Indsigelser i forbindelse med coronaudbruddet

Vi er meget opmærksomme på, at mange af vores kunder står i en uventet situation, der sikkert også giver anledning til usikkerhed og tvivl i forbindelse med udbruddet af coronavirus.

Her på siden har vi samlet information og vejledning til, hvornår du i den nuværende situation kan lave en indsigelse mod en kortbetaling igennem Nordea. Vi anbefaler, at du læser det igennem, da du ofte skal have fat i virksomheden, inden du kan gøre indsigelse.

Du kan gøre indsigelse hvis:

  • din rejse eller service, fx billeje eller hotelreservation, er blevet aflyst af virksomheden
  • datoen for din rejse/service er passeret og ikke blev leveret af virksomheden

I disse tilfælde kan du som udgangspunkt gøre indsigelse, hvis du ikke har fået pengene tilbage fra virksomheden, eller din rejseforsikring ikke dækker.


Har du ikke modtaget dine penge senest 30 dage efter planlagt afrejsedato, skal du sende din indsigelse til os.
Vær opmærksom på at indgive dit krav til Nordea senest 90 dage efter den planlagte flytid/datoen for levering af serviceydelsen, så vi kan tilbageføre dine penge fra serviceudbyderen.  

Hvis rejsen eller servicen er planlagt frem i tiden, og der endnu ikke er meldt noget ud om aflysning eller annullering, kan du ikke gøre indsigelse endnu.  

Har du i forbindelse med betalingen aftalt med virksomheden, at du kan annullere din bestilling af hotel, fly, biludlejning mv. og få pengene tilbage?

Ja

  • Annullér købet inden for tidsfristen ved at kontakte virksomheden direkte. Vær opmærksom på, at der kan være længere behandlingstid end normalt. Hvis virksomheden nægter at refundere, selv om du er berettiget til annullering med refundering, kan du gøre indsigelse. Husk at få dokumentation for din dialog med virksomheden. Hvis virksomheden slet ikke svarer, så gem dine egne henvendelser.

Hvis du fortsat ikke får dine penge retur, kan du gøre indsigelse til Nordea via din Netbank med følgende bilag:

  • Indsigelsesblanketten ”Jeg har købt en vare eller tjenesteydelse, som ikke er modtaget eller leveret", som du finder her. (pdf, 241 KB)Åbner i nyt vindue 
  • Den originale ordre- eller reservationsbekræftelse
  • Dokumentation af korrespondancen med virksomheden (fx e-mails)

Nej

  • Hvis Udenrigsministeriet fraråder din rejse, eller det ikke er muligt for dig at deltage i et event på grund af officielle restriktioner, anbefaler vi, at du afventer nærmere information fra virksomheden, hvis der er længe til afrejsen/eventen. 
  • Er der kort tid til, bør du tage direkte kontakt til den virksomhed, hvor du har købt varen eller ydelsen og forhøre dig om mulighederne for ændring eller refundering. Selv hvis du ikke er berettiget til kompensation, giver nogle virksomheder ekstraordinært alternative kompensationsmuligheder.
  • Hvis din rejse eller event bliver aflyst af arrangøren, har du som udgangspunkt ret til refundering. Typisk vil virksomheden orientere dig direkte, hvis de har dine kontaktoplysninger, ellers kan du selv kontakte virksomheden direkte.

Står du i en situation, hvor virksomheden ikke kan eller vil refundere dig efter de har aflyst, har du mulighed for at gøre indsigelse til Nordea via din Netbank med følgende bilag.:

  • Indsigelsesblanketten ”Jeg har købt en vare eller tjenesteydelse, som ikke er modtaget eller leveret", som du finder her  (pdf, 241 KB)Åbner i nyt vindue
  • Den originale ordre- eller reservationsbekræftelse
  • Dokumentation af korrespondancen med virksomheden (fx e-mails)

Typiske spørgsmål og svar om rejser påvirket af corona