MitID - Danmarks nye digitale ID

I løbet af efteråret 2021 og foråret 2022 skal vi vænne os til at bruge MitID, når vi fx logger på Netbank, tjekker årsopgørelsen eller har brug for at skrive under digitalt. Som kunde i Nordea vil du få besked i din Netbank eller Mobilbank, når det er din tur til at få MitID.

Hvad er det nye?

Fra efteråret 2021 og frem til sommeren 2022 afløses NemID gradvist af MitID. Det betyder, at alle danskere i løbet af den periode skal sige farvel til NemID-nøglekortet og NemID-app'en og i stedet bruge MitID. 

MitID er primært en app, så hvis du er vant til at bruge NemID nøgleapp, vil du ikke opleve den store forskel. Du kan nemlig vælge den nye MitID app og bruge den på næsten samme måde. Har du ikke mulighed for at bruge app'en, er der andre alternativer, fx en kodeviser og en kodeoplæser, som du kan bestille, når det bliver din tur til at få MitID.

Hvorfor kommer MitID

Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid. Det gør de, fordi de skal være sikre og kunne følge med udviklingen. MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så vi også i fremtiden kan færdes trygt på internettet. 

Du får besked, når det er din tur til at få MitID

Overgangen fra NemID til MitID sker gradvist over en længere periode. Som kunde i Nordea får du direkte besked i din netbank og mobilbank, når det er din tur til at få MitID. Når du har fået beskeden fra os, har du 30 dage til at foretage skiftet. 

Behold dit NemID

Da overgangen fra NemID til MitID sker over en længere periode, vil der være en overgangsperiode, hvor man både skal bruge sit NemID og det nye MitID. Det kan fx være, at du skal bruge MitID til at logge på din netbank, men NemID til at logge ind på bibliotektets hjemmeside. Først når alle brugere, offentlige myndigheder, organisationer, banker osv. har taget det nye MitID i brug, udfases NemID endeligt. Derfor er det meget vigtigt, at du beholder din NemID nøgleapp og/eller nøglekort, selvom du har fået MitID.

Brochure om MitID

Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark har lavet en brochure (pdf, 264 KB)Åbner i nyt vindue, der trinvis gennemgår hvordan du får og bruger MitID, fortæller hvor du kan få hjælp hvis noget driller, og giver gode råd om sikkerhed.

Videoguides: Sådan får du MitID

Se videoerne herunder og bliv klogere på, hvordan du får MitID som app, kodeviser eller kodeoplæser.

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Spørgsmål og svar om MitID

Er dine digitale ID-oplysninger opdateret?

I tidens løb er NemID blevet udstedt på flere forskellige måder, og ikke alle lever op til de høje sikkerhedskrav, der gælder for det kommende MitID. Derfor skal nogle af os opdatere vores ID-oplysninger, inden vi kan få MitID. I første omgang gælder det brugere af NemID nøgleappen, hvis ID-oplysninger ikke er tilstrækkeligt opdateret. Og er du blandt dem, har du modtaget et brev fra Digitaliseringsstyrelsen, hvor du bliver bedt om at bekræfte din identitet via din NemID nøgleapp .

Det betyder kort fortalt, at du med din fysiske identitet (dit pas) skal bekræfte din digitale identitet (dit NemID). Der skal være sikkerhed for, at det er den rigtige person, der opdaterer ID-oplysningerne. Derfor skal du bruge et pas med chip og en smartphone, der kan aflæse chips, når du bekræfter din identitet i NemID.

Find flere oplysninger om opdatering af ID-oplysninger i NemID nøgleappen på borger.dkÅbner i nyt vindue