Kundeundersøgelse

Vi vil gerne høre din mening

I Nordea stræber vi altid efter at styrke vores relation til kunderne og forbedre deres kundeoplevelse. Det kræver god indsigt i, hvordan vores nuværende og potentielle kunder opfatter vores produkter og serviceydelser – og den indsigt får vi bedst ved at spørge kunderne direkte.  

Derfor kan det godt være, at vi kontakter dig enten efter din næste henvendelse, eller efter at du er blevet udvalgt til at deltage i en af vores kundeundersøgelser. Hvis du bliver kontaktet, håber vi selvfølgelig, du vil deltage, men du er aldrig forpligtet til det. 

Forskellige slags kundeundersøgelser

Vi laver flere forskellige slags kundeundersøgelser i Nordea og kontakter dig enten vis SMS, via e-mail eller direkte på Nordeas hjemmesider (fx via en pop-up) eller i Netbanken/Mobilbanken. Hvis vi sender en e-mail vil den typisk være sendt fra en nordea.com adresse. 

Nogle af de typiske undersøgelser er: 

  • Tilbagemeldinger efter telefonisk kontakt eller møder (både fysiske og online)– sendes enten pr. SMS eller e-mail. Når telefonsamtalen eller mødet er slut, bliver du måske inviteret til at deltage i en undersøgelse via en e-mail eller en SMS fra en af vores samarbejdspartnere. Du får to til seks spørgsmål, som du kan besvare ved at klikke på linket i e-mailen eller på samme måde, som når du svarer på almindelige SMS-beskeder. SMS-beskeder fra Nordea vil aldrig indeholde links. 
  • Kvartalsvise tilfredshedsundersøgelser – sendt pr. e-mail. Her måler vi løbende, hvor tilfredse vores kunder er med os, og hvordan de opfatter os. 
  • Ad hoc-undersøgelser om en række relevante emner, fx investeringspræferencer, foretrukne kontaktform osv. – sendes typisk pr. e-mail.
  • Onlineundersøgelser på Nordeas hjemmesider – laves typisk, efter at du har gennemført en ansøgning online.
  • Undersøgelser i Netbank/Mobilbank – laves typisk efter at du har gennemført en transaktion i Netbank/Mobilbank

Hvordan kan du vide, at invitationen kommer fra Nordea eller en af vores samarbejdspartnere? 

  • Du bliver typisk kontaktet via SMS, en besked i Netbank eller på e-mail – bemærk, at afsenderen også kan være en af Nordeas samarbejdspartnere. 
  • Invitationer sendt via SMS kommer fra et lokalt telefonnummer, og du betaler kun din normale SMS-takst. Der er aldrig links i SMS.
  • Hvis invitationen kommer på e-mail vil der være et link til en undersøgelse. Dette link vil enten være til netigate.se eller til nordeabankabp.qualtrics.com

Vær opmærksom på, om undersøgelsen er ægte – den kommer ikke fra os eller en af vores samarbejdspartnere, hvis du bliver bedt om følgende: 

  • Vi beder aldrig om fortrolige oplysninger som kreditkortoplysninger, kontonumre, adgangskoder eller lignende, og du skal aldrig oplyse dem, når du deltager.
  • Vi beder dig aldrig om at logge på
  • Vi sender dig aldrig et link til software, der skal installeres på din computer eller mobile enhed.

Er du i tvivl om, hvorvidt undersøgelsen er ægte, er du altid velkommen til at kontakte os.

Håndtering af data

  • For at kunne gennemføre vores undersøgelser deler vi data om dig som er nødvendige for at kunne gennemføre undersøgelsen som fx din e-mailadresse og/eller dit telefonnummer med den samarbejdspartner, som står for undersøgelsen på vegne af Nordea.
  • Vores samarbejdspartner opbevarer dine datasamt dine svar i krypteret format i højst tre år, eller indtil samarbejdet ophører.
  • Når Nordea modtager besvarelsen fra vores samarbejdspartner, dekrypterer vi den og bruger den til analyseformål og intern uddannelse.  
  • Nordea opbevarer din besvarelse i højst tre år eller så længe, der er en berettiget forretningsmæssig grund til det

Når du besvarer spørgeskemaer eller deltager i kundeundersøgelser

Når du deltager i kundeundersøgelser, der gennemføres af enten Nordea eller en af vores samarbejdspartnere, er dine svar som regel ikke anonyme. Ikke-anonymitet gør det muligt for Nordea at:

  • bruge dine svar til analyseformål, hvor vi kobler dem sammen med andre data, fx om hvor længe du har været kunde i Nordea 
  • få større indsigt i vores kunders ønsker og behov, så vi bliver bedre til at uddanne vores rådgivere og udvikle vores produkter og serviceydelser 
  • kontakte dig direkte (enten pr. telefon eller skriftligt) i forbindelse med din deltagelse i undersøgelsen for evt. at få uddybet dine svar

Din besvarelse behandles altid fortroligt og rapporteres udelukkende i sammenfattet, anonymiseret form. Vi bruger aldrig dine svar til markedsføringsformål. Personoplysninger, der indsamles som led i undersøgelser, og som ikke er anonymiserede, opbevares i højst tre år. Herefter er alle besvarelser af undersøgelser fuldt anonymiserede.

Ønsker du at tilbagekalde dit samtykke til ikke at være anonym:

Fortryder du at have deltaget i en ikke-anonym undersøgelse, kan du tilbagekalde dit samtykke ved at kontakte Nordea og meddele, at du gerne vil have dine tidligere besvarelser af undersøgelser anonymiseret.

Information om behandling af personoplysninger: 

Nordea Bank Abp, org.nr. 516406-0120, er dataansvarlig i forhold til undersøgelser, der gennemføres på Nordeas foranledning. Netigate, Qualtrics eller andre analyseinstitutter kan indenfor rammerne af gældende regler om fortrolighed varetage behandlingen på vegne af Nordea.

Læs mere om Nordeas Politik om databehandling her.

Ønsker du at vide, hvilke personoplysninger Nordea har om dig, og hvordan oplysningerne behandles, kan du bede om det ved at skrive til:  

dataprotectionoffice@nordea.com. 

Du kan også sende et brev til: Nordea, Group Data Protection Office,

Grønjordsvej 10, 2300 København S.