Nova Åbner i nyt vindue Chat Åbner i nyt vindue Find os Åbner i nyt vindue

Alle spørgsmål og svar og kort

Nordea Gold

Hvordan bestiller jeg et kort?

Sådan gør du: 

  • Log på Netbank 
  • Klik på kort 
  • Klik på ”Bestil kort” 
  • Godkend med ”adgangskode”
Jeg har glemt min pinkode?

Du kan genbestille koden via mail i netbank, chat eller ved at ringe til Nordea 24/7 på 70 33 33 33 

Genbestilling af pinkode koster 45 kr.

Mit kort er blevet stjålet, hvad skal jeg gøre?

Du skal spærre dit kort hurtigst muligt. Det kan du gøre i Netbank eller ringe til Nordea 24/7 på 70 33 60 60.

Hvordan spærrer jeg mit kort, når banken har lukket?

Du kan ringe til Customer Service på 70 33 70 80 eller Nordea 24/7 på 70 33 60 60. Du kan ikke spærre Nordea Gold i Netbank eller Mobilbank.

Min kode er blevet afluret, hvad skal jeg gøre?

Spær dit kort i netbank, i mobilbank eller ring til Nordea 24/7 på 70 33 60 60.
Jo hurtigere du spærrer dit kort, jo mindre er risikoen for, at en anden kan misbruge det.

Mit kort er blevet misbrugt, jeg kender ikke betalingen

Du har mulighed for at lave en indsigelse.

Hvor meget kan jeg hæve på mit Nordea Gold?

Du kan hæve op til 6.000 kr. pr. døgn i alle banker og pengeautomater, der er tilsluttet MasterCard-samarbejdet.

Hvad koster det at bruge Nordea Credit og Nordea Gold?

Fysiske butikker må opkræve et beløb, hvis der betales med Nordea Credit eller Nordea Gold. Butikkerne skal gøre opmærksom på det, inden betalingen sker.

Ved køb via internettet, postordre mv. og i udlandet kan forretningen kræve et beløb for serviceydelsen. Beløbet oplyses af forretningen og følger de regler, der gælder i det pågældende land og ved fjernsalg.

Hvad koster et Nordea Gold?

Find priser på Nordea Gold her

Hvornår bliver mine betalinger trukket på min konto?

Du betaler for forbruget den efterfølgende måned, hvis du bruger kortet før den 18. i månedenl Du betaler den første bankdag i den følgende måned. 

Eksempel:

Bruger du 1.000 kr. på kortet den 15. Juni, så betaler du første bankdag i juli. Bruger du derimod 1.000 kr. den 21. Juni, så skal du betale den første bankdag i August-måned. 

Hvordan bliver forbruget trukket på min konto?

Forbruget bliver trukket på din konto via Betalingsservice en gang om måneden, hver den første.

Spørgsmål og svar

Sådan spærrer du Nordea Pay, dankort, Visa/dankort og hævekort

Sådan gør du via Mobilbank:

  • Log på Mobilbank
  • Find og klik på kortet i oversigten på forsiden
  • Klik på ”spær kort”
  • Sæt flueben og bekræft spærring af kort

Sådan gør du via Netbank:

  • Log på Netbank
  • Klik på kort
  • Vælg kortet du vil spærre
  • Klik på spær kort

Har du ikke Mobilbank eller Netbank, kan du ringe til Nordea 24/7 på 70 33 22 49

Husk at bestille et nyt kort efter spærring

Via Netbank:

  • Log på Netbank
  • Klik på kort
  • Klik på ”Bestil kort”
  • Godkend med adgangskode
Sådan spærrer du Nordea Credit og Nordea Gold:

Via Mobilbank:

  • Log på din Mobilbank
  • Klik på det kort, som du ønsker at spærre
  • Klik på ”spær kort”
  • Vælg, om du samtidig ønsker at bestille et nyt kort med ny pinkode
  • Tryk ”Bekræft”

Dit kort er nu spærret, og et nyt kort er på vej til dig, hvis du har valgt at bestille et nyt. Ønsker du kortet som en hastebestilling, skal du ikke bestille via Mobilbanken, men kontakte os på 70 33 33 33

Har du ikke Mobilbank, kan du ringe på 70 33 30 40

Nordea Credit og Nordea Gold kan du også bestille via Netbank

  • Log på Netbank
  • Klik på kort
  • Klik på ”Bestil kort”
  • Godkend med adgangskode
Sådan spærrer du Nordea Black og Nordea Platinum

Du kan ringe og spærre dit kort på tlf. 70 33 30 40.

Du kan ikke spærre dit Nordea Black eller Nordea Platinum via netbank eller mobilbank.

Sådan spærrer du First Card

Du kan ringe og spærre dit kort på tlf. 70 20 63 09.

Du kan ikke spærre dit First Card via netbank eller mobilbank.

Hvad er Verified by Visa?

En løsning til dit Visa/dankort eller Nordea Pay, der gør det mere sikkert at handle på nettet.

Du kan læse mere om Verified by Visa her

Hvordan tilmelder jeg mig til Verified by Visa?

Du tilmelder dig Verified by Visa herÅbner i nyt vindue

Hvad er Mastercard Identity Check?

En løsning til dit kreditkort, der gør det mere sikkert at handle på nettet. Læs mere om Mastercard Identity Check

Hvordan tilmelder jeg mig til Mastercard Identity Check?

Du tilmelder dig Mastercard Identity Check herÅbner i nyt vindue

Mit kort er blevet misbrugt, hvad gør jeg?


Du skal straks spærre dit kort. Det kan du gøre i Netbank eller ved at ringe til Spærreservice på 70 33 70 80.

Hvis der er trukket beløb på din konto for køb, du ikke selv har foretaget, skal du lave en indsigelse på de beløb. Det gør du ved, at udfylde en indsigelsesblanket, printe den ud og sende den til den adresse, der står på blanketten. 

Hvis du har brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte Nordea 24/7 via chat i netbank eller på 70 33 33 33. 

Vi sidder her hele døgnet, både på chatten og telefonen.

Hvad er en indsigelse?


En indsigelse er en indvending eller protest mod noget, du ikke er enig i.

Du kan gøre indsigelse mod et eller flere beløb, som er trukket på dit kort, hvor du ikke selv har brugt kortet.
Læs mere om indsigelser

Kan jeg få mine penge tilbage, når de er trukket fra mit kort?

Hvis du opdager betalinger, som du ikke selv har foretaget eller ikke kan godkende beløbet, kan du gøre en indsigelse på dit kort.


Jo før du kontakter os, jo større er sandsynligheden for, at vi kan hjælpe dig med at få dine penge tilbage. Ifølge Finansrådets vejledning er ”snarest muligt” senest 14 dage efter, at du er blevet – eller burde være blevet – opmærksom på dit krav. 

Når vi har modtaget din indsigelse, sender vi dig inden for cirka 14 dage en bekræftelse med et sags ID-nummer.
På Nordeas hjemmeside finder du blanketten du skal bruge, afhængig af hvilket kort du har, og hvilken type indsigelse du gør.

Du kan ringe 70 33 33 33 og få hjælp til at finde den rigtige blanket, og hvis du har spørgsmål til indsigelsen.

Hvad er Phishing?

Det bliver hele tiden mere almindeligt at surfe på nettet, gå i banken, handle i netbutikker og bruge tid på de sociale medier. Phishing er forsøg på at narre dig, når du er på nettet. Phishing foregår ved, at du franarres personlige oplysninger om dit kort eller netbank ved hjælp af e-mail, telefon, pop-up-

vinduer eller falske hjemmesider.  Formålet er at snyde dig til at opgive personlige oplysninger, som kan bruges til netsvindel. It-kriminelle laver også falske sider, hvor du narres til at opgive dine logon-koder.

  • Via mail

Modtager du en e-mail, der beder dig om at give oplysninger om din netbank, kort eller konti eller anden personlig og fortrolig information, skal du slette den og under ingen omstændigheder svare.
Nordea vil aldrig sende en mail til din private mailadresse uden aftale med dig først.

  • Via opkald/SMS

En ukendt person ringer og præsenterer sig selv som medarbejder i Nordea og beder dig give oplysninger om dit kort, din PIN-kode, logon til Netbank eller anden fortrolig information. Opkaldet (eller sms) kan også handle om support til en app på din enhed, eller om, at din enhed er angrebet af malware. Personen kan være en it-kriminel, der forsøger at stjæle penge ved hjælp af ulovligt indhentet information. 
Har du ikke bedt om support, skal du straks afbryde samtalen uden at give personlige oplysninger. Er du i tvivl, kan du altid afbryde opkaldet og ringe tilbage til firmaets hovednummer og spørge om den support, det yder. Velrenommerede selskaber kontakter dig aldrig via e-mail eller telefon og beder om den type oplysninger.

  • Via sociale medier

Phishing-beskeder eksempelvis via Facebook kan leveres som chat eller en app, der ligner en harmløs quiz, undersøgelse eller foræring af et produkt.
It-kriminelle kan oprette nye profiler (identitetstyveri) for at få adgang til personer, du kender, uden du ved det. Mange brugere af Facebook og andre sociale medier tror, at siderne er sikre, og at de kun deler information med deres venner. Men i hænderne på hackere kan meget af den delte information bruges til at oprette falske identiteter.

Hvis du vil vide mere om phishing, kan du her se en kort videoÅbner i nyt vindue, samt råd til hvad du kan gøre for at beskytte dig selv og dine data.

Hvad dækker købsforsikringen?

Købsforsikringenn dækker køb af hårde hvidevarer og elektronik, betalt med dit Nordea Gold og Nordea Credit og omfatter funktionsfejl i fire år og pludselig skade i 90 dage fra købsdatoen.

Er Nordeas købsforsikring den samme som den forsikring, jeg får tilbudt i butikken når jeg køber en ny vaskemaskine, pc eller tv?

På mange punkter vil forsikringerne være ens. I butikkerne vil du være nødt til at betale for en tillægsforsikring (skal der stå købsforsikring). 

Med Nordeas købsforsikring er du dækket "året rundt".

Hvad gør jeg, hvis hårde hvidevarer og elektronik er gået i stykker?

Er varen under to år gammel og købt med Nordea Gold eller Nordea Credit, skal du altid først kontakte butikken, hvor du har handlet.
Er varen mere end to år gammel, ringer du til Tryg på tlf. 70 12 99 00.

Hvad dækker afbestilling af billetter på Nordea Gold og Nordea Credit?
  • Afbestilling af billetter til fx koncerter, teaterforestillinger, som du har købt med dit Nordea Gold eller Nordea Credit.
  • Billetter købt til medfølgende gæster er også dækket.

Den samlede pris skal være over 500 kr., for at forsikringen dækker.

Jeg er blevet syg og kan ikke komme til f.eks. koncert/teater, dækker ”afbestilling af billetter”?

Er du blevet akut syg, dækker forsikringen din billet, hvis den har kostet mere end 500 kr.

Dækker Nordeas ”afbestilling af billetter”, når f.eks. koncerten/forestillingen bliver aflyst?

Nej, det er arrangøren, der skal dække dit tab.

Hvordan bestiller jeg et kort?

Sådan gør du: 

  • Log på Netbank 
  • Klik på kort 
  • Klik på ”Bestil kort” 
  • Godkend med ”adgangskode”
Jeg har glemt min pinkode?

Du kan genbestille koden via mail i netbank, chat eller ved at ringe til Nordea 24/7 på 70 33 33 33 

Genbestilling af pinkode koster 45 kr.

Mit kort er blevet stjålet, hvad skal jeg gøre?

Du skal spærre dit kort hurtigst muligt. Det kan du gøre i Netbank eller ringe til Nordea 24/7 på 70 33 60 60.

Hvordan spærrer jeg mit kort, når banken har lukket?

Du kan ringe til Customer Service på 70 33 70 80 eller Nordea 24/7 på 70 33 60 60. Du kan ikke spærre Nordea Gold i Netbank eller Mobilbank.

Min kode er blevet afluret, hvad skal jeg gøre?

Spær dit kort i netbank, i mobilbank eller ring til Nordea 24/7 på 70 33 60 60.
Jo hurtigere du spærrer dit kort, jo mindre er risikoen for, at en anden kan misbruge det.

Mit kort er blevet misbrugt, jeg kender ikke betalingen

Du har mulighed for at lave en indsigelse.

Hvor meget kan jeg hæve på mit Nordea Gold?

Du kan hæve op til 6.000 kr. pr. døgn i alle banker og pengeautomater, der er tilsluttet MasterCard-samarbejdet.

Hvad koster det at bruge Nordea Credit og Nordea Gold?

Fysiske butikker må opkræve et beløb, hvis der betales med Nordea Credit eller Nordea Gold. Butikkerne skal gøre opmærksom på det, inden betalingen sker.

Ved køb via internettet, postordre mv. og i udlandet kan forretningen kræve et beløb for serviceydelsen. Beløbet oplyses af forretningen og følger de regler, der gælder i det pågældende land og ved fjernsalg.

Hvad koster et Nordea Gold?

Find priser på Nordea Gold her

Hvornår bliver mine betalinger trukket på min konto?

Du betaler for forbruget den efterfølgende måned, hvis du bruger kortet før den 18. i månedenl Du betaler den første bankdag i den følgende måned. 

Eksempel:

Bruger du 1.000 kr. på kortet den 15. Juni, så betaler du første bankdag i juli. Bruger du derimod 1.000 kr. den 21. Juni, så skal du betale den første bankdag i August-måned. 

Hvordan bliver forbruget trukket på min konto?

Forbruget bliver trukket på din konto via Betalingsservice en gang om måneden, hver den første.

Hvilke rejser dækker forsikringen?

Forsikringen dækker private rejser og forretningsrejser i hele verden.

Dækker rejseforsikringen ved bilrejse?

Ja, følgende betingelser skal være opfyldt, læs mere om betingelserne her.

Hvornår dækker rejseforsikringen?

Forsikringen dækker i hele verden, når du rejser uden for dit bopælsland. Rejsen må højst vare 60 sammenhængende dage.
For at forsikringen dækker, skal ét af følgende kriterier være opfyldt:

  • Hele rejsen skal være betalt med kortet
  • Hele transporten skal være betalt med kortet (transport til og fra destinationen, fx betaling af flybilletter, togbilletter og lign.)
  • Hele opholdet skal være betalt med kortet (alle overnatninger)
  • Minimum 50% af rejsen (ophold og transport) skal være betalt med kortet
Kan forsikringsperioden forlænges?

Ja, forsikringen kan forlænges med op til 18 måneder ved at betale et tillæg. Det aftales direkte med Tryg på telefon 70 12 99 00.
Når du ringer, skal Tryg bruge:

  • kortnummer og korttype
  • navn, adresse og cpr-nr. på alle forsikrede
  • dato for ud- og hjemrejse
  • destination
Dækker rejseforsikringen tyveri af bagage?

Nej, bagagen er ikke dækket ved tyveri.
Hvis du har en indboforsikring, dækker den typisk tyveri af bagage.

Hvem er dækket af rejseforsikringen?

Forsikringen dækker ejeren af et gyldigt Nordea Gold hovedkort og de medrejsende.
Medrejsende kan være:

  • ægtefælle/samlever, børn/stedbørn/adoptivbørn/plejebørn under 23 år 
  • ægtefælles/samlevers børn fra tidligere forhold under 23 år 
  • Plejebørn under 23 år, der har samme adresse som ejeren af kortet

 Det er ikke nødvendigt at have bopæl i Danmark for at være dækket.

Er familien dækket, hvis de rejser uden ejeren af kortet?

Nej, ejeren af kortet skal være med på hele rejsen.

Hvem kan jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål vedr. min rejseforsikring?

Har du spørgsmål til rejseforsikringen, kan du kontakte Tryg på telefon 70 12 99 00.

Hvad dækker rejseforsikringen?
  • afbestilling
  • flyforsinkelse
  • erstatningsrejse
  • lægebehandling
  • hjemtransport ved sygdom
  • bagageforsinkelse.

Læs mere her.

Hvordan bestiller jeg et kort?

Du kan bestille et nyt kort i netbanken.

  • Log på Netbank
  • Klik på kort
  • Klik på ”Bestil kort”
  • Godkend med ”adgangskode”
Kan jeg bruge Nordea Pay i udlandet?

Ja, du kan betale i de forretninger, der skilter med det. 
Du kan hæve kontanter i udenlandske banker og pengeautomater. Du kan hæve, hvad der svarer til 5000 DKK om dagen.

Brug vejviseren hos VisaÅbner i nyt vindue for at se, hvor den nærmeste pengeautomat er på dit rejsemål.

Mit kort er blevet stjålet, hvad gør jeg?

Du kan spærre dit kort i Netbank eller kontakte Nordea 24/7 på 70 33 33 33.

Hvordan spærrer jeg mit kort, når banken har lukket?

Du kan spærre dit kort i netbank eller mobilbank.

Sådan gør du via Netbank:

  • Log på Netbank
  • Klik på kort 
  • Vælg kortet du vil spærre
  • Klik på spær kort 


Sådan gør du via Mobilbank:

  • Log på Mobilbank 
  • Find og klik på kortet i oversigten på forsiden 
  • Klik på ”spær kort”
  • Sæt flueben og bekræft spærring af kort 
  • Har du ikke Netbank eller Mobilbank, skal du kontakte Nordea på 70 33 70 80 eller 70 33 60 60 
Min kode er blevet afluret, hvad skal jeg gøre?

Spær dit kort i netbank/mobilbank eller kontakt Nordea 24/7 på telefon 70 33 33 33.
Jo hurtigere du spærrer dit kort, jo mindre er risikoen for, at en anden kan misbruge det.

Hvornår får jeg mit nye kort?

Der kan gå op til to uger, inden du modtager kortet på din adresse. Sørg for, at du har navn på din postkasse eller dør, ellers bliver kort og/eller pinkode ikke leveret.

Kan jeg betale med Nordea Pay på Rejsekort.dk?

Nej, rejsekortet modtager ikke Nordea Pay som betalingskort.

Hvad koster Nordea Pay?

Se priser her

Kan jeg slette en reservation på Nordea Pay?

Du kan ikke selv slette reservationer. Du skal kontakte firmaet, der har reserveret beløbet og bede dem om at slette reservationen.

Hvordan bestiller jeg et kort?

Du kan bestille et nyt kort via netbank.

Sådan gør du: 

  • Log på Netbank 
  • Klik på kort 
  • Klik på ”Bestil kort” 
  • Godkend med ”adgangskode”
Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg bruger mit kort i udlandet?
  • I udlandet skal du bruge din pinkode i pengeautomater, restauranter og lignende
  • Det er en god idé at medbringe pas, kørekort eller andet legitimation
  • Opbevar dit kort på en sikker måde, brug evt. hotellets safebox. Du bør ikke efterlade kortet i hotelværelset, i bagagen eller lignende.
Hvor meget kan jeg hæve i udlandet?

Du kan hæve det, der svarer til 2000 kroner i kontanter i døgnet.

Mit kort er blevet stjålet, hvad skal jeg gøre?

Du kan spærre dit kort i Netbanken eller i Mobilbanken.

Sådan gør du via Netbank: 

  • Log på Netbank 
  • Klik på kort 
  • Vælg kortet du vil spærre
  • Klik på spær kort

    Sådan gør du via Mobilbank:

  • Log på Mobilbank 
  • Find og klik på kortet i oversigten på forsiden
  • Klik på ”spær kort”
  • Sæt flueben og bekræft spærring af kort 

Hvis du ikke har Netbank eller Mobilbank, skal du ringe til os på 70 33 70 80 eller 70 33 60 60.

Er dit kort blevet misbrugt?

Så kan du læse mere her

Min kode er blevet afluret, hvad gør jeg?

Spær dit kort i netbank, mobilbank, eller kontakt Nordea 24/7 på telefon 70 33 33 33.
Jo hurtigere du spærrer dit kort, jo mindre er risikoen for, at en anden kan misbruge det.

Hvad koster et Visa/dankort?

Se priser her.