MitID - Danmarks digitale ID

Fra og med den 1. november skal du bruge MitID til Nordeas net- og mobilbank og til kortbetalinger. På denne side kan du læse mere om MitID og finde svar på ofte stillede spørgsmål.

Hvad er det nye?

MitID er primært en app, så hvis du er vant til at bruge NemID nøgleapp, vil du ikke opleve den store forskel. Du kan nemlig vælge den nye MitID app og bruge den på næsten samme måde. Har du ikke mulighed for at bruge app'en, er der andre alternativer, fx en kodeviser og en kodeoplæser.

Du kan få MitID via din netbank eller mobilbank

Som kunde i Nordea har du fået besked i din netbank eller mobilbank om, at du kan få MitID. Når du har fået beskeden fra os, har du 30 dage til at foretage skiftet. 

Behold dit NemID indtil den 30. juni 2023

Først den 30. juni 2023 vil NemID være endeligt udfaset. Men indtil da vil der være en overgangsperiode, hvor man både skal bruge sit NemID og det nye MitID. Derfor er det meget vigtigt, at du beholder din NemID nøgleapp og/eller nøglekort. 

Når dit barn skal have MitID

Børn kan få MitID, når de fylder 13. Du vil som forældre modtage et brev fra Nordea, når det er dit barns tur til at få MitID.

Sådan gør I:

Hvis dit barn har et pas med chip, kan I selv oprette barnets MitID ved at hente appen i App Store eller Google Play og aktivere den. Læs mere om, hvordan man opretter MitID med pasÅbner i nyt vindue.

Har dit barn ikke et pas med chip, kan du bestille en tid på Borgerservice og møde op sammen med dit barn. Skal barnet have MitID-appen er det smart at have hentet og installeret den, inden I møder op. Hvis du ikke ønsker, at dit barn bruger appen på sin telefon, kan I bestille en MitID kodeviser hos Borgerservice. Husk at medbringe legitimation i Borgerservice. 

Nordea ID

Udover MitID kan dit barn også få Nordea ID. Det er en app, som I sammen kan hente til dit barns telefon eller tablet, og som kun virker til at logge på Nordeas digitale løsninger. Du finder den i App Store eller Google Play. Læs mere om Nordea ID.

MitID videoguides

I videoerne herunder kan du se, hvordan du får MitID i Nordeas Netbank eller Mobilbank, hvad du skal gøre, hvis du har glemt dit bruger-ID, hvordan du kan få MitID på flere enheder, og hvad du skal gøre, hvis du har en ældre telefon.
Se videoerne og bliv klogere på MitID. 

Sådan får du MitID

Du kan få MitID på to måder:

Artikler om MitID

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Spørgsmål og svar om MitID

Er dine digitale ID-oplysninger opdateret?

I tidens løb er NemID blevet udstedt på flere forskellige måder, der ikke alle lever op til de høje sikkerhedskrav, der gælder for MitID. Derfor skal du måske opdatere dine ID-oplysninger, inden du kan få MitID. Det betyder kort fortalt, at du med din fysiske identitet (dit pas) skal bekræfte din digitale identitet (dit NemID). Og det skal du gøre, inden du kan få MitID.

Når du skal bekræfte din digitale identitet, har du to muligheder:

  1. Du kan scanne dit pas i NemID appen.
  2. Du kan bestille tid til identitetsikring i Borgerservice.

Læs mere om, hvordan du bekræfter din identitet på borger.dkÅbner i nyt vindue