Nova Åbner i nyt vindue Chat Åbner i nyt vindue Find os Åbner i nyt vindue

Spørgsmål og svar om priser og vilkår på lån og kreditter

Søg om, afbetal på og indfri lån

Hvordan søger jeg om lån, kassekredit eller midlertidigt overtræk?

Du kan søge om flere forskellige typer af kredit eller lån: 

En kassekredit er en fleksibel låneform, hvor du får et aftalt beløb, som du kan hæve op til. Tilbagebetalingen er fleksibel, og der trækkes ikke penge fast som til et almindeligt lån.

Et bevilget/midlertidigt overtræk er en aftalt grænse for, hvor meget du kan hæve/gå i minus udover din saldo i en kortvarig periode – maksimalt i 3 måneder.

Et lån er fx et billån eller boliglån, og et forbrugslån er et lån som ikke er øremærket til et specifik formål, og kan f.eks. være til indskud i lejelejlighed, møbler og hvidvare, brugt bil, rejse osv.

Er låneformålene i Netbanken (Kassekredit, Midlertidigt overtræk, Billån eller Boliglån) ikke dækkende for dit behov, kan du sende en mail via netbanken under fanen ”Mail”. Vælg ”Ny mail” og skriv hvor meget og til hvad, du ønsker at låne. Det kunne f.eks. være et forbrugslån, du gerne vil søge om. 

Sådan søger du om lån i netbanken:

  • Log på netbankÅbner i nyt vindue.
  • Klik på ”daglig økonomi”.
  • Klik på ”konto”.
  • Klik på ”ansøg om kredit”.
  • Vælg mellem Kassekredit, Midlertidigt overtræk, Billån eller Boliglån.
  • Klik derefter på ”Ansøg”.
  • Udfyld felterne, der er markeret med stjerne.
  • Klik herefter på send knappen og godkend med NemID.

Du kan også kontakte os via chat eller på telefon 70 33 33 33.

Kan jeg selv overføre penge til mit forbrugslån?

Nej, du kan ikke selv overføre penge til dit forbrugslån, det skal vi hjælpe dig med. Du kan kontakte os på flere måder:

  • Send en mail via din netbank og skriv, hvor meget og fra hvilken konto du vil have overført penge fra.
  • Log på chat via netbank eller mobilbank eller ring på 70 33 33 33.
Hvor kan jeg se, hvad jeg skylder på mit lån (restgæld)?

Sådan ser du, hvor meget du skylder (restgæld)  via Netbank:

  • Log på netbankÅbner i nyt vindue.
  • Klik på dit lån.
  • Saldoen er det, du skylder på dit lån, på nær ikke tilskrevne renter. De tilskrives en gang i kvartalet.

Har du brug for at vide, præcis hvad du skylder, inklusive de renter som endnu ikke er tilskrevet lånet, kan du sende en mail eller chatte med os via Netbank eller Mobilbank. Du kan også ringe på 70 33 33 33.

Kan jeg springe en eller flere betalinger over på mit lån?

Har du brug for at springe en eller flere betalinger over, kan du sende en mail i din netbank, logge på chat via netbank og mobilbank eller ringe til 70 33 33 33.

Kan jeg indbetale ekstra på mit lån?

Ja, du har flere muligheder, hvis du vil indbetale ekstra på dit lån: 

  • Sende en mail via netbank med kontooplysninger og det beløb, du ønsker at indbetale ekstra.
  • Logge på chat via netbank eller mobilbank. Vær klar med dine kontooplysninger.
  • Ringe til 70 33 33 33 og få hjælp til at lave en ekstra indbetaling.
Hvordan kan jeg ændre den månedlige ydelse på mit lån?

Hvis du vil sætte ydelsen på dit lån op, kan du kontakte os via mail i netbank, chat eller på 70 33 33 33 og fortælle os, hvor meget du vil sætte ydelsen op til. 

Vil du have ydelsen sat ned, skal du også kontakte os, så vi kan få en snak med dig og vurdere den konkrete situation.

Hvordan indfrier jeg mit lån?

Du kan indfri dit lån på flere måder:

  • Send en mail via din netbank, hvor du skriver, at du vil indfri dit lån, og fra hvilken konto beløbet skal hæves fra.
  • Log på chat via netbank eller mobilbank eller ring på 70 33 33 33 og få os til at hjælpe dig med at indfri dit lån.

Lån og lånebevis

Hvad er et lånebevis?

Et lånebevis er en forhåndsgodkendelse på, hvor mange penge du kan købe bolig eller bil for. Med lånebeviset i hånden kan du med andre ord indgå en aftale om at købe en bolig eller en bil.

  • Lånebeviset udstedes på et beløb, du maksimalt kan købe for.
  • Lånebeviset gælder i op til 6 måneder.
  • Lånebeviset er gratis.

Her kan du læse mere om lånebevis

Hvordan får jeg et lånebevis?

Når du skal bruge et lånebevis, vurderer Nordea din økonomi og rådgiver dig om dine muligheder. For at vurdere din økonomi, skal banken have et beslutningsgrundlag, (linke til spørgsmål omkring beslutningsgrundlag) og du har i den forbindelse ofte et møde med en rådgiver i telefonen, online eller i en filial.

Er du interesseret i at få et lånebevis, er du velkommen til at kontakte os via mail i Netbank, log på chat via din Netbank/Mobilbank eller ring til os på 70 33 33 33.

Kan jeg låne til ny bil?

Er du allerede kunde i Nordea, kan du søge om et billån i din netbank.

Hvordan søger jeg om et billån, når jeg er kunde?

Sådan gør du:

  • Log på ”Netbank”.
  • Klik på ”Lån” i toppen (til højre for daglig økonomi).
  • Vælg ”Ansøg om lån” .
  • Find ”Billån” på listen.
  • Klik på ”Ansøg” og udfyld felterne.
  • Vælg knappen ”Fortsæt” og bekræft med dit NemID.

Du kan også kontakte os via chat eller på telefon 70 33 33 33.

Kan jeg låne til en brugt bil?

Ja. På Nordeas hjemmeside har du mulighed for at se, hvad det koster at låne til en brugt bil ved hjælp af vores Billån-beregnerÅbner i nyt vindue.

Vil du søge om et lånevis til bil eller lån til bil:

  • Er du allerede kunde i Nordea, kan du søge om et billån i din netbank (link til ”Hvordan søger jeg om billån, når jeg er kunde?”)
Kan jeg låne til ejerbolig?

Du kan danne dig et overblik på Nordeas hjemmeside ved at bruge guiden ”Hvor meget kan jeg købe bolig for?Åbner i nyt vindue”.

Kan jeg låne til andelsbolig?

Vil du høre til dine låne muligheder for lån til andelsbolig, kan du skrive til os via denne formularÅbner i nyt vindue – du hører fra os i løbet af to hverdage. 

Hvis du vil have en ide om, hvor meget du kan købe andelsbolig for, kan du benytte Nordeas andelsboliglån-beregnerÅbner i nyt vindue.

Kan jeg låne til depositum/indskud til lejebolig?

Ligesom andre låneformål som bil og bolig, kan du også søge om lån til depositum eller indskud til en lejebolig. Du kan kontakte os og søge om lån på flere måder:

  • Send en mail med dit ønske via din netbank.
  • Log på chat i din netbank eller mobilbank.
  • Ring til Nordea 24/7 på telefon 70 33 33 33.

Priser og vilkår

Hvad er eSKAT?

eSKAT er en måde at give oplysninger til banken, som ellers findes på din Årsopgørelse fra Skat og dine lønsedler.

Det fungerer ved, at du får et link i din Netbank, hvor du med dit NemID godkender, at banken må få dine oplysninger.

Hvad er pantsætning/sikkerhed for et lån?

Pantsætning betyder, at du har noget af værdi, som du stiller til sikkerhed for dit lån, i tilfælde af at du ikke kan betale det tilbage. Låner du penge til f.eks. fast ejendom, bil eller båd, tager Nordea som udgangspunkt pant i ejendommen, bilen eller båden som sikkerhed for lånet.

Hvad er beslutningsgrundlag?

Beslutningsgrundlag kalder vi i Nordea de samlede oplysninger om din økonomi. Du skal typisk indlevere de oplysninger, hvis du søger om lån eller vil lave ændringer i et nuværende lån. Beslutningsgrundlaget består som oftest af:

  • Seneste årsopgørelse fra skat.
  • Lønsedler, som dækker de seneste tre måneders lønindtægt.
  • Budget over dine faste udgifter.

eller

  • eSKAT.
  • Budget over dine faste udgifter.

Nogle gange består beslutningsgrundlaget af mere eller mindre information, men det vil du altid få at vide, inden du skal indlevere oplysningerne.

Hvorfor skal banken bruge beslutningsgrundlaget, når jeg skal låne?

Vi bruger beslutningsgrundlaget til at sikre os, at din økonomi kan hænge sammen, og for at finde frem til hvad ydelsen/afdraget på lånet skal være.

Hvad koster det at låne (forbrugslån og kassekredit)?

Renten og andre omkostninger på dit lån eller kredit afhænger af dit samlede engagement i Nordea og følger bankens fordelsprogram.

Du kan se priser for Basis, Fordel og Fordel+ kunder her 

Hvordan kan jeg se hvor meget jeg betaler i rente på mit lån?

Sådan gør du via Netbank:

  • Log på netbankÅbner i nyt vindue.
  • Klik på dit lån.
  • Klik på ”kontooplysninger ”.
  • Her finder du din udlånsrente og låneydelse.
Hvad er ÅOP?

ÅOP betyder Årlig Omkostning i Procent.  ÅOP giver dig mulighed for at sammenligne lånetilbud fra forskellige udbydere af lån. Ved at sammenligne ÅOP, kan du finde det billigste lån.