer sig til dine investeringer, og som er trukket på dine konti.
- Hvordan er omkostningerne beregnet?
Omkostninger er opgjort på hvert enkelt værdipapir og er herefter lagt sammen i opgørelsen.
Produktomkostninger kommer fra investeringsfonde og udstedere af strukturerede produkter, mens serviceomkostninger hentes via Nordeas systemer.
- Hvad dækker “Gennemsnitligt investerede beløb”?
Værdien af investeringerne er beregnet dagligt ud fra lukkekursen og omregnet til DKK, hvorefter det gennemsnitlige investerede beløb er beregnet.
Hvis det samme værdipapir købes og sælges samme dag, så beholdningen er nul ved dagens slutning, vil omkostninger for både købet og salget være med i opgørelsen.
Men da beholdningen er nul ved dagens slutning, er de værdipapirer, der var i beholdningen i løbet af dagen, ikke taget med i det gennemsnitlige investerede beløb i opgørelsen.
- Hvad er formidlingsprovision?
Formidlingsprovision er en betaling, som Nordea modtager fra samarbejdspartnere for at distribuere og rådgive om deres investeringsfonde.
- Er derivater med i opgørelsen?
Kunder, der har handlet med derivater, vil får en udvidet opgørelse, som omfatter derivater.
- Hvad får jeg fra banken for de omkostninger, jeg betaler?
Det afhænger af de services, du benytter dig af, og hvilken type kunde, du er.
Du kan læse mere om nogle af vores forskellige tilbud via boksene nedenfor.
Har du spørgsmål til din konkrete investering og opsparing, kan du altid tage fat i din rådgiver.