Alt det, du skal vide, når du

Laver dit forarbejde

Hvis du ikke har erfaring med markedsanalyse, vil de følgende artikler og videoer forklare dig, hvordan du skal bære dig ad. Du tvivler måske på, om markedsanalyse overhovedet er nødvendigt i din branche. Men du kan være sikker på én ting: Uanset om du vil starte som frisør, tømrer, designer eller softwareudvikler, er du nødt til at undersøge de grundlæggende ting ordentligt, så du har indsigt i dine konkurrenter, kunder og - hvis du vil åbne en butik - i nabolaget. Jo mere du ved, jo færre ubehagelige overraskelser vil du støde på i fremtiden. Artiklerne og videoerne herunder vil forklare dig, hvordan du bedst gennemfører en ordentlig markedsanalyse og finder frem til din egen niche i markedet.   

Sådan finder du dit marked

Mød 4 skandinaviske iværksættere og hør om deres erfaringer med at gennemføre en markedsanalyse og finde det rigtige marked til deres virksomhed. En af dem er first-mover inden for e-sport, en anden har en teknologivirksomhed med et globalt marked, en ejer et tøjfirma, der er på vej frem, og den sidste producerer friskpresset økologisk juice til sit lokale marked. Fælles for dem er, at de har fundet en niche i markedet. 

Mød iværksætterne her 

Konkurrence er ikke en dårlig ting

Hvad er det, der får en investor til at beslutte at investere i en nystartet virksomhed, selv når konkurrencen på markedet er intens? Og hvorfor er konkurrence ikke nødvendigvis dårligt, hvis man gerne vil have sin virksomhed til at vokse? Du kan forhåbentlig lære et og andet om konkurrencefordele af vores samtale med investoren Casper.

Læs mere

Du skal vide, hvor du lander, før du tager springet

Der er nogle, der siger, at hvis du har lyst til at starte egen virksomhed, skal du bare hoppe ud i det. Men er det nu også det smarteste at gøre? Vi har besøgt grundlæggerne af mInvoice i Oslo og Znipe.tv i Stockholm for at snakke markedsanalyse.

Læs mere

Har du lavet en SWOT-analyse?

Hvis du ikke ved, hvad en SWOT-analyse er, har du formentlig ikke lavet en, og så vil vi gerne opfordre dig til at følge vores vejledning og lave en som del af din egen markedsanalyse. SWOT står for Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats og er en enkel metode til at identificere og kategorisere styrker, svagheder muligheder og trusler i forbindelse med din virksomhed og dit marked. 

En SWOT-analyse kigger både på interne og eksterne faktorer, der påvirker din virksomhed. Dine styrker og svagheder afgøres altid af interne faktorer. Omvendt afhænger dine muligheder og trusler altid af eksterne faktorer.

Du vil få et bedre indblik i, hvordan din virksomhed står, og hvordan du skal prioritere dine ting ved at udarbejde en SWOT-analyse. Brug værktøjet herunder til at sikre din virksomhed en god start. Begynd med at identificere og kategorisere interne faktorer.

Styrker

Identificer dine interne styrker ved at spørge dig selv:

  • Hvad får min virksomhed til at skille sig ud?
  • Hvad gør mit produkt/min serviceydelse/min idé unik eller værdifuld?
  • Hvorfor vil min virksomhed tiltrække kunder og få succes?
  • Hvad er min konkurrencefordel?

Svagheder

Identificer dine interne svagheder ved at spørge dig selv:

  • Kan min virksomhed klare sig i konkurrencen med andre?
  • Har jeg den erfaring/arbejdskraft, der skal til for at drive virksomheden?
  • Vil min virksomhed kunne levere det, den lover?
  • Har jeg tilstrækkelig likviditet til at holde virksomheden i gang?

Når du har identificeret og kategoriseret alle interne faktorer, kan du fortsætte med at identificere og kategorisere de eksterne.

Muligheder

Identificer dine eksterne muligheder ved at spørge dig selv:

  • Hvilke aktuelle tendenser passer til min forretningsidé?
  • Hvor stort potentiale ville min forretningsidé have i andre lande?
  • Hvordan kan jeg videreudvikle produktet/serviceydelsen/idéen?

Trusler

Identificer dine eksterne trusler ved at spørge dig selv:

  • Hvilke politiske/økonomiske tendenser kan påvirke min forretningsidé?
  • Kan der blive fremsat lovforslag, der ville påvirke min forretningsidé?
  • Hvilke typer forhindringer har jeg endnu ikke taget i betragtning?
  • Er der konkurrenter, der burde bekymre mig?

Investorer og forretningspartnere vil uden tvivl spørge ind til, hvad du ser som dine styrker, svagheder, muligheder og trusler, så det ville være et smart træk at udarbejde en SWOT-analyse, før du mødes med eventuelle partnere. Uanset hvilken form for iværksætter, du er, og hvilke ambitioner du har for din virksomhed, skal din forretningsplan indeholde en SWOT-analyse. Det vil demonstrere, at du forstår det marked, du skal agere på, og den konkurrencesituation, der præger det. Tag dig tid til at komme ind på hver af de faktorer, du har identificeret, og beskriv, hvordan du har til hensigt at tackle dem – både, hvordan du har tænkt dig at udnytte dine muligheder og styrker, og hvad din plan er for at afværge trusler og eliminere svagheder. 

Husk, at du nøje skal overveje, til hvilke områder du med fordel kan søge hjælp: Hvis en af dine svagheder er, at du mangler erfaring på et givet område, kan din løsning være at ansætte, søge konsulentbistand hos eller indgå et samarbejde eller interessentskab med en erfaren ressource – og det kan måske endda blive til en mulighed, hvis den pågældende person tilfører virksomheden yderligere værdi og kompetencer. 

Din markedsplads er i konstant forandring, og din virksomhedsstrategi skal afspejle den situation, du befinder dig i på ethvert givet tidspunkt – ikke, hvordan den så ud, da du startede. Tag din SWOT-analyse og din forretningsplan op til fornyet gennemgang med jævne mellemrum – mindst en gang om året – eller når din virksomhed udvikler sig, eller du står over for forandringer på markedet eller i konkurrencesituationen. Husk, at disse materialer ikke kun har til formål at overbevise potentielle samarbejdspartnere – de er værdifulde værktøjer, der kan hjælpe dig med at videreudvikle din virksomhed.

En bankløsning til din nye virksomhed

Vi har sammensat tre løsninger, der kan give din nye virksomhed en god start – Start, Plus og Pro

Find din løsning

Du må være realistisk, når du planlægger din forretning og lægger budget

Lær af dem, i hvis fodspor du følger, og hør om deres indsigter i, hvorfor det er så vigtigt at have en vision for sin virksomhed og at lægge en plan for, hvordan man vil opfylde den.