Nova Åbner i nyt vindue Chat Åbner i nyt vindue Find os Åbner i nyt vindue

Alle spørgsmål og svar om betalinger i Danmark

Betalinger og overførsler i Danmark

Hvordan laver jeg en betaling?

Du kan lave en betaling på tre forskellige måder; Konto til Kontooverførsel, BS-betaling og betaling af et girokort.

  • Konto til Kontooverførsel er, når du overfører penge til et reg.nr. og kontonummer.
  • BS-betaling er, når du har oprettet en aftale om, at et firma kan trække penge fra din konto. F.eks. afbetaling af briller med månedlige betalinger eller din husleje.

Girokort/Indbetalingskort er oftest en enkelt betaling, som fx når du har været til tandlæge.

Hvordan laver jeg en overførsel?

Du kan lave overførsler i Netbank og Mobilbank. 

Sådan gør du i Netbank: 

  • Log på NetbankÅbner i nyt vindue
  • Klik på den konto, du vil overføre fra
  • Klik på ’Betalinger og Overførsler’
  • Klik på ’Overfør Penge’
  • Udfyldt felterne og klik på ’Send’
  • Godkend med ’Adgangskoden’

Overførsel i Netbank 1

 

Sådan gør du i Mobilbank:

  • Log på Mobilbank
  • Tryk på ’Betal til Andre’
  • Vælg ’Konto’
  • Udfyld felterne, og tryk ’Fortsæt’
  • Indtast ’Beløb’, og tryk ’Fortsæt’
  • Sæt flueben i boksen ’Straksoverførsel’.
  • Skriv en besked i ’Meddelelse/Kreditorreference’ (SKAL udfyldes)
  • Tryk på ’Godkend’.
  • Godkend med ’Adgangskode’.

   

Hvorfor kan jeg ikke overføre fra min konto?

Nogle konti kan du ikke overføre fra. Det kan fx skyldes, at der er et gebyr for at overføre, eller at kontoen er spærret for overførsler.  

Det drejer sig om følgende konti: 

  • Frigivet Børnebørns-, og Børneopsparing. 
  • Bolig-, og Uddannelsesopsparing. 
  • Pluskonto med Fast Rente.
  • Kreditorbeskyttet konti. 

Kontakt Nordea 24/7 på 70 33 33 33 for at få hjælp til overførslen. 

I din netbank kan du læse, hvilke vilkår der gælder for dine konti.

Sådan gør du:

  • Log på Netbank/Mobilbank 
  • Klik på kontoen, du ønsker oplysninger på.
  • Klik på ’Kontooplysninger’.

Beløbsgrænser

Kan jeg overføre til et lån?

Nej, det kan du ikke selv gøre, da det er en spærret konto. Nordea 24/7 kan hjælpe dig med, at overføre til lånet. Du kan skrive en mail i din netbank eller kontakte os via chatten eller på 70 33 33 33.

Hvordan sletter jeg en overførsel?

Du kan slette eller rette i en overførsel i Netbank. 

Sådan gør du i Netbank: 

  • Log på Netbank Netbank
  • Klik på konto, og derefter ’Betalingsoversigt’
  • Klik på enten ’Ret’ eller ’Slet’

ret-slet overførsel

  • Klik ’Ret’, og ret i de udfyldte felter
  • Klik ’Send eller ’Slet’
  • Godkend med ’Adgangskode’.

Sådan gør du i Mobilbank:

Det er ikke muligt at ændre i overførslen i Mobilbank. Der kan du kun slette den.

  • Log på Mobilbank
  • Tryk på ’Konto’
  • Tryk på ’Overførslen’
  • Tryk ’Slet’
  • Bekræft med ’Adgangskode’.
Hvad gør jeg, hvis jeg blev afbrudt midt i betalingen/overførslen?

Hvis du bliver afbrudt undervejs, bør du kontrollere, om betalingen er oprettet/gennemført. 

Sådan gør du:

• Log på NetbankÅbner i nyt vindue/Mobilbank

• Klik på ’Betalingsoversigten’/’Kommende Betalinger’

 Hvis betalingen ikke står under ’Kommende Betalinger’, skal du lave den igen. 

Hvad er en straksoverførsel?

 En Straksoverførsel overføres med det samme og er på modtagerens konto inden for få sekunder. 

Sådan gør du i Netbank:

  • Log på Netbank https://www.netbank.nordea.dk/netbank/index.jsp 
  • Klik på kontoen, der skal overføres fra
  • Klik på ’Betalinger og Overførelser’
  • Klik på ’Overfør Penge’
  • Udfyldt felterne og vælg ’Straksoverførsel’ i ’Betalingshastighed’ 

Straksoverførsel

  • Klik på ’Send’.
  • Godkend med ’Adgangskode’.

Sådan gør du i Mobilbank:

  • Log på Mobilbank
  • Tryk på ’Betal til Andre’
  • Vælg ’Konto’
  • Udfyld felterne, og tryk ’Fortsæt’
  • Indtast ’Beløb’, og tryk ’Fortsæt’
  • Sæt flueben i boksen ’Straksoverførsel’
  • Skriv en besked i ’Meddelelse/Kreditorreference’ (SKAL udfyldes)
  • Tryk på ’Godkend’ 
  • Godkend med ’Adgangskode’.
Hvad er forskellen på en standardoverførsel og straksoverførsel?

Med en standardoverførsel er pengene på modtagerens konto samme dag, hvis overførslen er lavet inden kl. 12. Hvis det er efter kl. 12, er det dagen efter. Hvis overførslen er lavet fredag efter kl.12, er pengene først på modtagerkonto den efterfølgende mandag. 

En straksoverførsel er på modtagernes konto inden for få sekunder. Straksoverførslen kan laves døgnet rundet, hele året. 

Hvordan betaler jeg et girokort/indbetalingskort?

Netbank - Sådan gør du:

  • Log på NetbankÅbner i nyt vindue
  • Klik på kontoen, hvor girokort/indbetalingskort skal betales fra
  • Klik på ’Betalingsoversigt’
  • Klik på ’Betal regninger’ i ’Betaling og Overførsler’ i margenen.
  • Udfyldt felterne og klik på ’Send’
  • Godkend med Adgangskoden.

Mobilbank – Sådan gør du:

  • Log på Mobilbank
  • Tryk på ’Betal til Andre’
  • Vælg Konto
  • Tryk på ’Regning’
  • Skriv navn på ’Modtager’
  • Udfyld felterne og klik forsæt
  • Tast på ’Beløb’
  • Tryk på ’Fortsat’
  • Godkend med ’Adgangskode’.

Du kan også tage et billede af regningen, når du betaler via mobilbank - Sådan gør du: 

  • Log på Mobilbank
  • Tryk på ’Betal til Andre’
  • Vælg konto
  • Tryk på ’Regning’
  • Tryk på ’Fotoikonet’ i højre hjørne i Mobilbank
  • Tag et billede af regningsnumrene i bunden af din regning
  • Skriv navn på ’Modtager’
  • Tast ’Beløb’
  • Godkend med ’Adgangskode’.

Godkend med NemID kan være forskelligt i mobilbanken afhængig af, hvilken telefon du har. NemID kan komme enten som det første eller til sidst. 

Hvad er et elektronisk indbetalingskort?

Bemærk produktet udfases pr. 1. december 2018

Et ’Elektronisk Indbetalingskort’, er en regning, der sendes elektronisk til din Netbank i stedet for at blive printet og sendt med posten. 

For at modtage regninger elektronisk, skal du tilmelde dig i Netbank.

Sådan gør du:

  • Log på NetbankÅbner i nyt vindue/Mobilbank
  • Klik på ’Betalinger & Overførsler’
  • Klik på ’Elektronisk Indbetalingskort’
  • Under ’Aftaleoversigten’, kan du oprette en enkelt eller en generel aftale.

Tilmelding er nu registreret.

Når der kommer en regning, vil du modtage en SMS med en besked om, at der ligger et Elektronisk Indbetalingskort klar til betaling. Du vil også få en besked, når du logger på netbank. Det kan være en god idé at tjekke Elektronisk Indbetalingskort omkring den første i måneden, så du undgår at springe en betaling over. 

Kan jeg afmelde min tilmelding til Elektronisk Indbetalingskort?

Ja, det gør du samme sted, som du tilmeldte dig.

Sådan gør du:

  • Log på NetbankÅbner i nyt vindue/Mobilbank
  • Klik på ’Betalinger & Overførsler’
  • Klik på ’Elektronisk Indbetalingskort’
  • Klik på så ’Afmeld’ i ’Aftaleoversigten’.

Afmeldingen er nu registreret. 

Hvad koster det, at tilmelde Elektronisk Indbetalingskort?

Det er gratis.

Kan jeg stoppe en overførsel fra min konto?

Straksoverførsler kan ikke stoppes. Du kan kontakte modtager af overførslen, hvis beløbet, du har overført, skal returneres.

Standardoverførsler til andre banker, kan tilbagekaldes samme dag inden kl. 16:00. Du kan kontakte 24/7 på chat eller tlf. 70 33 33 33 for hjælp til dette. 

For standardoverførsler til konti i Nordea gælder det samme som ved straksoverførsler. 

Kan andre overføre fra min konto?

Hvis en anden skal overføre fra din konto skal du give vedkommende fuldmagt, til at overføre for dig. For at få oprettet en fuldmagt skal du ringe til Nordea 24/7 på 70 33 33 33.

Kan jeg slette en overførsel til et lån?

Nej, det kan du ikke. Kontakt Nordea 24/7 på mail eller chat i netbanken eller på 70 33 33 33 for at få hjælp.

Kan jeg slette en overførsel til et kreditlån?

Nej, det kan du ikke. Kontakt Nordea 24/7 via mail eller chat i netbanken eller på 70 33 33 33 for at få hjælp.

Hvorfor kan jeg ikke slette en overførsel?

Hvis Nordea har oprettet overførslen for dig, er det kun os, der kan slette den igen. Kontakt os for at få hjælp.