Hvordan bliver jeg erhvervskunde?
- Hvilke dokumenter skal jeg have klar, når jeg ansøger?
- For enkeltmandsvirksomheder, har vi brug for følgende:
- Udskrift fra Virk.dk – udskrevet inden for de seneste seks måneder
- Forretningsplan (Download en forretningsplan)
- Seneste regnskab/drifts- og anlægsbudget ved nystartet virksomhed (Download en budgetskabelon)
Følgende dokumentation på ejer(e):
- Pas/kørekort samt sundhedskort
For selskaber, har vi brug for følgende:
- Udskrift fra Virk.dk – udskrevet inden for de seneste seks måneder
- Forretningsplan (Download en forretningsplan)
- Seneste regnskab/drifts- og anlægsbudget ved nystartet virksomhed (Download en budgetskabelon)
- Selskabets vedtægter/tegningsregler, så vi ved, hvilke personer der tegner selskabet
- Dokumentation for ejerforhold i form af ejerbog, hvor reelle ejere fremgår
- Et dateret og underskrevet koncerndiagram med påført ejerandel og stemmeandel
Følgende dokumentation på ejer(e):
- Pas/kørekort samt sundhedskort
Processen:
Når du ansøger om at blive erhvervskunde, vil du modtage en bekræftelsesmail, som beskriver de næste skridt i ansøgningsprocessen. Bemærk, at der kan gå op til 24 timer, før du modtager bekræftelsen.
- Hvordan fremsender jeg dokumenter om virksomheden?
Er du allerede privatkunde i Nordea, kan du med fordel fremsende de efterspurgte dokumenter via din private Netbank. Efter fremsendelse af dokumenterne vil du automatisk blive kontaktet.
Er du ikke privatkunde i forvejen, vil du modtage en bekræftelsesmail, når du har sendt en ansøgning. Heri står det beskrevet, hvilken dokumentation vi skal bruge, og hvordan den indsamles.
- Hvorfor stiller vi spørgsmål om din virksomheds brug af banken?
Inden vi kan etablere et succesfuldt kundeforhold, har vi brug for en række oplysninger om din virksomhed. Dels fordi vi gerne vil lære din virksomhed bedre at kende, så vi kan give dig den bedste rådgivning, og dels fordi lovgivningen forpligter os til at indhente disse oplysninger.
Løbende opdatering af vores oplysninger om din virksomhed er nødvendig for din og samfundets sikkerhed. Når vi ved lidt om virksomheden, og hvordan du forventer at bruge banken, kan vi bedre bemærke, hvis noget – mod forventning – pludselig ikke er, som det skal være.
På den måde kan vi bedst beskytte din virksomhed mod misbrug af identitet og konti – og samtidig hjælper du os med at bekæmpe økonomisk kriminalitet i samfundet.
Du vil derfor blive kontaktet indenfor de næste 4 hverdage, med henblik på at indsamle oplysninger om din virksomhed.
- Hvad er status på min ansøgning?
Da vi løbende modtager mange ansøgninger, skal du være forberedt på en behandlingstid på op til 6 uger. Det kan hjælpe på behandlingstiden, hvis du sender de forespurgte dokumenter til os så hurtigt som muligt.
- Hvordan skriver jeg under på dokumenter for min virksomhed?
Når et dokument skal underskrives for virksomheden, er det virksomhedens tegningsregel jf. virk.dk, der bestemmer, hvem der kan underskrive.
Det er muligt at underskrive på to måder, enten via digital signering via Nets eller ved underskrift direkte i e-Boks. For at vi kan fremsende dokumenter er det vigtigt, at du både tilmelder Nordea som afsender til din private og din virksomheds e-Boks – ellers kan vi ikke skrive til dig, og du kan ikke underskrive dokumenter og aftaler. Udover en enklere og hurtigere kommunikation, har du også alle dokumenter samlet et sted.
Sådan tilmelder du Nordea i e-Boks
Du tilmelder Nordea som afsender i e-Boks ved at følge nedenstående:
- Log på e-Boks
- Åbn menuen og vælg 'Tilmeld afsendere' (står under 'Tilmeldinger')
- Søg efter Nordea
- Tryk 'Tilmeld'
Vær opmærksom på, at du skal gentage de fire punkter for hhv. din private og din virksomheds e-Boks.
Sådan underskriver du via Digital signering via Nets
I de fleste tilfælde bruger vi Nets til digital underskrift af dokumenter og aftaler. Nets står bag NemID, Dankort og andre sikre betalingsløsninger.
Du underskriver ved at følge nedenstående:
- Du modtager en SMS og en mail (Noreply) med link til underskrift hos Nets
- Klik på linket, og log på med dit private MitID
- Læs dokumentet og underskriv med et klik
- Når alle tegningsberettigede har underskrevet, sendes dokumentet til din virksomheds e-Boks
Obs: Internt i Nordea har vi tidligere kaldt Nets’ digitale signering for Proxy Signering.
Sådan underskriver du direkte i e-Boks
I visse tilfælde skal du underskrive direkte i e-Boks. Udover en SMS, får du også en besked fra e-Boks om, at dokumentet ligger klar til underskrift:
Du underskriver ved at følge nedenstående:
- Log på e-Boks Erhverv med dit NemID Privat
- Gå til indbakken
- Læs dokumentet og underskriv
- Klik ’'Færdiggør underskrivning’'
Når du som tegningsberettiget har underskrevet, sendes dokumentet til din virksomheds e-Boks.
Obs: Hvis I er flere tegningsberettigede personer i virksomheden, skal dokumentet uddelegeres til disse personer på følgende måde:
- I logger på virksomhedens e-Boks
- Vælg det pågældende dokument eller aftale
- Deleger aftalen til de tegningsberettigede personer
Herefter skal alle tegningsberettigede personer underskrive aftalen i deres private e-Boks på vegne af virksomheden. Når alle har underskrevet aftalen, skal du færdiggøre underskriftsprocessen i virksomhedens e-Boks.
- Hvordan ansøger jeg om en ny erhvervskonto?
Hvis du ønsker, at din virksomhed skal være kunde i Nordea, kan du ansøge om en konto. Når du har sendt ansøgning til os, modtager du en mail med yderligere informationer.