Der er mange fordele ved digital signatur

Først og fremmest kan du handle hurtigt og smidigt, når din virksomhed fx har brug for ekstra likviditet, et erhvervslån eller en leasingaftale på en ny varevogn. Du underskriver aftalen med få klik og slipper dermed for besvær og tidsspild med fysiske kontrakter, som skal sendes med posten og ekspederes manuelt.

Skal en aftale underskrives af flere tegningsberettigede, som sidder på forskellige lokationer, går det også langt hurtigere med digital signatur. En digital signatur er juridisk sidestillet med en fysisk underskrift, og it-sikkerheden er i top med krypteret dataudveksling.

Modtag beskeder og dokumenter fra Nordea i e-Boks

Det er vigtigt, at du både tilmelder Nordea til din private og din virksomheds e-Boks - ellers kan vi ikke skrive til dig, og du kan ikke underskrive dokumenter og aftaler. Udover en enklere og hurtigere kommunikation, har du også alle dokumenter samlet et sted.  

  1. Log på e-BoksÅbner i nyt vindue
  2. Åbn menuen og vælg "Tilmeld afsendere" (står under “Tilmeldinger”)
  3. Søg efter Nordea
  4. Tryk "Tilmeld"

Vær opmærksom på, at du skal gentage de 4 punkter for hhv. din private og din virksomheds e-Boks.

Digital signering via Nets

I de fleste tilfælde bruger vi Nets til digital underskrift af dokumenter og aftaler. Nets står bag MitID, Dankort og andre sikre betalingsløsninger.

  1. Du modtager en sms og en mail (Noreply) med link til underskrift hos Nets
  2. Klik på linket, og log på med dit private MitID
  3. Læs dokumentet og underskriv med et klik
  4. Når alle tegningsberettigede har underskrevet, sendes dokumentet til din virksomheds e-Boks

Underskriv direkte i e-Boks

I visse tilfælde skal du underskrive direkte i e-Boks. Udover en sms, får du også en besked fra e-Boks om, at dokumentet ligger klar til underskrift:

  1. Log på e-Boks Erhverv med dit MitID Privat
  2. Gå til indbakken
  3. Læs dokumentet og underskriv
  4. Klik "Status" for at åbne "Signeringsinformation" 
  5. Klik ’’Færdiggør underskrivning’’

Når alle tegningsberettigede har underskrevet, sendes dokumentet til din virksomheds e-Boks.

Er I flere tegningsberettigede personer i virksomheden?

Hvis I har flere tegningsberettigede personer, og skal underskrive i e-Boks, kan du nemt uddelegere underskrivning af virksomhedens aftaler til disse personer:     

  • I logger på virksomhedens e-Boks
  • Vælg det pågældende dokument eller aftale          
  • Deleger aftalen til de tegningsberettigede personer

Herefter skal alle tegningsberettigede personer underskrive aftalen i deres private e-Boks på vegne af virksomheden. Når alle har underskrevet aftalen, skal du færdiggøre processen i virksomhedens e-Boks.

Se guiden: Sådan opretter du en underskriver og delegerer et dokument til en underskriverÅbner i nyt vindue

Kontakt os, hvis du har spørgsmål

Hvis du er i tvivl om, hvordan du og dine medarbejdere underskriver digitalt, eller har andre spørgsmål, så kontakt Nordea Erhverv på tlf. 70 33 44 44.

Andre nyttige telefonnumre:

  • e-Boks Brugersupport: tlf. 82 30 32 30
  • MitID Support: tlf. 33 98 00 10
Digital signatur

Hvis du ikke kan eller vil underskrive digitalt

Som udgangspunkt skal alle dokumenter fra Nordea underskrives digitalt. Hvis det af en eller anden årsag ikke er muligt for dig, skal du kontakte din rådgiver.