Afklaring af juridiske forhold

Ingen forretninger inden afklaring af juridiske forhold

Der er rigeligt at holde styr på, når man går i gang med at omsætte sin forretningsidé til virkelighed. Derfor havner nye virksomheder også tit i en eller anden form for juridisk dødvande i løbet af de første par år. Du koncentrerer dig om at realisere din fantastiske idé, du lægger planer, finder forretningslokaler, får måske stablet en produktion på benene, får investorer eller en partner om bord. Det hele sker så hurtigt, dage bliver til uger og måneder, og du glemmer simpelthen at få de aftaler, du indgår, på skrift. Så misser en af dine leverandører pludselig en leverance, eller din lejekontrakt bliver opsagt, eller din partner smutter og kopierer din forretningsidé. Selv om du måske ikke kan undgå den slags situationer, kan du forsøge at forhindre, at de skader din virksomhed. Vi har lavet følgende videoer og artikler for at hjælpe og inspirere dig til at træffe de rigtige beslutninger og få styr på de juridiske forhold i tide.

Drømmer du om din egen virksomhed?

Vi har gjort det så nemt som overhovedet muligt for dig at komme i gang. Du får en pakke med de bankprodukter, du skal bruge i startfasen - hverken mere eller mindre.

Bliv kunde i Nordea

Få alting på skrift

Vi har sat os ned og snakket med en af vores erhvervsrådgivere og en håndfuld skandinaviske iværksættere om vigtigheden af at få alt, der vedrører juridiske forhold, skrevet ned sort på hvidt så tidligt som muligt. 

Mød iværksætterne her 

Ingen kontrakt = ingen forretninger

Advokat Frederik Asboe-Kibsgaard fra advokatfirmaet Advokat & Co. har nogle vigtige råd om de væsentligste juridiske forhold, som førstegangsiværksættere skal kende til. Læs og lær, før du går i gang med at realisere din drømmevirksomhed.

Der findes en kontrakt for stort set hvad som helst

Afhængigt af det forretningsområde, du arbejder inden for, og hvordan du har tænkt dig at udvikle det, findes der en særlig kontrakt til netop dette. Det kan være at få partnere, finde investorer, ansætte nye medarbejdere eller måske indgå samarbejdsaftaler med leverandører. Denne artikel giver dig en indføring i de vigtigste kontrakter, du kan støde på som iværksætter og opridser, hvad de som minimum bør indeholde. Alle forretningsområder er forskellige, og vi anbefaler at kontakte en advokat til at udfærdige dine kontrakter. 

Før vi kaster os ud i de konkrete kontrakter, vil vi fortælle dig om de grundlæggende oplysninger, der findes i stort set alle kontrakter:

  • Parternes navne og roller
  • Kontraktperioden (start- og slutdatoerne for den periode, hvor kontrakten er gældende)
  • Priser og betalingsbetingelser
  • Fortrolighed (hvordan parterne må anvende forretningsmæssigt følsomme oplysninger, som I eventuelt kommer i besiddelse af om hinanden) 
  • Konsekvenser i tilfælde af misligholdelse
  • Lovvalg (de regler, aftalen skal fortolkes ud fra)
  • Regler for løsning af tvister.
Ejeraftale

Ejeraftale

Et af de vigtigste dokumenter, når du starter virksomhed sammen med andre. Selv om det juridiske måske er det sidste, I tænker på, er det vigtigt, at I tager jer tid til at aftale, hvordan jeres ejerskab skal fungere, ved at udfærdige en ejeraftale. En ejeraftale tager normalt højde for enhver tænkelig eventualitet ved hjælp af bestemmelser vedrørende:

  • Ansvarsfordeling og fordeling af arbejdsopgaver mellem ejerne
  • Fordelingen af ejerskabet
  • Fordeling af og kompensation for profit og tab mellem ejerne
  • Regler for beslutningstagning
  • Købs- og salgsrettigheder (hvis en ejer forlader virksomheden, bliver uarbejdsdygtig eller dør).
Fortrolighedserklæring
Ansættelseskontrakt
Produktionsaftale
Distributionsaftale
Agenturaftale
Licensaftale
Underleverandørkontrakt

En bankløsning til din nye virksomhed

Vi har sammensat tre løsninger, der kan give din nye virksomhed en god start – Start, Plus og Pro

Find din løsning

Det er for dit eget bedste

Vi har bedt et par af vores erhvervsrådgivere og tre iværksættere fortælle om deres erfaringer med kontrakter. De vil lade dig forstå, hvorfor det kan være til gavn for din virksomhed at udarbejde kontrakter for enhver aktivitet, aftale eller handel.

Fejltagelser, din virksomhed ikke har råd til

Ikke alle juridiske problemer kan undgås ved at have den rigtige kontrakt. Allerede når du registrerer din virksomhed, skal du overveje de juridiske strukturer, for det kan være dyrt ikke at være registreret som den rette virksomhedsform. Konsekvenserne afhænger af typen af fejltagelse, men det kan være alt fra at skulle betale skatter tilbage og få en bøde til, at fx en forretningspartner lægger sag an mod dig. Sørg for at omregistrere din virksomhed hos myndighederne, hvis der sker ændringer i din virksomhedsstruktur eller dine forudsætninger, fx hvis du får en medejer, ønsker at importere og eksportere eller vil ansætte medarbejderne. 

Apropos medarbejdere, så er ansættelseskontrakten ikke det eneste vigtige dokument, når du ansætter folk. Du bør også få lavet en medarbejderhåndbog eller en HR-manual for at sikre, at alle medarbejdere modtager de samme oplysninger. Selv om der ikke er tale om juridiske dokumenter, bør de indeholde din virksomheds politikker, adfærdskodeks og arbejdsgange og information om, hvordan virksomheden ser på visse juridiske spørgsmål (fx diskrimination og sexchikane).

Sørg for at undgå disse juridiske fejltagelser

  1. Manglende beskyttelse af kundernes persondata i overensstemmelse med gældende regler
  2. Manglende udfærdigelse af et juridisk dokument, der beskriver, hvordan uenigheder blandt aktionærerne løses 
  3. Manglende forberedelse på, hvad der skal ske, hvis en partner forlader virksomheden, dør eller bliver skilt
  4. Manglende etablering af den rette juridiske struktur for virksomheden
  5. Offentlig (også selv om det gøres anonymt) tilsvining af konkurrenter på nettet
  6. Manglende beskyttelse af aktiver ved ikke at indhente et patent eller registrere et varemærke eller design- eller ophavsret
  7. Aflønning af medarbejdere med mindre end minimumslønnen eller manglende overholdelse af andre arbejdstagerrettigheder 
  8. Manglende eller forkert indberetning af moms/skat

Det kræver hårdt arbejde at tænke ud af boksen

Hvad har andre iværksættere gjort for at promovere deres virksomheder og skabe opmærksomhed hos deres målgruppe? Find ud af, hvad der måske vil virke for dig, og hvorfor det er altafgørende at tænke ud af boksen.