Husk at aktivere dit fysiske kort

Så snart du kan se dit nye kort i din netbank eller mobilbank, kan du bruge det til at betale med via mobilen – også selvom du ikke har modtaget kortet endnu. Men selvom du allerede bruger kortet på mobilen, er det vigtigt, at du også husker at aktivere det fysiske kort ved at ringe på telefonnummer 44 89 73 50 – ellers bliver kortet spærret.

Sådan kommer du i gang med at bruge dit kort

Aktiver dit kort


Via telefonen

  • Ring til 44 89 73 50.
  • Tast det 16-cifrede kortnummer og afslut med firkant (#).
  • Aktiveringskoden er tallet 0 og de sidste fire cifre i dit cpr-nummer, efterfulgt af firkant (#).
  • Klip dit gamle kort over

Du skal aktivere kortet efter du har modtaget det. Hvis du ikke aktiverer kortet, bliver det lukket - også selvom du er begyndt at bruge det på mobilen.

Husk også, at første gang du bruger dit fysiske kort, skal du bruge chip og pinkode.

Find din pinkode


I Mobilbank

  • Tryk på 'Konti og kort'.
  • Tryk på dit kort.
  • Tryk 'Pinkode' øverst i billedet.
  • Tryk og hold fingeren på 'Vis pin' for at se din kode. Sørg for at andre ikke kan se din skærm.

I Netbank

  • Log på NetbankÅbner i nyt vindue.
  • Klik på ‘Økonomi’ og derefter ‘Kort’.
  • Klik på det kort, som du ønsker at se pinkoden for.
  • Klik på ‘Vis pinkode’ - en popup åbner - klik igen på 'Vis pinkode' for at se din kode

Se skærmbillede af pinkode her

Brug kortet allerede nu


Via din smartphone

  • Når du kan se kortet i Mobil- og Netbank, kan du bruge kortet på din smartphone – også selvom du ikke har modtaget fysiske dit kort med posten endnu. 
  • Tilføj dit kort til Apple Pay eller Google Pay - se, hvordan du tilføjer dit kort til din smartphone her.
  • Nu kan du betale i butikker, der tager imod kontaktløse kort.
  • Du kan selvfølgelig også bruge kortet via din smartphone, efter du har modtaget og aktiveret dit fysiske kort. 

Sørg for, at dine kortoplysninger er opdateret

Har du tilmeldt dit kort til automatisk betaling hos en butik eller en abonnementstjeneste, skal du sikre, at de nye kortoplysninger følger med over. 

For at lette besværet er dit nye kort tilmeldt en service, hvor dine kortoplysninger automatisk bliver opdateret, så betalingen bliver trukket fra dit nye kort. Det er dog ikke alle virksomheder, der er tilmeldt denne tjeneste. Derfor skal du stadig lige tjekke, at dine kortoplysninger er opdateret det pågældende sted. 

Læs mere om automatisk opdatering af kortoplysninger.

Spørgsmål og svar