Du kan lave en indsigelse på tre måder:

1. Via mobilbank (kun privatkunder)

Du kan gøre indsigelse mod en korttransaktion i mobilbanken, hvis du er privatkunde.

  • Log ind i din mobilbank og, vælg det kort, som transaktionen er lavet på under "Oversigt" 
  • Klik på "sikkerhed" og derefter på "Indsigelse mod transaktion"
  • Du bliver herfra guidet hele vejen igennem din indsigelse 
  • Alt efter den valgte årsag kan du blive bedt om at vedhæfte dokumentation for, hvad din indsigelse drejer sig om
  • Når vi har behandlet din indsigelse, hører du fra os

Læs mere om, hvad der sker, når du har sendt indsigelsen til Nordea her.Åbner i nyt vindue

2. Via Netbank

  • Vælg den indsigelsesblanket, som er relevant for din situation og korttype (du finder blanketterne her på siden).
  • Gem PDF blanketten på din computer
  • Udfyld den gemte blanket på din computer og gem igen. Hvis du indsender indsigelsen digitalt, behøver den ikke at være underskrevet
  • Log ind og gå til "Mail og Chatoversigt" 
  • Opret en "Ny besked" og vælg "Indsigelse mod kort" som modtager
  • Vedhæft blanketten og eventuel dokumentation til indsigelsen og tryk "Send"
  • Når vi har behandlet din indsigelse, hører du fra os

Hvis du oplever problemer med at udfylde blanketten, anbefaler vi at åbne blanketten via Microsoft Edge, da det giver den bedste brugeroplevelse.

3. Via papirkopi og brevpost

  • Udskriv den indsigelsesblanket, som er relevant for din situation og korttype (du finder blanketterne her på siden)
  • Udfyld og underskriv blanketten
  • Send blanketten med brevpost til adressen angivet på blanketten.

Se, hvordan du gør i forhold til korttype:

Visa/Dankort
Kreditkort (alle typer)
Nordea Pay
Dankort
Hævekort
MobilePay

Visa/Dankort

Det er et krav, at du har forsøgt at løse sagen med forretningen, men ikke et krav, at de svarer dig. Vi har heller ikke brug for forretningens svar til sagsbehandlingen. Hvis du har svært ved at finde forretningen igen, så prøv at søge efter navnet fra dit kontoudtog på internettet. 

Hvis det er helt umuligt at finde eller komme i kontakt med forretningen, skal du på indsigelsen lave en udførlig beskrivelse af, hvad du har foretaget dig og hvilken dato. Det er meget vigtigt for, at vi har mulighed for at gå videre med behandling af din indsigelse.

Tidsfrister

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen, for at undgå at sagen forældes. 

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Ifølge betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der ikke kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Har du købt prøveprodukter?

Og har forretningen efterfølgende hævet på din konto?

Du har desværre sandsynligvis fået tegnet et abonnement med løbende levering af produkter. Da du indtastede dine kortoplysninger, accepterede du samtidig forretningens betingelser. Vi har dog mulighed for at hjælpe dig.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveretÅbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering, eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, der ikke var som beskrevet
Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, der ikke var som beskrevet (kopivare)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Jeg kender forretningen, men har ikke godkendt trækket

Jeg har tidligere handlet med forretningen, men har ikke godkendt transaktionenÅbner i nyt vindue

  • Denne indsigelsesårsag benyttes primært, når der opkræves efterregninger efter hotelophold og/eller billeje

Jeg har betalt for dette køb på anden måde Åbner i nyt vindue

Valutaen er ikke den samme, som jeg accepterede ved købetÅbner i nyt vindue 

Beløbet er ikke det samme, som jeg accepterede i forbindelse med købet 
Åbner i nyt vindue

Jeg har opsagt mit abonnement og er alligevel blevet trukket efterfølgendeÅbner i nyt vindue

Misbrug af 3. mand eller tabt/stjålet kort

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Fejludbetaling i pengeautomat

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomatÅbner i nyt vindue

Kreditkort

Nordea Credit, Nordea Gold og Nordea Platinum

Det er et krav, at du har forsøgt at løse sagen med forretningen, men ikke et krav, at de svarer dig. Vi har heller ikke brug for forretningens svar til sagsbehandlingen. Hvis du har svært ved at finde forretningen igen, så prøv at søge efter navnet fra dit kontoudtog på internettet. 

Hvis det er helt umuligt at finde eller komme i kontakt med forretningen, skal du på indsigelsen lave en udførlig beskrivelse af, hvad du har foretaget dig og hvilken dato. Det er meget vigtigt for, at vi har mulighed for at gå videre med behandling af din indsigelse.

Tidsfrister

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen, for at undgå at sagen forældes. 

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Ifølge betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der ikke kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Har du købt prøveprodukter?

Og har forretningen efterfølgende hævet på din konto?

Du har desværre sandsynligvis fået tegnet et abonnement med løbende levering af produkter. Da du indtastede dine kortoplysninger, accepterede du samtidig forretningens betingelser. Vi har dog mulighed for at hjælpe dig.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveretÅbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering, eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, der ikke var som beskrevet
Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, der ikke var som beskrevet (kopivare)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Jeg kender forretningen, men har ikke godkendt trækket

Jeg har tidligere handlet med forretningen, men har ikke godkendt transaktionenÅbner i nyt vindue

  • Denne indsigelsesårsag benyttes primært, når der opkræves efterregninger efter hotelophold og/eller billeje

Jeg har betalt for dette køb på anden måde Åbner i nyt vindue

Valutaen er ikke den samme, som jeg accepterede ved købetÅbner i nyt vindue 

Beløbet er ikke det samme, som jeg accepterede i forbindelse med købet 
Åbner i nyt vindue

Jeg har opsagt mit abonnement og er alligevel blevet trukket efterfølgendeÅbner i nyt vindue

Misbrug af 3. mand eller tabt/stjålet kort

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Fejludbetaling i pengeautomat

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomatÅbner i nyt vindue

Nordea Pay

Det er et krav, at du har forsøgt at løse sagen med forretningen, men ikke et krav, at de svarer dig. Vi har heller ikke brug for forretningens svar til sagsbehandlingen. Hvis du har svært ved at finde forretningen igen, så prøv at søge efter navnet fra dit kontoudtog på internettet. 

Hvis det er helt umuligt at finde eller komme i kontakt med forretningen, skal du på indsigelsen lave en udførlig beskrivelse af, hvad du har foretaget dig og hvilken dato. Det er meget vigtigt for, at vi har mulighed for at gå videre med behandling af din indsigelse.

Tidsfrister

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen, for at undgå at sagen forældes. 

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Ifølge betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der ikke kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Har du købt prøveprodukter?

Og har forretningen efterfølgende hævet på din konto?

Du har desværre sandsynligvis fået tegnet et abonnement med løbende levering af produkter. Da du indtastede dine kortoplysninger, accepterede du samtidig forretningens betingelser. Vi har dog mulighed for at hjælpe dig.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveretÅbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering, eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, der ikke var som beskrevet
Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, der ikke var som beskrevet (kopivare)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Jeg kender forretningen, men har ikke godkendt trækket

Jeg har tidligere handlet med forretningen, men har ikke godkendt transaktionenÅbner i nyt vindue

  • Denne indsigelsesårsag benyttes primært, når der opkræves efterregninger efter hotelophold og/eller billeje

Jeg har betalt for dette køb på anden måde Åbner i nyt vindue

Valutaen er ikke den samme, som jeg accepterede ved købetÅbner i nyt vindue 

Beløbet er ikke det samme, som jeg accepterede i forbindelse med købet 
Åbner i nyt vindue

Jeg har opsagt mit abonnement og er alligevel blevet trukket efterfølgendeÅbner i nyt vindue

Misbrug af 3. mand eller tabt/stjålet kort

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Fejludbetaling i pengeautomat

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomatÅbner i nyt vindue

Dankort

Tidsfrister

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der ikke kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Hvis du selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, fx ved køb på internettet, har du følgende indsigelsesmuligheder, hvis det ikke er lykkedes for dig at få problemet løst med den forretning, du har handlet med.

Misbrug af 3. mand eller tabt/stjålet kort

Denne indsigelse kræver at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Jeg har forsøgt at købe en vare eller ydelse, men handlen fejlede

Jeg har købt en vare eller ydelse, som ikke er modtaget eller leveretÅbner i nyt vindue

Jeg har ikke modtaget den lovede kreditering eller jeg har annulleret købet og/eller returneret varen
Åbner i nyt vindue

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet
Åbner i nyt vindue

  • Blanketten anvendes, hvis du har modtaget en defekt eller forkert vare/service.
  • Husk at oplyse, hvad forretningen svarede, da du kontaktede dem i forbindelse med din reklamation/returnering af varen.
  • Du kan i visse tilfælde få brug for en ekspertvurdering til at understøtte din sag.

Jeg modtog en defekt vare eller service, som ikke var som beskrevet (kopivare)Åbner i nyt vindue

  • Denne blanket anvendes, hvis du har modtaget en forfalsket vare
  • Husk at oplyse hvem, der har udtalt sig, fx: rettighedshaver, Told eller anden myndighed
  • Forhandlere af mærket er ikke bemyndiget til at vurdere varens ægthed, medmindre det er en officiel mærkevareforretning.

Fejludbetaling i pengeautomat

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomatÅbner i nyt vindue

Hævekort

Tidsfrister

Vær opmærksom på, at indsigelse skal ske snarest muligt efter, at du har fået kendskab til transaktionen, for at undgå at sagen forældes.

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at beløbet er hævet på din konto. 

Jøvnfør betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

Vær opmærksom på, at der ikke kan laves indsigelse på reservationer eller bankoverførsler.

Misbrug af 3. mand eller tabt/stjålet kort

Denne indsigelse kræver, at kortet er spærret

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – jeg har stadig kortetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og kortet ikke er mistet.

Jeg vedkender ikke transaktion(er) – kortet er mistetÅbner i nyt vindue

  • Denne blanket benyttes, hvis du ikke selv har foretaget eller deltaget i transaktionen, og dit kort er mistet.

Fejludbetaling i pengeautomat

Hvis du ikke har fået det forventede beløb udbetalt i pengeautomat, skal du anvende denne blanket:

Fejl i udbetaling fra pengeautomatÅbner i nyt vindue

MobilePay

Spær aftale og gør indsigelse

Du skal altid spærre din MobilePay aftale hurtigst muligt, hvis du opdager eller har mistanke om

  • At din mobiltelefon, SIM-kort og/eller det/de tilknyttede betalingskort er tabt eller stjålet
  • At din MobilePay er blevet misbrugt

Sådan gør du

Du spærrer din MobilePay døgnet rundt ved at ringe til MobilePay på (+45) 70 80 39 00 og oplyse dit mobilnummer. Adgangen bliver da lukket og du modtager en mail om årsagen, datoen og tidspunktet for spærringen.

Gør indsigelse mod misbrug af din MobilePay aftale 

Generelt skal du løbende kontrollere godkendelser af betalinger via MobilePay i appen. Opdager du godkendelser, som du ikke mener at have foretaget, skal du kontakte MobilePay hurtigst muligt på (+45) 70 80 39 00 og oplyse dit mobilnummer. 

Ved Nethandel bruges MobilePay kun til at omsætte dit mobilnummer til dine kortoplysninger, så det er dine kortholderregler, der gælder for dit kortkøb – se mere under fanen for den pågældende korttype.