- Hvordan får jeg MitID til min virksomhed
Hvis du har spørgsmål til overgangen til MitID på din virksomhed, kan du få information og hjælp hos MitID erhvervssupportÅbner i nyt vindue.
Spørgsmål angående funktionalitet eller fejl: tlf. 33 98 00 20
Spørgsmål angående spærring af en bruger, Id-middel eller certifikat: tlf. 33 98 00 21
Spørgsmål angående faktura: tlf. 33 98 00 22
- Hvordan sender jeg pensionsinfo til min rådgiver?
Du kan trykke her på pensionsinfoÅbner i nyt vindue, hvorefter du bliver bedt om at logge på med MitID.
Din rapport hentes frem, hvorefter du kan sende den direkte til din rådgiver.
Se guide her (pdf, 761 KB)Åbner i nyt vindue
- Spørgsmål til MitID
Her kan du læse mere om MitIDÅbner i nyt vindue.
Hvis du har brug for en ny aktiveringskode til MitIDÅbner i nyt vindue, skal du gøre det på MitID's hjemmeside.
- Hvorfor skal jeg scanne en QR-kode?
Når du fx logger på Netbank eller andre offentlige hjemmesider fra en computer skal du af sikkerhedsmæssige årsager scanne en QR-kode.
Du kan også opleve det, hvis du logger på Netbanken fra en tablet eller mobiltelefon, hvorpå du ikke har installeret MitID appen.
Du gør sådan her:
- Log på Nordea BusinessÅbner i nyt vindue, som du normalt vil gøre
- Skriv dit MitID brugernavn og klik ’Fortsæt’
- Log på din MitID app
- Brug kameraet på din telefon til at scanne QR-koden på skærmen
- Godkend til sidst i MitID appen.
Vi har lavet en videoguide, der viser trin for trin, hvordan du logger på med QR-kode.
Se også hvordan du giver MitID appen tilladelse til at bruge kameraet på din telefon.
- Mangler notifikation ved godkendelse med MitID
Du har været vant til at modtage en notifikation, når du skulle godkende med NemID appen. Dette ændrer sig med MitID, så du ikke længere får en notifikation. I stedet skal du selv gå ind i MitID appen og åbne den.
- Glemt bruger-ID til MitID
Har du glemt dit bruger-ID, kan du få det oplyst ved at logge på MitIDs hjemmeside med NemID. Klik på dette link Åbner i nyt vindueog log ind med dit NemID, som du plejer. Dit NemID virker stadig, selv om du har fået MitID.
Når du er logget på, vil du se et vindue, hvor dit bruger-ID fremgår.
Når du har noteret dit bruger-ID, lukker du bare vinduet igen. Hvis det ikke lykkes for dig at logge på med NemID, kan du med fordel ringe igennem Nordea Business appen på mobilen eller på 70 33 44 44 og få oplyst dit bruger-ID. Hav dit danske kørekort eller pas klar.
Du kan også få hjælp ved at henvende dig til Borgerservice.
Læs mere om hvad du gør, hvis du har glemt dit bruger-ID.Åbner i nyt vindue
Husk: Dit bruger-ID er privat, og du må aldrig dele det med nogen. Hverken banker eller offentlige instanser vil nogensinde ringe og bede dig om at oplyse dit bruger-ID. Hvis du bliver ringet op og bedt om at udlevere dit bruger-ID, skal du afbryde opkaldet.
- Jeg har fået ny/mistet min gamle telefon - Hvordan får jeg MitID på min nye telefon?
Når du skal have MitID på en ny telefon, er der to måder, du få gøre det på:
Få aktiveringskode med MitID
Du kan aktivere eller genaktivere en MitID app ved at indtaste en aktiveringskode sammen med dit bruger-ID. Du kan her få aktiveringskode til MitIDÅbner i nyt vindue.
Aktiver MitID med pas
Du kan også aktivere eller genaktivere en MitID app ved at scanne dit pas/ID-kort og dit ansigt direkte i MitID appen.
Følg guiden her. Åbner i nyt vindue
- Kan jeg få MitID på flere enheder?
Du kan installere MitID appen på op til 3 enheder, f.eks. din mobiltelefon og din tablet. Det er en god idé at installere MitID appen på flere enheder, så du har en back up, hvis du f.eks. mister din telefon, så du kan benytte den anden enhed til at genetablere MitID appen på en ny mobil.
- Hvordan får jeg en aktiveringskode?
Før du kan bruge din MitID app skal du aktivere den. Du kan aktivere dit MitID med en aktiveringskodeÅbner i nyt vindue.
Hvis du oplever problemer med at modtage aktiveringskoden eller SMS kode, kan du annullere oprettelsen og slette MitID app. Det betyder, at du skal starte forfra med din oprettelse af dit MitID og MitID app.