Chat Åbner i nyt vindue Find os Åbner i nyt vindue

Beskyt din virksomhed mod svindel

Svindlere er begyndt at bruge mere avancerede metoder til at lokke penge ud af personer og virksomheder, og især virksomheder er i stigende grad mål for deres svindelforsøg. Hvis din virksomhed modtager en anmodning om personlige eller økonomiske oplysninger, bør du tænke dig godt om og vurdere situationen.

Sådan beskytter du din virksomhed mod svindel

I takt med at ny teknologi og nye metoder giver os nye muligheder for at håndtere vores økonomi via mobiltelefonen og internettet, udvikles også de måder, der svindles på.

Hvis du har mistanke om, at du er blevet snydt, kan du spærre dit NemID og Visa/Dankort til erhverv på én gang. Log på Netbank Erhverv, eller ring til Kundeservice på 70 33 44 44Åbner i nyt vindue.

Har du mistanke om, at dit First Card er blevet misbrugt, skal du ring til First Card på 70 20 63 09Åbner i nyt vindue - du kan ringe og få support døgnet rundt, og du kan altid finde nummeret til First Card i First Card appen. 

Udlever aldrig personlige adgangskoder eller kontooplysninger, og anvend ikke NemID på opfordring af nogen, som har kontaktet dig.

Udlevér aldrig dine adgangskoder eller dit kredit- og debetkortnummer via e-mail, telefon eller sociale medier. Det beder banken dig aldrig om.

Din virksomheds sikkerhed er vigtig for os

Vi arbejder derfor løbende på at udvikle vores sikkerhedsløsninger og tjenesteydelser. Der findes i dag mange former for svindel, og det er lettere at være opmærksom og undgå at blive snydt, hvis du kender til dem. Nedenfor kan du læse mere om de mest hyppige former for svindel målrettet virksomheder.

Direktørsvindel

Direktørsvindel er avancerede svindelnumre, der er målrettet virksomheder og som udnytter medarbejdernes velvilje til at hjælpe og løse problemer for topledelsen. 

Modtager du en e-mail fra din direktør eller en anden person med en højtstående stilling i din virksomhed, hvor du bliver bedt om hurtigst muligt at foretage en betaling uden om de normale procedurer, bør du ikke automatisk følge deres anvisninger. 

Det er blevet meget nemt for svindlere at manipulere med en e-mail, så den ser ægte ud, herunder med afsenderadressen. Så hvis du overfører pengene, risikerer du, at de går direkte ind på en konto, der kontrolleres af en kriminel. 

Hold øje med e-mails, der kan være skrevet i en anden stil end normalt. Og tjek altid en usædvanlig betalingsanmodning ved at bede afsenderen direkte ansigt til ansigt eller via telefon om at bekræfte, at betalingsanmodningen er ægte.

Fakturasvindel

Det er ikke svært for kriminelle at finde oplysninger om en virksomheds fakturaer (det gælder endda betalingsdatoer) og så optræde som en af virksomhedens normale leverandører. 

Hvis en leverandør kontakter dig med en formel anmodning om ændring af bankoplysninger, skal du altid få anmodningen bekræftet hos leverandøren ved at bruge de kontaktoplysninger, der er registreret i din virksomhed. 

Det er vigtigt, at alle i din virksomhed bliver advaret om risikoen for fakturasvindel, og at alle ved, at de altid skal kontrollere fakturaer for at identificere mulig svindel så hurtigt som muligt.

Anmeld forsøg på svindel

For at anmelde en falsk e-mail, som giver sig ud for at komme fra Nordea, skal du videresende den til phishing@nordea.dk

Anmeld svindel Åbner i nyt vindue