- Jeg kan ikke afslutte spørgeskemaet
Nogle af vores kunder oplever, at de ikke kan afslutte spørgeskemaet, når de klikker på ’Gem og Send’. De sendes derimod tilbage til spørgsmålskategorien ’Relation til andre lande’.
Sådan kommer udenom problemet:
- Når du sendes tilbage til spørgsmålskategorien ’Relation til andre lande’, kan du se, at dit svar har ændret sig fra Nej til Ja. Vi forstår godt, hvis dette ikke giver mening – dog beder vi dig lade svaret forblive Ja.
- Vi beder dig herefter gennemgå spørgsmålene under ’Relation til andre lande’ igen. Der vil sandsynligvis være opstået et nyt spørgsmål, som handler om dit fødeland. Klik på spørgsmålet og vælg dit fødeland på listen over lande.
- Du vil nu se et nyt punkt, som hedder Tro og Love-erklæring. Vi beder dig bekræfte erklæringen.
- Gå ned i bunden af spørgeskemaet og klik på ’Gem og Send’. Nu kan du forhåbentlig afslutte spørgeskemaet.
- Jeg forstår ikke spørgsmålet ’Gennemsnitligt beløb der overføres om måneden’
Det forstår vi godt, vi beklager, at vi har formuleret os uklart.
Du møder spørgsmålet to gange: Første gang beder vi dig svare på, hvor meget du hæver i kontanter i hæveautomater på en normal måned. Anden gang beder vi dig svare på, hvor meget du indsætter i kontanter via hæveautomater på en normal måned.
- Jeg har svaret på spørgsmålene, men når jeg logger af og ind igen, kommer jeg tilbage til skemaet
For at undgå dette, beder vi dig lukke vinduet helt ned. Når du har lukket vinduet, beder vi dig åbne et nyt vindue og logge på Netbank, helt som du plejer. Så skulle det være i orden.
- Er det nødvendigt, at jeg svarer på spørgsmålene?
Ja. Opdatering af vores oplysninger om dig er nødvendig, for at vi kan beskytte dig bedst muligt og er desuden et lovkrav. Som alle andre banker i EU har vi pligt til at følge ”Kend din kunde”-reglerne. Det betyder, at vi skal kunne dokumentere, hvem vores kunder er og forstå, hvordan de bruger banker.
- Er jeg mistænkt for noget?
Nej, absolut ikke! Når vi beder dig svare på spørgsmålene, skyldes det ikke, at du har gjort noget forkert. Vi beder dig svare på spørgsmålene fordi det er nødvendigt for, at vi kan beskytte dig bedst muligt og leve op til ”Kend dig kunde”-reglerne.
- Skal alle kunder svare på spørgsmålene?
Ja, vi skal have opdaterede oplysninger på alle vores kunder. Dog er det ikke sikkert, at alle kunder bliver bedt om at svare på spørgsmålene på samme tid. Derfor kan du opleve, at du og andre kunder i banken vil blive bedt om at svare på spørgsmålene på forskellige tidspunkter.
- Beder alle banker om svar på spørgsmål?
Alle banker i EU er underlagt ”Kend din kunde”-reglerne. Det betyder, at de skal kunne dokumentere, hvem deres kunder er og forstå, hvordan de bruger banken.
- Hvordan ved jeg, om jeg skal svare på spørgsmålene?
Du vil blive kontaktet af banken, hvis du skal svare på spørgsmålene. De fleste kunder vil modtage en besked i deres Netbank og Mobilbank.
Beskeden vil komme frem, så snart du logger ind. Har du aldrig brugt Netbank og Mobilbank, eller har du ikke logget ind i løbet af de seneste tre måneder, vil du i stedet modtage et brev.
- Hvad bruger I mine svar til?
Vi bruger dine svar til at sikre os, at vi har korrekte oplysninger om dig og din brug af banken. Når vi ved lidt om dig, og hvordan du forventer at bruge banken, kan vi bedre bemærke, hvis noget – mod forventning – pludselig ikke er, som det skal være.
På den måde kan vi bedst beskytte dig mod misbrug af din identitet og dine konti – og samtidig hjælpe du os med at bekæmpe økonomisk kriminalitet i samfundet.
- Jeg har tidligere svaret på spørgsmålene – hvorfor skal jeg gøre det igen?
Du kan opleve at blive bedt om at svare på spørgsmålene igen, selvom du tidligere har svaret på dem.
Når vi beder dig svare igen, skyldes det, at vi løbende skal opdatere vores oplysninger om dig for at sikre, at de altid er korrekte.
- Jeg har smidt mit brev eller startkode væk. Hvordan finder jeg spørgsmålene?
Det gør ingenting. Du kan finde spørgsmålene på Nordea.dk/Sikkerhed og logge på med MitID.
Har du ikke MitID, kan du ringe til at på 70 33 33 33Åbner i nyt vindue – vi sidder klar hele døgnet.
- Jeg er i tvivl om, hvad jeg skal svare. Hvad gør jeg?
Du er velkommen til at ringe til os, hvis du har brug for hjælp. Vi sidder klar til at hjælpe dig på 70 33 33 33Åbner i nyt vindue – hele døgnet.
- Hvorfor er jeg bedre beskyttet, når jeg har svaret på spørgsmålene?
Når vi ved lidt om dig, og hvordan du forventer at bruge banken, kan vi bedre bemærke, hvis noget – mod forventning – pludselig ikke er, som det skal være.
På den måde kan vi bedst beskytte dig mod misbrug af din identitet og dine konti
- Jeg er ikke tryg ved at svare på spørgsmålene. Er I sikre på, at I har lov til at bede om det?
Ja, det har vi. Vi har som bank ret til at indhente de oplysninger, som vi finder er nødvendige for at identificere vores kunder og løbende opdatere vores oplysninger.
I Nordea er vi forpligtiget til at følge blandt andet ”Kend din kunde”-reglerne, Hvidvaskloven og Skattekontrolloven.
Ved at svare på spørgsmålene hjælper du os med at beskytte dig som kunde, bekæmpe økonomisk kriminalitet og opfylde vores forpligtigelse i henhold til landets og EU’s love.
- Jeg har ikke en computer – hvad gør jeg?
Har du ikke en computer, er du meget velkommen til at ringe til os på 70 33 33 33Åbner i nyt vindue. Så finder vi sammen en løsning, som passer dig.
- Hvad sker der, hvis jeg ikke svarer på spørgsmålene?
Det er vigtigt, at du svarer på spørgsmålene, da de er nødvendige for bedst muligt at kunne beskytte dig mod misbrug og desuden er det et lovkrav.
Svarer du ikke på spørgsmålene, kan det medføre, at vi er nødt til at begrænse din adgang til Netbank, Mobilbank og andre af Nordeas produkter og services.
I yderste konsekvens kan manglende svar have indflydelse på dit kundeforhold hos Nordea.
- Min adgang til Netbank og Mobilbank er blevet begrænset. Hvad gør jeg?
Du kan hurtigt fjerne begrænsningen igen. Du skal blot svare på spørgsmålene ved at følge vejledning i din Netbank eller Mobilbank.
- Deler I mine svar med andre banker eller virksomheder?
Nej, dine informationer bliver udelukkende delt internt i Nordea-koncernen, herunder Nordea Kredit og Nordea Finans & Leasing.
- Hvorfor spørger I, om jeg er en politisk eksponeret person eller nærtstående til en politisk eksponeret person?
Når vi ved lidt om dig, og hvordan du forventer at bruge banken, kan vi bedst beskytte dig mod misbrug af din identitet og dine konti. Vi beder dig derfor om at svare på nogle spørgsmål om dig og din daglige brug af banken – så vi bedre kan bemærke, hvis noget pludselig ikke er, som det skal være.
En politisk eksponeret person er en person, der enten har - eller har haft et arbejde i en vigtig offentlig stilling. Det kan både være i en stat eller i ledelsen af en international organisation. Disse personer kan være særligt udsatte for forsøg på bestikkelse og anden korruption. Det betyder, at der er en højere risiko for hvidvask og finansiering af terrorisme. Derfor er vi som bank nødt til at vide, hvis en person eller nære familiemedlemmer er politisk eksponeret.
Det er for at beskytte dig og nære familiemedlemmer bedst muligt.