Chat Åbner i nyt vindue Find os Åbner i nyt vindue

Indsigelser i forbindelse med coronaudbruddet

Vi er meget opmærksomme på, at mange af vores kunder står i en uventet situation, der sikkert også giver anledning til usikkerhed og tvivl i forbindelse med udbruddet af coronavirus.

Her på siden har vi samlet information og vejledning til, hvornår du i den nuværende situation kan lave en indsigelse mod en kortbetaling igennem Nordea. Vi anbefaler, at du læser det igennem, da du ofte skal have fat i virksomheden, inden du kan gøre indsigelse.

Du kan gøre indsigelse hvis:

  • din rejse eller service, fx billeje eller hotelreservation, er blevet aflyst af virksomheden
  • datoen for din rejse/service er passeret og ikke blev leveret af virksomheden

I disse tilfælde kan du som udgangspunkt gøre indsigelse, hvis du ikke har fået pengene tilbage fra virksomheden, eller din rejseforsikring ikke dækker.

Hvis rejsen eller servicen er planlagt frem i tiden, og der endnu ikke er meldt noget ud om aflysning eller annullering, kan du ikke gøre indsigelse endnu.  

Har du i forbindelse med betalingen aftalt med virksomheden, at du kan annullere din bestilling af hotel, fly, biludlejning mv. og få pengene tilbage?

Ja

  • Annullér købet inden for tidsfristen ved at kontakte virksomheden direkte. Vær opmærksom på, at der kan være længere behandlingstid end normalt. Hvis virksomheden nægter at refundere, selv om du er berettiget til annullering med refundering, kan du gøre indsigelse. Husk at få dokumentation for din dialog med virksomheden. Hvis virksomheden slet ikke svarer, så gem dine egne henvendelser.

Hvis du fortsat ikke får dine penge retur, kan du gøre indsigelse til Nordea via din Netbank med følgende bilag:

  • Indsigelsesblanketten ”Jeg har købt en vare eller tjenesteydelse, som ikke er modtaget eller leveret", som du finder her. (pdf, 242 KB)Åbner i nyt vindue 
  • Den originale ordre- eller reservationsbekræftelse
  • Dokumentation af korrespondancen med virksomheden (fx e-mails)

Nej

  • Hvis Udenrigsministeriet fraråder din rejse, eller det ikke er muligt for dig at deltage i et event på grund af officielle restriktioner, anbefaler vi, at du afventer nærmere information fra virksomheden, hvis der er længe til afrejsen/eventen. 
  • Er der kort tid til, bør du tage direkte kontakt til den virksomhed, hvor du har købt varen eller ydelsen og forhøre dig om mulighederne for ændring eller refundering. Selv hvis du ikke er berettiget til kompensation, giver nogle virksomheder ekstraordinært alternative kompensationsmuligheder.
  • Hvis din rejse eller event bliver aflyst af arrangøren, har du som udgangspunkt ret til refundering. Typisk vil virksomheden orientere dig direkte, hvis de har dine kontaktoplysninger, ellers kan du selv kontakte virksomheden direkte.

Står du i en situation, hvor virksomheden ikke kan eller vil refundere dig efter de har aflyst, har du mulighed for at gøre indsigelse til Nordea via din Netbank med følgende bilag.:

  • Indsigelsesblanketten ”Jeg har købt en vare eller tjenesteydelse, som ikke er modtaget eller leveret", som du finder her  (pdf, 242 KB)Åbner i nyt vindue
  • Den originale ordre- eller reservationsbekræftelse
  • Dokumentation af korrespondancen med virksomheden (fx e-mails)

Typiske spørgsmål og svar om rejser påvirket af corona

Mit fly er blevet aflyst/ændret, men mit hotel vil ikke refundere pengene for mit ophold. Hvad kan jeg gøre?

Hvis du har booket og betalt et hotelophold uden afbestillingsforsikring, og hotellet ikke har forhindret opholdet fx ved at lukke hotellet, er banken ikke forpligtet til at erstatte det beløb, som du har betalt. 

Det er altid en god idé at forsøge at finde en løsning direkte med hotellet. 

Myndighederne har forbudt rejser, og/eller mit destinationsland har lukket grænserne. Kan jeg få mine penge refunderet?

Hvis du har booket og betalt et hotelophold uden afbestillingsforsikring, og hotellet ikke har forhindret opholdet fx ved at lukke hotellet, er banken ikke forpligtet til at erstatte det beløb, som du har betalt. 

Det er altid en god idé at forsøge at finde en løsning direkte med hotellet.

Jeg har booket en rejse (fx fly, hotel og lejebil), og jeg ønsker ikke at rejse pga. den usikre situation. Kan jeg få refunderet min rejse?

Du skal først kontakte leverandøren for at løse sagen. Selv hvis du ikke har booket afbestilling, er der alligevel visseleverandører, som tilbyder mulighed for afbestilling eller ombooking.

Jeg har købt billetter til en EM-fodboldkamp, som nu er blevet udskudt et år. Kan jeg få mine penge refunderet?

Du skal først kontakte udbyderen af billetterne for at undersøge, om du har ret til erstatning, eller om du kan ændre billetterne. 

Hvis billetudbyderen ikke kan kompensere for beløbet, som du allerede har betalt med dit kort, kan du gøre indsigelse over for Nordea. 

Husk at vedlægge en bekræftelse af billetbookingen og dokumentation på din dialog med sælger.

Min rejsebooking indeholder ret til afbestilling (fx fly, hotel eller lejebil), men tjenesteudbyderen nægter at refundere omkostningerne. Hvad kan jeg gøre?

Hvis din booking indeholder ret til afbestilling, som du forsøger at gøre brug af inden for afbestillingens rammer, og tjenesteudbyder nægter at erstatte beløbet, som du evt. har betalt i forvejen, kan du gøreindsigelse. 

Husk at vedlægge bookingen/bekræftelse af bookingen, dokumentation for din dialog med sælger samt evt. dokumentation af relevante vilkår eller anden bekræftelse på, at du har købt med afbestillingsret.

Jeg har købt et produkt eller en service, og leverandøren er gået konkurs, før jeg har fået min vare. Hvad kan jeg gøre for at få mine penge tilbage?

Du skal gøre indsigelse til banken om den vare eller service, som du har betalt, men ikke modtaget. 

Husk at vedlægge en kvittering eller faktura for din vare, dokumentation for din dialog med sælger samt dokumentation på sælgers konkurs, fx en meddelelse fra leverandøren eller dokumentation fra anden offentlig instans, som bekræfter konkursen.

Jeg har købt en service eller en rejse, som først finder sted i fremtiden. Hvad skal jeg gøre?

Hvis afrejsedatoen ligger i fremtiden, anbefaler vi, at du venter og ser, hvordan situationen udvikler sig, og om leverandøren annullerer servicen. 

Nordea følger Visa og MasterCards internationale kortregler. Nordea har ikke mulighed for at gøre indsigelse til sælgeren over en opkrævning/betaling for noget, som skal ske i fremtiden. 

Nordea kan altså først behandle en eventuel indsigelse, når det er konstateret, at den service eller tjeneste, som du har købt, ikke bliver leveret/gennemført.