Se op, se frem og

Få tingene til at ske

Når du endelig har fået din virksomhed op at køre og begynder at levere dine produkter eller serviceydelser, har du måske ikke haft tid til at hæve blikket fra de daglige opgaver og kigge lidt ud i fremtiden. Men der kommer et tidspunkt, hvor du bliver nødt til at overveje at udvide eller udvikle din virksomhed. Og det, der har bragt dig til, hvor du er nu, er formentlig ikke det samme, som vil bringe din virksomhed videre til det næste niveau.

Der er flere måder din virksomhed kan udvikle sig på. Den kan fx vokse medarbejdermæssigt: Når din ordrebog er fuld, kunderne bliver ved med at banke på, og du er nødt til at sige nej tak til opgaver, er tiden måske inde til at overveje at ansætte en medarbejder – også selv om du foretrækker at holde tingene enkle og bare outsource noget af arbejdet, når tingene begynder at hobe sig op. 

En anden måde at udvikle sig og vokse på, er at nå ud til bredere publikum. Her vil markedsføring spille en afgørende rolle. Vellykket markedsføring afhænger af din evne til at målrette den mod de rette kundesegmenter med det rette budskab på rette tid og sted. Men det er ikke nok at række ud til og vinde nye kunder – for samtidig med at du gør dette, skal du undgå at svigte dine nuværende kunder, alt imens du bevarer dit forspring til konkurrenterne. Det er dyrt for en ny virksomhed at hyre et reklamebureau, så i denne del af guiden giver vi dig gode råd om, hvilke markedsføringskanaler du kan bruge, og hvordan du udarbejder en marketingplan og gennemfører en markedsføringsstrategi. Du har tidligere lavet en SWOT-analyse og en forretningsplan. Nu skal du bruge dem til at udstikke nogle klare mål for din marketingplan. 

Gå ud og råb til verden, som om du mener det!

Ambitiøs omkring din virksomhed?

Det er godt at have ambitioner. Men de skal have rod i virkeligheden, så de ikke er i vejen, når du prøver at få din virksomhed til at vokse. Lær fra en investor og et par iværksættere, hvordan du kan opfylde dine ambitioner.  

Vi har også spurgt fem skandinaviske iværksættere om, hvordan de greb udfordringerne an, da de skulle promovere deres virksomheder. Vi håber, deres svar vil inspirere dig til at være ihærdig, modig og engageret, når du skal have tingene til at ske for din drømmevirksomhed.

Reklamernes arena

For ikke så længe siden fungerede reklameverdenen sådan, at der var direkte sammenhæng mellem din reklamekampagnes dækning, og hvor meget du brugte på den. Men nu, hvor de sociale medier overtager en større og større bid af reklamelandskabet, ser man tit kampagner med bittesmå budgetter, der får enorm omtale. Men hvordan kan du som ejer af en lille virksomhed promovere din virksomhed, dit produkt eller din serviceydelse? Hvilke medier opfylder dine markedsføringsbehov?

Læs artiklen

Kunsten at rekruttere de rigtige mennesker

Vi har spurgt tre skandinaviske iværksættere om deres erfaringer med at finde og ansætte de rigtige mennesker. For når man gerne vil have sin virksomhed til at vokse, har man brug for mennesker omkring sig – medarbejdere, som deler dit engagement, og som kan hjælpe dig med at få succes.

Din marketingplan

Som nævnt før er planlægning godt, men god planlægning er endnu bedre! Så for at hjælpe din markedsføring godt på vej, får du her en template, som kan inspirere din marketingplan. Templaten består af følgende elementer:

Step 6 - Making it happen

Sådan bruger du templaten

- VIRKSOMHED: Beskriv, hvad din virksomhed tilbyder markedet, ud fra din SWOT-analyse og forretningsplan.

- PRODUKT: Beskriv dit produkt eller din serviceydelse med alle fordelagtige detaljer.

- MÅLSÆTNING: Hvad håber du at få ud af din(e) marketingkampagne(r)? 

- MÅLGRUPPE: Beskriv, hvem dine kunder er (både dem, du har nu, og dem, du gerne vil have i fremtiden). 

- STRATEGI: Hvilken position vil du indtage for at øge din markedsandel og tiltrække nye kunder?

- TAKTIK: Hvordan vil du nå din målsætning?

- IMPLEMENTERING: Beskriv de kanaler, du vil benytte som redskaber for din markedsføring

En bankløsning til din nye virksomhed

Vi har sammensat tre løsninger, der kan give din nye virksomhed en god start – Start, Plus og Pro

Find din løsning

Den rigtige - og forkerte - tilgang til rekruttering

Du har formentlig prøvet at være til jobsamtale, men har du nogensinde selv haft nogen til samtale? Eller ansat en medarbejder i din virksomhed? Hvis ikke, vil denne artikel give dig nogle gode råd om, hvordan man gør – og hvad man ikke skal gøre.

Lad os tage din virksomhed til det næste niveau

Vi møder mange forskellige virksomheder hver dag. Det betyder, at uanset hvilke udfordringer og behov din virksomhed står over for lige nu, har vi formentlig set noget lignende før. Udnyt vores erfaring, netværk og ekspertise, når du skal starte en virksomhed eller have den til at vokse. Hvis du er på udkig efter en investor, kan vi måske hjælpe dig med at få kontakt til potentielle investorer i vores netværk. Vi har også andre forbindelser og muligheder for partnerskaber, du måske kan drage fordel af. Tag et kig på vores forskellige initiativer, netværk og serviceydelser. Måske finder du noget, der kan hjælpe din virksomhed til næste niveau?

Bliv erhvervskunde i Nordea