Chat Åbner i nyt vindue Find os Åbner i nyt vindue

Indsigelser mod betalinger på kort

Du kan gøre indsigelse mod en kortbetalingen og få beløbet tilbageført, hvis du opdager, at dit kort er blevet misbrugt, anvendt to gange til samme betaling, eller at du er blevet trukket for varer eller services, som du aldrig har modtaget

Gør indsigelse mod transaktioner du ikke kender til

Coronavirus

Få information og vejledning til at lave en indsigelse på dit kort  i forbindelse med udbruddet af coronavirus.

Læs mere her

Inden du opretter en indsigelse, skal du altid selv søge at løse problemet med den forretning, du har handlet med. Kan problemet ikke løses med forretningen, så kan du læse mere herunder.

Vigtigt! Indsigelse skal ske senest 14 dage efter, at du er blevet – eller burde være blevet – opmærksom på dit krav. 

Gør indsigelse mod transaktioner du ikke kender til

Du kan lave en indsigelse på følgende tre måder:

1. Via mobilbank (kun privatkunder)

Som privatkunde i Nordea kan du gøre indsigelse mod en korttransaktion i mobilbanken.

  • Find dine Nordea-kort i mobilbanken. Under kortet kan du oprette din indsigelse.
  • Du bliver guidet hele vejen, til du har oprettet indsigelsen. De fleste oplysninger er allerede udfyldt, og du bliver bedt om nogle yderligere oplysninger. Du kan blive bedt om dokumentation for den transaktion, indsigelsen drejer sig om.
  • Når du har sendt indsigelsen til Nordea, undersøger vi den og vender tilbage til dig.

Vil du vide, hvad der sker, når du har sendt indsigelsen til Nordea, kan du læse mere i denne PDF-fil. (pdf, 1 MB)Åbner i nyt vindue

2. Via Mine aftaler og dokumenter

  • Vælg den indsigelsesblanket, som er relevant for din situation og korttype (du finder blanketterne her på siden).
  • Gem PDF blanketten på din computer
  • Udfyld den gemte blanket på din computer* og gem igen
  • Log ind på Aftaler og dokumenter 
  • Opret en "Ny besked" og vælg "Kortsindsigelse" som modtager
  • Vedhæft blanketten og eventuel dokumentation til indsigelsen og tryk "Send"

*Bemærk vedhæfter du indsigelsen digitalt, behøver blanketten ikke at være underskrevet.

Hvis du oplever problemer med at udfylde blanketten, anbefaler vi at åbne blanketten via Microsoft Edge, da det giver den bedste brugeroplevelse.

3. Via papirkopi og brevpost

  • Udskriv den indsigelsesblanket, som er relevant for din situation og korttype (du finder blanketterne her på siden)
  • Udfyld og underskriv blanketten
  • Send blanketten med brevpost til adressen angivet på blanketten.

Når du vil klage over en korttransaktion, kan du vælge den mulighed nedenfor, der passer dig bedst.

Se hvordan du gør i forhold til korttype:

Visa/Dankort

Visa/Dankort

Har du købt prøveprodukter?

Og har forretningen efterfølgende hævet på din konto?

Du har desværre sandsynligvis fået tegnet et abonnement med løbende levering af produkter. Da du indtastede dine kortoplysninger, accepterede du samtidig forretningens betingelser.Vi har dog mulighed for at hjælpe dig.

Hvis du:

IKKE har fået din vare for de efterfølgende beløb, som er hævet

Har opsagt dit abonnement inden trækkene er sket

Har modtaget varerne, men ønsker at returnere dem

Det er et krav, at du har forsøgt at løse sagen med forretningen, men ikke et krav, at de svarer dig. Vi har heller ikke til sagsbehandlingen brug for deres svar. Hvis du har svært ved at finde forretningen igen, så prøv at søge efter navnet fra dit kontoudtog på internettet. 

Hvis det er helt umuligt at finde/eller komme i kontakt med forretningen, skal du på indsigelsen lave en udførlig beskrive af hvad, du har foretaget dig og hvilken dato. Det er meget VIGTIGT, for at vi har mulighed for at gå videre med behandling af din indsigelse.

Tidsfrister

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der IKKE kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Misbrug af 3. mand eller tabt/stjålet kort

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortet (pdf, 379 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistet (pdf, 339 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveret (pdf, 241 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
(pdf, 845 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet
(pdf, 289 KB)Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet (kopivare) (pdf, 277 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Jeg kender forretningen, men har ikke godkendt trækket

Klik på et af de blå links for at åbne pdf'en

Jeg har tidligere handlet med forretningen, men har ikke godkendt transaktionen (pdf, 514 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne indsigelsesårsag benyttes primært, når der opkræves efterregninger efter hotelophold og/eller billeje

Jeg har betalt for dette køb på anden måde  (pdf, 269 KB)Åbner i nyt vindue

Valutaen er ikke den samme som jeg accepterede ved købet (pdf, 231 KB)Åbner i nyt vindue 

Beløbet er ikke det samme, som jeg accepterede i forbindelse med købet 
(pdf, 265 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg har opsagt mit abonnement, og er alligevel blevet trukket efterfølgende (pdf, 316 KB)Åbner i nyt vindue

Fejludbetaling i pengeautomat

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomat (pdf, 257 KB)Åbner i nyt vindue

Eksempel

Se eksempel på indsigelse om Visa/Dankort

Kreditkort (alle typer)
Nordea Pay
Dankort
Hævekort
MobilePay

Visa/Dankort

Har du købt prøveprodukter?

Og har forretningen efterfølgende hævet på din konto?

Du har desværre sandsynligvis fået tegnet et abonnement med løbende levering af produkter. Da du indtastede dine kortoplysninger, accepterede du samtidig forretningens betingelser.Vi har dog mulighed for at hjælpe dig.

Hvis du:

IKKE har fået din vare for de efterfølgende beløb, som er hævet

Har opsagt dit abonnement inden trækkene er sket

Har modtaget varerne, men ønsker at returnere dem

Det er et krav, at du har forsøgt at løse sagen med forretningen, men ikke et krav, at de svarer dig. Vi har heller ikke til sagsbehandlingen brug for deres svar. Hvis du har svært ved at finde forretningen igen, så prøv at søge efter navnet fra dit kontoudtog på internettet. 

Hvis det er helt umuligt at finde/eller komme i kontakt med forretningen, skal du på indsigelsen lave en udførlig beskrive af hvad, du har foretaget dig og hvilken dato. Det er meget VIGTIGT, for at vi har mulighed for at gå videre med behandling af din indsigelse.

Tidsfrister

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der IKKE kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Misbrug af 3. mand eller tabt/stjålet kort

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortet (pdf, 379 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistet (pdf, 339 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveret (pdf, 241 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
(pdf, 845 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet
(pdf, 289 KB)Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet (kopivare) (pdf, 277 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Jeg kender forretningen, men har ikke godkendt trækket

Klik på et af de blå links for at åbne pdf'en

Jeg har tidligere handlet med forretningen, men har ikke godkendt transaktionen (pdf, 514 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne indsigelsesårsag benyttes primært, når der opkræves efterregninger efter hotelophold og/eller billeje

Jeg har betalt for dette køb på anden måde  (pdf, 269 KB)Åbner i nyt vindue

Valutaen er ikke den samme som jeg accepterede ved købet (pdf, 231 KB)Åbner i nyt vindue 

Beløbet er ikke det samme, som jeg accepterede i forbindelse med købet 
(pdf, 265 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg har opsagt mit abonnement, og er alligevel blevet trukket efterfølgende (pdf, 316 KB)Åbner i nyt vindue

Fejludbetaling i pengeautomat

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomat (pdf, 257 KB)Åbner i nyt vindue

Eksempel

Se eksempel på indsigelse om Visa/Dankort

Kreditkort

Nordea Credit, Nordea Gold og Nordea Premium

Har du købt prøveprodukter?

Og har forretningen efterfølgende hævet på din konto?

Du har desværre sandsynligvis fået tegnet et abonnement med løbende levering af produkter. Da du indtastede dine kortoplysninger, accepterede du samtidig forretningens betingelser.Vi har dog mulighed for at hjælpe dig.

Hvis du:

IKKE har fået din vare for de efterfølgende beløb, som er hævet

Har opsagt dit abonnement inden trækkene er sket

Har modtaget varerne, men ønsker at returnere dem

Det er et krav, at du har forsøgt at løse sagen med forretningen, men ikke et krav, at de svarer dig. Vi har heller ikke til sagsbehandlingen brug for deres svar. Hvis du har svært ved at finde forretningen igen, så prøv at søge efter navnet fra dit kontoudtog på internettet. 

Hvis det er helt umuligt at finde/eller komme i kontakt med forretningen, skal du på indsigelsen lave en udførlig beskrive af hvad, du har foretaget dig og hvilken dato. Det er meget VIGTIGT, for at vi har mulighed for at gå videre med behandling af din indsigelse.

Tidsfrister

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der IKKE kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Misbrug af 3. mand eller tabt/stjålet kort

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortet (pdf, 379 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistet (pdf, 339 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveret (pdf, 241 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
(pdf, 845 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet
(pdf, 289 KB)Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet (kopivare) (pdf, 277 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Jeg kender forretningen, men har ikke godkendt trækket

Klik på et af de blå links for at åbne pdf'en

Jeg har tidligere handlet med forretningen, men har ikke godkendt transaktionen (pdf, 514 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne indsigelsesårsag benyttes primært, når der opkræves efterregninger efter hotelophold og/eller billeje

Jeg har foretaget mindst én transaktion hos forretningen, men har ikke deltaget i de resterende transaktioner på kortet  (pdf, 329 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne indsigelsesårsag benyttes, når der opstår flere træk på kortet efter køb i en butik, hvor man selv har været fysisk tilstede

Jeg har betalt for dette køb på anden måde  (pdf, 269 KB)Åbner i nyt vindue

Valutaen er ikke den samme som jeg accepterede ved købet (pdf, 231 KB)Åbner i nyt vindue 

Beløbet er ikke det samme, som jeg accepterede i forbindelse med købet 
(pdf, 265 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg har opsagt mit abonnement, og er alligevel blevet trukket efterfølgende (pdf, 316 KB)Åbner i nyt vindue

Fejludbetaling i pengeautomat

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomat (pdf, 257 KB)Åbner i nyt vindue

Eksempel

Se eksempel på indsigelse om Nordea Kreditkort (Credit, Gold, Premium og Black)

Nordea Pay

Har du købt prøveprodukter?

Og har forretningen efterfølgende hævet på din konto?

Du har desværre sandsynligvis fået tegnet et abonnement med løbende levering af produkter. Da du indtastede dine kortoplysninger, accepterede du samtidig forretningens betingelser.Vi har dog mulighed for at hjælpe dig.

Hvis du:

IKKE har fået din vare for de efterfølgende beløb, som er hævet

Har opsagt dit abonnement inden trækkene er sket

Har modtaget varerne, men ønsker at returnere dem

Det er et krav, at du har forsøgt at løse sagen med forretningen, men ikke et krav, at de svarer dig. Vi har heller ikke til sagsbehandlingen brug for deres svar. Hvis du har svært ved at finde forretningen igen, så prøv at søge efter navnet fra dit kontoudtog på internettet. 

Hvis det er helt umuligt at finde/eller komme i kontakt med forretningen, skal du på indsigelsen lave en udførlig beskrive af hvad, du har foretaget dig og hvilken dato. Det er meget VIGTIGT, for at vi har mulighed for at gå videre med behandling af din indsigelse.

Tidsfrister

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der IKKE kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Misbrug af 3. mand eller tabt/stjålet kort

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortet (pdf, 379 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistet (pdf, 339 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveret (pdf, 241 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
(pdf, 845 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet
(pdf, 289 KB)Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet (kopivare) (pdf, 277 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Jeg kender forretningen, men har ikke godkendt trækket

Klik på et af de blå links for at åbne pdf'en

Jeg har tidligere handlet med forretningen, men har ikke godkendt transaktionen (pdf, 514 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne indsigelsesårsag benyttes primært, når der opkræves efterregninger efter hotelophold og/eller billeje

Jeg har foretaget mindst én transaktion hos forretningen, men har ikke deltaget i de resterende transaktioner på kortet
(pdf, 329 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne indsigelsesårsag benyttes, når der opstår flere træk på kortet efter køb i en butik, hvor man selv har været fysisk tilstede

Jeg har betalt for dette køb på anden måde  (pdf, 269 KB)Åbner i nyt vindue

Valutaen er ikke den samme som jeg accepterede ved købet (pdf, 231 KB)Åbner i nyt vindue 

Beløbet er ikke det samme, som jeg accepterede i forbindelse med købet 
(pdf, 265 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg har opsagt mit abonnement, og er alligevel blevet trukket efterfølgende (pdf, 316 KB)Åbner i nyt vindue

Fejludbetaling i pengeautomat

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomat (pdf, 257 KB)Åbner i nyt vindue

Dankort

Tidsfrister

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der IKKE kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Misbrug af 3. mand eller tabt/stjålet kort

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortet (pdf, 379 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistet (pdf, 339 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveret (pdf, 241 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
(pdf, 845 KB)Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet
(pdf, 289 KB)Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet (kopivare) (pdf, 277 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Fejludbetaling i pengeautomat

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomat (pdf, 257 KB)Åbner i nyt vindue

Eksempel

Se eksempel på indsigelse om Dankort

Hævekort

Tidsfrister

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der IKKE kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Misbrug af 3. mand eller tabt/stjålet kort

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortet (pdf, 379 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistet (pdf, 339 KB)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Fejludbetaling i pengeautomat

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomat (pdf, 257 KB)Åbner i nyt vindue

MobilePay

Spær aftale og gør indsigelse

Du skal altid spærre din MobilePay aftale hurtigst muligt, hvis du opdager eller har mistanke om

  • At din mobiltelefon, SIM-kort og/eller det/de tilknyttede betalingskort er tabt eller stjålet
  • At din MobilePay er blevet misbrugt

Sådan gør du

Du spærrer din MobilePay døgnet rundt ved at ringe til MobilePay på (+45) 45 14 44  47 og oplyse dit mobilnummer. Adgangen bliver da lukket og du modtager en mail om årsagen, datoen og tidspunktet for spærringen.

Gør indsigelse mod misbrug af din MobilePay aftale 

Generelt skal du løbende kontrollere godkendelser af betalinger via MobilePay i appen. Opdager du godkendelser, som du ikke mener at have foretaget, skal du kontakte MobilePay hurtigst muligt på (+45) 45 14 44  47 og oplyse dit mobilnummer. 

Ved Nethandel bruges MobilePay kun til at omsætte dit mobilnummer til dine kortoplysninger, så det er dine kortholderregler, der gælder for dit kortkøb – se mere under fanen for den pågældende korttype.