Se op, se frem og få tingene til at ske med markedsføring
Når du endelig har fået din virksomhed op at køre og begynder at levere dine produkter eller serviceydelser, har du måske ikke haft tid til at hæve blikket fra de daglige opgaver og kigge lidt ud i fremtiden. Men der kommer et tidspunkt, hvor du bliver nødt til at overveje at udvide eller udvikle din virksomhed. Og det, der har bragt dig til, hvor du er nu, er formentlig ikke det samme, som vil bringe din virksomhed videre til det næste niveau.
Der er flere måder, din virksomhed kan udvikle sig på. Den kan fx vokse medarbejdermæssigt: Når din ordrebog er fuld, kunderne bliver ved med at banke på, og du er nødt til at sige nej tak til opgaver, er tiden måske inde til at overveje at ansætte en medarbejder – også selv om du foretrækker at holde tingene enkle og bare outsource noget af arbejdet, når tingene begynder at hobe sig op.
En anden måde at udvikle sig og vokse på, er at nå ud til bredere publikum. Her vil markedsføring spille en afgørende rolle. Vellykket markedsføring afhænger af din evne til at målrette den mod de rette kundesegmenter med det rette budskab på rette tid og sted. Men det er ikke nok at række ud til og vinde nye kunder – for samtidig med at du gør dette, skal du undgå at svigte dine nuværende kunder, alt imens du bevarer dit forspring til konkurrenterne. Det er dyrt for en ny virksomhed at hyre et reklamebureau, så i denne del af guiden giver vi dig gode råd om, hvilke markedsføringskanaler du kan bruge, og hvordan du udarbejder en markedsføringsplan og gennemfører en markedsføringsstrategi. Du har tidligere lavet en SWOT-analyse og en forretningsplan. Nu skal du bruge dem til at udstikke nogle klare mål for din marketingplan.
Gå ud og råb til verden, som om du mener det!