Chat Åbner i nyt vindue Find os Åbner i nyt vindue

Spørgsmål og svar om Apple Pay

Alle svar om Apple Pay

Hvad er Apple Pay?

Apple Pay er en nem, sikker og sjov måde at betale med din iPhone, Apple Watch, iPad eller Mac. 

Det er en tjeneste fra Apple, der giver dig mulighed for at foretage betalinger i butikker, i apps og i online-butikker.

På hvilke enheder kan jeg bruge Apple Pay?

Husk, at din enhed skal være opdateret til seneste udgave af styresystemet iOS og seneste udgave af Nordeas mobilbank.

iPhone

  • iPhone X
  • iPhone 8
  • iPhone 8 plus
  • iPhone 7
  • iPhone 7 Plus
  • iPhone 6s
  • iPhone 6s Plus
  • iPhone 6
  • iPhone 6 Plus
  • iPhone SE

Apple Watch

  • Alle modeller
  • iPad
  • iPad (5. generation)
  • iPad Pro
  • iPad Air 2
  • iPad mini 4
  • iPad mini 3

Mac

  • MacBook Pro med Touch ID
  • En Mac-model introduceret i 2012 eller senere med en Apple Pay-kompatibel iPhone eller Apple Watch

OBS! Se en engelsksproget gennemgang af mulighederne med Apple Pay på Mac (link til https://www.imore.com/how-set-and-manage-apple-pay-mac)

Hvor kan jeg bruge Apple Pay – kan jeg bruge Apple Pay i udlandet?

Du kan bruge Apple Pay i butikker i Danmark og i udlandet: Se efter Apple Pay eller kontaktløs symbolet på betalingsterminalen.

Du kan også bruge Apple Pay i mange apps og online. 

I apps og websites: Se efter knappen "Betal med Apple Pay" eller "Apple Pay som betalingsmetode".

Hvordan tilføjer jeg mine kort og aktiverer Apple Pay?

Hvis du bruger Mobilbank eller Nordea Wallet app’en, skal du vælge det kort du, vil tilføje, tryk på "Føj til Apple Pay" og følg vejledningen. Bekræft med NemID.

For at aktivere via Apple Wallet skal du trykke på Wallet-ikonet, tilføje dit kort til Apple Wallet, bekræfte via Nordea Wallet og NemID. Hvis du ikke har dit NemID ved hånden, kan du ringe til Nordea på 70 33 33 33 og få hjælp, hvis du ringer fra det mobilnummer, vi har registreret på dig. 

Hvordan betaler jeg med Apple Pay?
  • I butikker: Hold din iPhone nær kortterminalen med din finger på Touch ID. Med iPhone X kigger du på skærmen (du behøver ikke tage telefonen op til dit ansigt). 
  • Med Apple Watch skal du dobbeltklikke på sideknappen og holde Apple Watch op til kortterminalen.
  • I apps og på internettet med iPhone og iPad: Vælg Apple Pay som betalingsmetode, og læg fingeren på Touch ID – på iPhone X kigger du på skærmen.
  • På Mac: Vælg Apple Pay, og afslut købet på din iPhone med Touch ID eller på Apple Watch med dobbelt klik.
Er der en grænse for, hvor meget man kan bruge, når man køber med Apple Pay?

Ja, Apple Pay benytter Visa-delen af din kort, og på den er der en forbrugsgrænse på 25.000 kroner på løbende 30 dage. Du kan dog kontakte Nordea og få nulstillet dit forbrug, så du igen kan bruge kortet i Apple Pay. Du kan betale igen så snart kortets forbrug er nulstillet. 

Mastercard har den forbrugsgrænse, du har fået oplyst, da du modtog kortet, og du kan betale med dit Mastercard i Apple Pay, så længe du ikke overstiger kreditmaksimum. Det er muligt at kontakte Nordea for at ændre limit på dit Mastercard.

Hvorfor bliver mine køb med Apple Pay ikke posteret med det samme?

Apple Pay bruger Visa-delen af dit Visa/dankort, og her posteres der ikke så ofte som på Dankortdelen. Du vil typisk først kunne se posteringen en til to bankdage efter, du har brugt Apple Pay. Hvis du bruger et Nordea Pay-kort i Apple Pay, kan du se transaktionen i mobilbank og Nordea Wallet med det samme. Med Mastercard kan du se din nye disponible saldo på din kredit med det samme i Nordea Wallet. Posteringen vil blive synlig i løbet af nogle dage.

Er det sikkert at bruge Apple Pay?

Ja, Apple Pay er lige så sikkert som dit betalingskort. Betalingen er baseret på samme teknologi som kortets chip.

Dit kortnummer gemmes aldrig på din enhed eller på Apples servere, og det deles aldrig med butikkerne. 

Apple Pay bruger et enhedsspecifikt nummer og unik transaktionskode for hvert køb. 

Hver transaktion er godkendt med dit Touch ID eller en adgangskode.

Brug gerne TouchID – det fjerner muligheden for at din PIN-kode bliver afluret.

Hvad gør jeg, hvis min telefon bliver stjålet?

Du skal melde din telefon stjålet hos politiet. Da Apple Pay benytter TouchID eller Face ID er det kun dig, der kan bruge Apple Pay.  

Vi anbefaler at du bruger ”Find iPhone” app’en. Hvis din telefon bliver stjålet eller mistet kan du her ændre telefonens status til at være mistet. Når du gør det, fjernes muligheden for at betale med Apple Pay på telefonen. Du behøver ikke spærre dine kort. Vi anbefaler altid, at du regelmæssigt tjekker din konto for at se, om der er transaktioner, du ikke kan genkende.

Hvor mange kort kan tilføjes til Apple Pay?

På iPhone 8 og 8 plus kan du have 12 betalingskort, på alle andre modeller fra iPhone 6 og op kan du have otte.

Du kan føje de samme kort til flere enheder.

Billetter, boardingkort mv., som du også kan have i Apple Wallet, tæller ikke med i antallet af betalingskort. 

Kan jeg selv give mine kort et navn i Apple Pay?

Nej, det er ikke muligt at navngive kort i Apple Pay.

Skal jeg betale for Apple Pay?

Nej, det er gratis for Nordeas kunder.

Hvordan tilføjer jeg mine kort til Apple Watch?

Gå ind i din Watch app og vælg ”Wallet & Apple Pay” under ”Mit ur”.

Vælg det kort, du ønsker at tilføje, tryk ”Godkend” og følg vejledningen. 

Du skal herefter aktivere kortet gennem Nordea Wallet app’en eller ved at ringe til os på +45 70 33 33 33. 

Hvad er Apple Pay?

Tjek, om din iPhone er opdateret til seneste udgave af styresystemet, iOS 11. Du kan se, om der ligger opdateringer, når du klikker på appen Indstillinger, går til fanen Generelt og kigger, om der ligger noget under Softwareopdatering. Hvis der gør det, skal du opdatere – husk at være på WiFi, når du gør det.

Din mobilbank skal også være opdateret. Det kan du tjekke, hvis du åbner App Store og kigger under Opdateringer i menuen i bunden. Ligger der en opdatering til din mobilbank der, skal du køre den.