Hvordan foregår telefonsvindel?
Kriminaliteten udvikler sig hele tiden. Der var sidste år ikke et eneste bankrøveri i Danmark, og der er generelt også et fald i antal sager om misbrug af betalingskort og MitID. Men de kriminelle finder nye veje, og for tiden har svindlere held med at få fingre i andre folks penge gennem telefonsvindel – også kaldet ’vishing’.
Svindlerne er velforberedte og tillidsvækkende og taler dansk, og ofte vil samtalen gå ud på, at de vil hjælpe med et problem, de kan se i deres system, eller at kundens konto er ved at blive hacket. De manipulerer dermed deres ofre til at straks-overføre ofte store beløb.
”Det er helt uacceptabelt, at svindlere lykkes med at manipulere sig til andre folks penge, og det er frustrerende, at de går efter kunder i Nordea. Vi tager risikoen for svindel meget alvorligt og skruer løbende op for tiltag for at gøre livet sværere for de kriminelle, både gennem information, advarsler og konkrete sikkerhedsværn såsom sænkning af beløbsgrænsen ved straksoverførsler. De mange tiltag ser heldigvis ud til at virke, for vi ser et markant fald måned for måned i denne type sager,” siger Anita Nedergaard, der er ansvarlig for bekæmpelse af finansiel kriminalitet i Nordea, og fortsætter:
”Det stærkeste værn er desværre, at vi alle skal blive lidt mindre tillidsfulde, når nogle fremmede kontakter os og beder os overføre penge”.
Vishing er i høj grad organiseret kriminalitet, som professionelle bagmænd står bag. De har opbygget et stort netværk af muldyr, som stiller deres konti til rådighed. På den måde kan de hurtigt få pengene fordelt på mange konti i mange danske og udenlandske banker for til sidst at få dem til at forsvinde ud i kontanter. Så snart svindlen opdages, går vi i gang med at finde frem til pengene igen. Det lykkes heldigvis i de fleste tilfælde at få dele af pengene retur til kunden igen.