- Hvilke dokumenter skal jeg have klar, når jeg ansøger?
- For enkeltmandsvirksomheder, har vi brug for følgende:
- Pas/kørekort samt sundhedskort for ejer
For selskaber, har vi brug for følgende:- Pas/kørekort samt sundhedskort for ejer(e) og tegningsberettigede
- Dokumentation for ejerforhold i form af ejerbog, hvor reelle ejere fremgår
- Hvis der indgår virksomheder som en del af ejerkredsen, fx holdingselskaber, skal vi bruge et koncerndiagram, der viser alle reelle ejeres mellemliggende virksomheder. Koncerndiagrammet skal indeholde fuldt navn, registreringsland, ejerandel samt stemmerettigheder for hver enhed i strukturen
Processen:Når du ansøger om at blive erhvervskunde, vil du modtage en bekræftelsesmail, som beskriver de næste skridt i ansøgningsprocessen, samt en indikation af vores nuværende behandlingstid.
Reelle ejere og tegningsberettigede, der er blevet identificeret i ansøgningen, vil modtage en e-mail, der beder dem om at bekræfte deres identitet og relation til virksomheden.
Så snart ansøgningen er afsluttet, og reelle ejere/tegningsberettigede har bekræftet deres identitet, vil vi gå i gang med at behandle ansøgningen. Hvis vi har brug for yderligere information for at behandle din ansøgning, vil vi række ud til dig.
- Hvorfor stiller vi spørgsmål om din virksomheds brug af banken?
Inden vi kan etablere et succesfuldt kundeforhold, har vi brug for en række oplysninger om din virksomhed. Dels fordi vi gerne vil lære din virksomhed bedre at kende, så vi kan give dig den bedste rådgivning, og dels fordi lovgivningen forpligter os til at indhente disse oplysninger.
Løbende opdatering af vores oplysninger om din virksomhed er nødvendig for din og samfundets sikkerhed. Når vi ved lidt om virksomheden, og hvordan du forventer at bruge banken, kan vi bedre bemærke, hvis noget – mod forventning – pludselig ikke er, som det skal være.
På den måde kan vi bedst beskytte din virksomhed mod misbrug af identitet og konti – og samtidig hjælper du os med at bekæmpe økonomisk kriminalitet i samfundet.
- Hvad er status på min ansøgning?
Vi bestræber os på at behandle ansøgninger hurtigst muligt, men da vi løbende modtager mange ansøgninger, skal du være forberedt på en behandlingstid på op til 2 uger.
- Hvordan skriver jeg under på dokumenter for min virksomhed?
Når et dokument skal underskrives for virksomheden, er det virksomhedens tegningsregel jf. virk.dk, der bestemmer, hvem der kan underskrive.
Det er muligt at underskrive på to måder, enten via digital signering via Nets eller ved underskrift direkte i e-Boks.
Sådan underskriver du via Digital signering via Nets
I de fleste tilfælde bruger vi Nets til digital underskrift af dokumenter og aftaler. Nets står bag NemID, Dankort og andre sikre betalingsløsninger.
Du underskriver ved at følge nedenstående:
- Du modtager en SMS og en mail (Noreply) med link til underskrift hos Nets
- Klik på linket, og log på med dit private MitID
- Læs dokumentet og underskriv med et klik
- Når alle tegningsberettigede har underskrevet, sendes dokumentet til din virksomheds e-Boks
Obs: Internt i Nordea har vi tidligere kaldt Nets’ digitale signering for Proxy Signering.
Sådan underskriver du direkte i e-Boks
I visse tilfælde skal du underskrive direkte i e-Boks. Udover en SMS, får du også en besked fra e-Boks om, at dokumentet ligger klar til underskrift:
Du underskriver ved at følge nedenstående:
- Log på e-Boks Erhverv med dit NemID Privat
- Gå til indbakken
- Læs dokumentet og underskriv
- Klik ’'Færdiggør underskrivning’'
Når du som tegningsberettiget har underskrevet, sendes dokumentet til din virksomheds e-Boks.
Obs: Hvis I er flere tegningsberettigede personer i virksomheden, skal dokumentet uddelegeres til disse personer på følgende måde:
- I logger på virksomhedens e-Boks
- Vælg det pågældende dokument eller aftale
- Deleger aftalen til de tegningsberettigede personer
Herefter skal alle tegningsberettigede personer underskrive aftalen i deres private e-Boks på vegne af virksomheden. Når alle har underskrevet aftalen, skal du færdiggøre underskriftsprocessen i virksomhedens e-Boks.
Du kan læse mere på e-Boks' hjemmeside omkring digitale underskrifter og delegeret signering.
- Hvordan ansøger jeg om en ny erhvervskonto?
Hvis du ønsker, at din virksomhed skal være kunde i Nordea, kan du ansøge om en konto. Når du har sendt ansøgning til os, modtager du en mail med yderligere informationer.