Hvordan foregår telefonsvindel?

Kriminaliteten udvikler sig hele tiden. Der var sidste år ikke et eneste bankrøveri i Danmark, og der er generelt også et fald i antal sager om misbrug af betalingskort og MitID. Men de kriminelle finder nye veje, og for tiden har svindlere held med at få fingre i andre folks penge gennem telefonsvindel – også kaldet ’vishing’. 

Svindlerne er velforberedte og tillidsvækkende og taler dansk, og ofte vil samtalen gå ud på, at de vil hjælpe med et problem, de kan se i deres system, eller at kundens konto er ved at blive hacket. De manipulerer dermed deres ofre til at straks-overføre ofte store beløb. 

”Det er helt uacceptabelt, at svindlere lykkes med at manipulere sig til andre folks penge, og det er frustrerende, at de går efter kunder i Nordea. Vi tager risikoen for svindel meget alvorligt og skruer løbende op for tiltag for at gøre livet sværere for de kriminelle, både gennem information, advarsler og konkrete sikkerhedsværn såsom sænkning af beløbsgrænsen ved straksoverførsler. De mange tiltag ser heldigvis ud til at virke, for vi ser et markant fald måned for måned i denne type sager,” siger Anita Nedergaard, der er ansvarlig for bekæmpelse af finansiel kriminalitet i Nordea, og fortsætter:

”Det stærkeste værn er desværre, at vi alle skal blive lidt mindre tillidsfulde, når nogle fremmede kontakter os og beder os overføre penge”.

Vishing er i høj grad organiseret kriminalitet, som professionelle bagmænd står bag. De har opbygget et stort netværk af muldyr, som stiller deres konti til rådighed. På den måde kan de hurtigt få pengene fordelt på mange konti i mange danske og udenlandske banker for til sidst at få dem til at forsvinde ud i kontanter. Så snart svindlen opdages, går vi i gang med at finde frem til pengene igen. Det lykkes heldigvis i de fleste tilfælde at få dele af pengene retur til kunden igen. 

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Hvad kan du gøre for at undgå at blive telefonsvindlet?

  • Vær mistroisk, hvis fremmede ringer dig op uden varsel og beder dig overføre penge eller oplyse fortrolige eller personlige oplysninger. Du skal ikke adlyde – heller ikke selvom de virker tillidsvækkende og foregiver at ville hjælpe dig. De er trænede i at manipulere dig til at gøre, hvad de siger. Læg røret på, og ring selv op til banken, politiet eller skat. Så er du sikker på, hvem du taler med.
  • Hvis du opdager, at du er blevet narret til at overføre penge, skal du straks ringe til os på Nordeas hovedtelefonnummer 70 33 22 49. Hvis svindlen opdages hurtigt, kan vi nå at fange nogle af pengene igen, enten ved at blokere overførslerne eller ved at kontakte modtagerbankerne og få dem til at stoppe videre overførsler. 
  • Meld hændelsen til politiet, så de kan efterforske svindelsagen. 

Det gør Nordea for at bekæmpe telefonsvindel:

  • Vi har nedsat den maksimale beløbsgrænse for straksoverførsler til 100.000 kroner per døgn og gjort det muligt at sætte den længere ned, hvis du ønsker det. 
  • Vi advarer med pop-up beskeder med rød skrift i net- og mobilbank.
  • Vi skriver eksplicit om risiko for svindlen i bekræftelses-sms’en, når overførsler skal godkendes. 
  • Vi bidrager til nationale kampagner online og i tv. 
  • Vi laver lokale arrangementer med Politiet og Ældre Sagen . 
  • Vi er i medierne med gode råd.  
  • Vi laver podcasts og nyhedsbreve. 
  • Vi har gjort det sværere for svindlerne at kopiere vores hovedtelefonnummer. 

Læs mere om andre svindelmetoder