MitID - Danmarks digitale ID

Med MitID beviser du, hvem du er, når du fx skal overføre penge i Netbank eller logge på borger.dk. På denne side kan du læse mere om MitID og finde svar på ofte stillede spørgsmål.

Hvad er MitID?

MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Hvis ikke du har mulighed for at bruge MitID appen, kan du bruge kodeviser, kodeoplæser eller chip.

Når du skal have MitID på en ny telefon

Hvert efterår lancerer Apple en ny iPhone model. I september 2023 er det iPhone 15, der lanceres. Lanceringen af den nye iPhone giver ofte anledning til, at mange får ny telefon og derfor skal installere MitID på ny. Her kan du se, hvad du skal gøre, hvis du skal have MitID på din nye telefonÅbner i nyt vindue – guiden kan bruges for alle typer af smartphones. Vær opmærksom på, at du skal bruge MitID appen på din gamle telefon til denne metode. 

Hvis du ikke har din gamle telefon, eller har du nulstillet den, kan du via MitID appen bruge dit pas til at få MitID på telefonen. Det gør du under ’Indstillinger’ via punktet ”Oprettelse og aktivering”.

Når dit barn skal have MitID

Børn kan få MitID, når de fylder 13. Du vil som forælder modtage et brev fra Nordea, når det er dit barns tur til at få MitID.

Sådan gør I:

Hvis dit barn har et pas med chip, kan I selv oprette barnets MitID ved at hente appen i App Store eller Google Play og aktivere den. Læs mere om, hvordan man opretter MitID med pasÅbner i nyt vindue.

Har dit barn ikke et pas med chip, kan du bestille en tid på Borgerservice og møde op sammen med dit barn. Skal barnet have MitID-appen er det smart at have hentet og installeret den, inden I møder op. Hvis du ikke ønsker, at dit barn bruger appen på sin telefon, kan I bestille en MitID kodeviser hos Borgerservice. Husk at medbringe legitimation i Borgerservice.

Nordea ID

Udover MitID kan dit barn også få Nordea ID. Det er en app, som I sammen kan hente til dit barns telefon eller tablet, og som kun virker til at logge på Nordeas digitale løsninger. Du finder den i App Store eller Google Play. Læs mere om Nordea ID.

MitID videoguides

I videoerne herunder kan du se, hvordan du scanner QR-koden med din MitID app, hvad du skal gøre, hvis du har glemt dit bruger-ID, og hvordan du kan få MitID på flere enheder.
Se videoerne og bliv klogere på MitID. 

Juni 2023: MitID-appen opdateres

MitID-appen er blevet opdateret, så du fremover skal scanne en QR-kode, inden du kan swipe og godkende din handling. Opdateringen sker for at minimere risikoen for, at du kommer til at godkende en transaktion eller handling, som er startet af svindlere. 

Lidt længere nede på denne side kan du se en video, der viser, hvordan du scanner QR-koden, når du logger på Netbank ved hjælp af din MitID-app.

MitID-appen bruger kameraet
MitID-appen bruger telefonens kamera til at scanne QR-koden. Det betyder, at du skal give MitID-appen adgang til din telefons kamera.

Se, hvordan du giver MitID appen tilladelse til at bruge telefonens kamera her. (pdf, 172 KB)Åbner i nyt vindue 

Læs mere om opdateringen af MitID-appen i Nyt fra NordeaÅbner i nyt vindue

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Spørgsmål og svar om MitID

Er dine digitale ID-oplysninger opdateret?

I tidens løb er NemID blevet udstedt på flere forskellige måder, der ikke alle lever op til de høje sikkerhedskrav, der gælder for MitID. Derfor skal du måske opdatere dine ID-oplysninger, inden du kan få MitID. Det betyder kort fortalt, at du med din fysiske identitet (dit pas) skal bekræfte din digitale identitet (dit NemID). Og det skal du gøre, inden du kan få MitID.

Når du skal bekræfte din digitale identitet, har du to muligheder:

  1. Du kan scanne dit pas i NemID appen.
  2. Du kan bestille tid til identitetsikring i Borgerservice.

Læs mere om, hvordan du bekræfter din identitet på borger.dkÅbner i nyt vindue