Fuldmagt til Netbank eller kontofuldmagt?

Der er 2 forskellige måder at få adgang til en privat konto, der er ikke er din. Der er forskel på, hvad de giver adgang til på Nordeas digitale tjenester samt i filialen og kundeservice:

1. Fuldmagt til Netbank (online brugeraftale)

En fuldmagt til Netbank ( også kaldet online brugeraftale)  giver dig adgang til en anden persons Netbank, så du fx kan overføre penge og betale regninger. Brugeraftalen er gratis, og du behøver ikke at være kunde i Nordea for at få aftalen. Som fuldmagtshaver logger du på onlineaftalen med dit personlige MitID.  

Hvis du ikke er Nordea kunde, skal du starte med at legitimere dig her.  

Hvis du allerede er kunde i Nordea, skal ejeren af Netbanksaftalen sende os en mail med dit CPR-nummer og bede om, at du får fuldmagt. Herefter sender vi en aftale til jer begge, som I skal underskrive digitalt i Netbank/mobilbank. 

Med aftalen kan du: 

  • se samtlige konti
  • overføre mellem konti
  • se mail og arkiv og skrive til banken 

Aftalen giver dig ikke: 

  • adgang til kontohavers evt. fælleskonti/fællesdepoter 
  • ret til at få udstedt et kort
  • mulighed for at blive betjent i kundeservice (24/7) eller en filial (du kan dog bruge 24/7 til at bekræfte overførsler). 

En bruger kan have forskellige fuldmagtstyper til betalinger/overførsler, og ejeren af kontoen skal derfor tage stilling til, hvilken fuldmagtstype brugeren skal have. Ejeren skal også vælge, om brugeren skal have adgang til Nordea Investor. Der er følgende muligheder: 

  • alene-fuldmagt (brugeren kan godkende betalinger alene) 
  • fælles-fuldmagt (brugeren kan indtaste betalinger, men de skal godkendes af en anden bruger – også kaldet ”to i forening”) 
  • Konto-kik (brugeren har adgang til at se konti, men kan ikke gennemføre overførsler eller betalinger).

2. Kontofuldmagt, privat

Med en kontofuldmagt kan du få udstedt et kort knyttet til en konto, der tilhører en anden end dig. Det kan fx være, hvis du vil hjælpe et familiemedlem med indkøb. 

En kontofuldmagt giver adgang til en enkelt konto. Du kan få et kort til kontoen og dermed råde over kontoens midler: 

  • Hvis du er Nordea kunde, kan du se kontoen i din egen Netbank og betale regninger. Du kan også tilmelde betalingsservice, men kun på dit eget CPR-nummer. Du kan ikke se et overblik over tilmeldte betalingsserviceaftaler, da du ikke har adgang til dokumenter. 
  • Hvis du ikke er Nordea kunde, kan du ikke se kontoen i Netbank, men får kun et kort til kontoen. 

Med en kontofuldmagt kan du få hjælp i vores kundeservice, og i filialerne. Kontofuldmagten koster 200 kr. pr. konto. Produkter til børn er dog undtaget for gebyret.    

Hvis du ikke er kunde, skal du starte med at legitimere dig her  

Hvis du allerede er kunde i Nordea, skal ejeren af kontoen sende os en mail med dit CPR-nummer og kontonummer og bede om, at du får fuldmagt. Herefter sender vi en aftale til jer begge, som I skal underskrive digitalt i Netbank/mobilbank. 

Spørgsmål og svar om fuldmagter

Få en fuldmagt til Netbank eller en kontofuldmagt

Hvis du ikke er kunde , skal du først legitimere dig. Du vælger type af fuldmagt undervejs i legitimeringsprocessen.

Start med at legitimere dig