- Jeg har trykket på linket i en SMS/e-mail
Hvis du har trykket på et link i en SMS eller mail, og du har mistanke om, at det kan være svindel, skal du være opmærksom på, hvilke oplysninger du har givet.
Phishing, som det hedder, er en udbredt metode som mange svindlere bruger, hvor formålet er at narre dig til at afgive personoplysninger, der efterfølgende kan bruges til svindel som f.eks. identitetstyveri eller hævninger i Nordea Business/Nordea Business Mobile. Det kan f.eks. være oplysninger om dit MitID brugernavn og kode eller dine kort.
Har du delt oplysninger via linket eller bekræftet noget via MitID app, skal du straks kontakte os på 70 33 22 49Åbner i nyt vindue.
Er SMS’en eller mailen fra ”Nordea” og indeholder et link, vil vi meget gerne modtage et skærmprint af den falske SMS eller mail til phishing@nordea.dk.Åbner i nyt vindue
- Jeg har modtaget en besked fra Nordea, men jeg er ikke kunde
Hvis du ikke er kunde hos os, men har modtaget en SMS/mail fra os, er der højst sandsynlig tale om svindel. Er du tidligere kunde og har modtaget en SMS/mail, kan det sagtens være korrekt, for der kan være forskellige grunde til, at vi sender dig en besked.
Uanset hvad vil vi aldrig sende en besked, hvor vi beder dig om personlige oplysninger. Du kan se om vi har sendt dig digital post under Dokumenter.
Hvis du er ejer eller medejer af en virksomhed og har modtaget en mail fra Nordea, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 70 33 44 44Åbner i nyt vindue
Har du givet personlige oplysninger via linket eller bekræftet noget via MitID app, skal du straks kontakte os på tlf. 70 33 22 49Åbner i nyt vindue.
- Jeg har modtaget en SMS om opdatering/suspendering af mit MitID
Har du modtaget en SMS, der udgiver sig for at være fra MitID og indeholder et link, er der tale om svindel. MitID vil aldrig sende links, som du bliver opfordret til at trykke på.
Har du givet personlige oplysninger via linket eller bekræftet noget via MitID app, skal du straks kontakte os på tlf. 70 33 22 49Åbner i nyt vindue.
- Jeg har modtaget en SMS som vinder i en konkurrence
Har du fået en SMS med information om, at du er vinder af en konkurrence og givet personlige oplysninger via linket eller bekræftet noget via MitID app, skal du straks kontakte os på tlf. 70 33 22 49Åbner i nyt vindue.
Større butikskæder i Danmark oplever, at få misbrugt deres navne i forbindelse med svindel. Man kan blive bedt om at udlevere kort- eller MitID oplysninger, før man kan modtage sin præmie.
Har du modtaget en sådan besked, bør du ikke trykke på linket, men blot slette den.
- Jeg har betalt ekstra fragt til fx et fragtfirma
Svindlere kan sende en SMS eller mail og bede dig om at betale et fragttillæg samtidig med, at du faktisk venter på en pakke, som du har bestilt.
Fragtselskaber vil aldrig sende dig en SMS eller mail på denne måde og bede dig om at betale ekstra i fragt eller leveringsomkostninger.
Har du givet personlige oplysninger via linket eller bekræftet noget via MitID app, skal du straks kontakte os på tlf. 70 33 22 49Åbner i nyt vindue.