Mulighed for fejl i inkassogæld

September 2024

Vi har desværre fundet fejl i vores system til inddrivelse af inkassogæld (misligholdt gæld). Derfor gennemgår vi en lang række åbne og lukkede inkassosager. Imens har vi sat tilbagebetaling af gæld på pause. 

Vi gennemgår åbne inkassosager og inkassosager, der er lukket efter 1. oktober 2010. Sager lukket før denne dato gennemgår vi ikke, da der ikke er tilstrækkelige data. 

Efterhånden som vi får resultaterne af vores gennemgang, kontakter vi kunderne. Nogle vil få at vide, at vi ikke har fundet fejl i deres sag. Andre vil få reduceret deres gæld eller modtage et kontant beløb, fordi vi har opkrævet for meget i deres lukkede inkassosag. 

Vi beklager oprigtigt, at nogle kunder kan have oplevet fejl, og den uklarhed og ulejlighed det medfører. Den samlede sag er omfattende, og vi er i fuld gang med at afklare, hvilke sager der er berørt af fejl.

Neden for får du et generelt overblik over fejlene, og hvad de kan betyde for gældssagerne. 

Information til kunderne

I 2023 sendte vi kunderne et brev, hvor vi informerede om ovenstående. Hvis du mener, du er i målgruppen for dette brev, men ikke har set det, kan du med fordel tjekke din digitale postkasse (fx Nordea Mobilbank, Nordea Netbank eller e-Boks). 

Bemærk, at brevet kan være afsendt af andre end Nordea, da en række sager administreres af inkassofirmaer på vegne af Nordea. Hvis du ikke lykkes med at finde brevet, kan du kontakte os her. Kontakt os vedrørende inkassosager.

Er din gæld sat på pause? Tjek forskudsopgørelsen

Hvis din tilbagebetaling er sat på pause, anbefaler vi, at du tjekker og justerer oplysningerne vedr. renteudgifter i din forskudsopgørelse. Da vi ikke indberetter renter til Skattestyrelsen i pausen, risikerer du ellers at få et rentefradrag, der er for højt.

De væsentligste fejl 

Vi har opkrævet for mange og/eller for hyppige rykkergebyrer på den gæld, kunden har haft i Nordea. Samtidig har vi ved en fejl tilskrevet renter på rykkergebyrer. Det betyder, at vi kan have opkrævet mere, end vi var berettigede til. 

Vi har slået hovedstol, renter og gebyrer sammen til én gældspost, i forbindelse med at kundens gæld er overgået til inkasso. De forskellige dele af gælden har dog forskellige forældelsesfrister, og dermed har vi fejlagtigt fortsat med at opkræve på dele af gælden, der ifølge lovgivningen var forældede. 

Nogle fejl betyder, at vi kan have indberettet forkert til fx domstolene og Skattestyrelsen. Når vi har rettet fejlene, kan vi indberette på et korrigeret grundlag. Desværre er det ikke muligt for os at korrigere indberetninger tilbage i tid, da vi ikke kan gøre det tilstrækkeligt korrekt. 

Behandling af sager ved domstolene

Vi sender kun sager til domstolene, når vi inden da har sikret os, at sagerne ikke er ramt af fejl.

Vi ved endnu ikke, om sager, som domstolene allerede har behandlet, skal genbehandles.

Hvis du vil vide mere

Desværre kan vi ikke præcist sige, hvornår vi har gennemgået alle sager og har kontaktet alle kunder. Hvis du har spørgsmål i mellemtiden, kan du læse mere i disse artikler: 

Nordea kommenterer Finanstilsynets opfølgende afgørelse om gældsinddrivelse 

Nordea kommenterer Finanstilsynets afgørelse i forbindelse med gældsinddrivelse 

Status på Nordeas undersøgelse af gældsinddrivelsen: Nordea sætter opkrævning af misligholdt gæld i bero 

Du er også velkommen til at kontakte os på 70 33 30 31.