Få tingene til at ske

Se op, se frem og få tingene til at ske med markedsføring

Når du endelig har fået din virksomhed op at køre og begynder at levere dine produkter eller serviceydelser, har du måske ikke haft tid til at hæve blikket fra de daglige opgaver og kigge lidt ud i fremtiden. Men der kommer et tidspunkt, hvor du bliver nødt til at overveje at udvide eller udvikle din virksomhed. Og det, der har bragt dig til, hvor du er nu, er formentlig ikke det samme, som vil bringe din virksomhed videre til det næste niveau.

Der er flere måder, din virksomhed kan udvikle sig på. Den kan fx vokse medarbejdermæssigt: Når din ordrebog er fuld, kunderne bliver ved med at banke på, og du er nødt til at sige nej tak til opgaver, er tiden måske inde til at overveje at ansætte en medarbejder – også selv om du foretrækker at holde tingene enkle og bare outsource noget af arbejdet, når tingene begynder at hobe sig op. 

En anden måde at udvikle sig og vokse på, er at nå ud til bredere publikum. Her vil markedsføring spille en afgørende rolle. Vellykket markedsføring afhænger af din evne til at målrette den mod de rette kundesegmenter med det rette budskab på rette tid og sted. Men det er ikke nok at række ud til og vinde nye kunder – for samtidig med at du gør dette, skal du undgå at svigte dine nuværende kunder, alt imens du bevarer dit forspring til konkurrenterne. Det er dyrt for en ny virksomhed at hyre et reklamebureau, så i denne del af guiden giver vi dig gode råd om, hvilke markedsføringskanaler du kan bruge, og hvordan du udarbejder en markedsføringsplan og gennemfører en markedsføringsstrategi. Du har tidligere lavet en SWOT-analyse og en forretningsplan. Nu skal du bruge dem til at udstikke nogle klare mål for din marketingplan. 

Gå ud og råb til verden, som om du mener det!

Ambitiøs omkring din virksomhed?

Det er godt at have ambitioner. Men de skal have rod i virkeligheden, så de ikke er i vejen, når du prøver at få din virksomhed til at vokse. Lær fra en investor og et par iværksættere, hvordan du kan opfylde dine ambitioner.  

Vi har også spurgt fem skandinaviske iværksættere om, hvordan de greb udfordringerne an, da de skulle markedsføre deres virksomheder. Vi håber, deres svar vil inspirere dig til at være ihærdig, modig og engageret, når du skal have tingene til at ske for din drømmevirksomhed.

Din markedsføringsplan

Som nævnt før er planlægning godt, men god planlægning er endnu bedre! Så for at hjælpe din markedsføring godt på vej, får du her en template, som kan inspirere din markedsføringsplan. Templaten består af følgende elementer:

Step 6 - Making it happen

Drømmer du om din egen virksomhed?

Vi har gjort det så nemt som muligt for dig at komme i gang. Du får en pakke med de bankprodukter, du skal bruge i startfasen – hverken mere eller mindre.

Bliv kunde i Nordea

Sådan bruger du markedsførings-templaten

- VIRKSOMHED: Beskriv, hvad din virksomhed tilbyder markedet, ud fra din SWOT-analyse og forretningsplan.

- PRODUKT: Beskriv dit produkt eller din serviceydelse med alle fordelagtige detaljer.

- MÅLSÆTNING: Hvad håber du at få ud af din(e) marketingkampagne(r)? 

- MÅLGRUPPE: Beskriv, hvem dine kunder er (både dem, du har nu, og dem, du gerne vil have i fremtiden). 

- STRATEGI: Hvilken position vil du indtage for at øge din markedsandel og tiltrække nye kunder?

- TAKTIK: Hvordan vil du nå din målsætning?

- IMPLEMENTERING: Beskriv de kanaler, du vil benytte som redskaber for din markedsføring

En bankløsning til din nye virksomhed

Vi har med Nordea Business Base sammensat en bankløsning, der kan give din nye virksomhed en god start

Kom i gang med Nordea Business Base

Udforsk de andre steps i guiden