Når du har været udsat for svindel

Det er en ubehagelig oplevelse at blive udsat for svindel. Udover at skulle bearbejde oplevelsen, så skal der også foretages nogle vigtige steps, så svindlen ikke fortsætter. Det vil vi gerne hjælpe dig med, så du bedst muligt kan komme videre. Derfor har vi lavet en tjekliste, som du med fordel kan gennemgå.

1) Kontakt straks banken

Det er vigtigt, at vi får spærret dine adgange hurtigst muligt, hvis du har været udsat for svindel. Du kan ringe til os døgnet rundt på tlf.: 70 33 22 49. 

Når du ringer op, vil du blive modtaget af vores robot-kollega ’Peter’, hvor du kort skal beskrive, hvad dit opkald omhandler. Når du har sagt; ”Svindel”, bliver du omstillet til en dygtig og specialiseret medarbejder, der kan hjælpe dig. 

2) Udfyld og aflever Tro- og love-erklæring

For at kunne hjælpe dig bedst muligt, har vi brug for nogle vigtige informationer om det, du har været udsat for. Derfor skal du udfylde en Tro- og love-erklæring, som kan downloades herÅbner i nyt vindue. Når det er gjort, skal den afleveres hurtigst muligt i den nærmeste Nordea filial, da vi først kan starte med at behandle din sag, når vi har modtaget den fra dig. Det er også muligt at få udleveret dokumentet i filialen.  

Det er vigtigt, at du udfylder den grundigt – især afsnittene omkring hændelsesforløbet og din egen forklaring, da det er væsentligt for behandlingen af din sag. Husk også at skrive under på dokumentet med din personlige underskrift.

3) Få genåbnet dit MitID og din adgang til netbank

Dit MitID vil typisk blive spærret i forbindelse med det opkald, du har haft med os tidligere. For at få det genåbnet, skal møde fysisk op i din nærmest Nordea filial eller på Borgerservice. Husk at medbringe gyldigt billede legitimation.

Det er vigtigt, at du får skiftet dit bruger-id til MitID, da svindlerne kan være i besiddelse af det gamle. 

4) Lav nye adgangskoder, hvis du bruger samme kode flere steder

Det er generelt vigtigt, at du ikke bruger samme adgangskode til samtlige loginsteder. Lav gerne forskellige, så én kode ikke giver en svindler adgang til alle dine personlige online løsninger på en gang, som for eksempel din mail, Facebook, Instagram, LinkedIn osv. 

Derudover anbefaler vi, at du altid benytter dig af to-faktor-godkendelse på alle de login enheder, hvor det er muligt. 

5) Spær dit betalingskort 

Hvis du har oplyst numrene på dit betalingskort og pinkoden til kortet, skal du spærre dit kort og bestille et nyt. Det gør du enten via din Mobilbank eller ved at ringe til os på 70 33 22 49.

Hold øje med din konto. Hvis der bliver hævet beløb, du ikke kender til, skal du udfylde en kortindsigelse, som du kan finde yderlige info om her. 

6) Opret evt. en kreditadvarsel 

Vi anbefaler dig at oprette en kreditadvarsel, så andre eksempelvis ikke kan optage et lån i dit navn. Det gør du ved at logge på borger.dk, når du fået åbnet dit MitID igen.

7) Log evt. på SKAT og tjek nye forespørgsler 

Svindlere kan også finde på at oprette kviklån i dit navn, hvis de har fået fat i dine oplysninger. Derfor anbefaler vi, at du undersøger, om der er forespurgt på dine skatteoplysninger hos SKAT. 

1. Log på skat.dk (når du fået åbnet dit MitID).

2. Vælg ’Profil’ (øverst til højre).

3. Vælg ’Oversigt over hændelser’.

4. Vælg ’Alle hændelser’.

5. I listen kan du se, hvis kviklånsselskaber eller lignende har spurgt på dine skatteoplysninger.

6. Hvis det er tilfældet, skal du kontakte de selskaber, der har forespurgt på dine oplysninger.

Det er også muligt at se evt. optaget lån på http://www.kreditstatus.dk.

8) Du har mulighed for at ændre din beløbsgrænse

I Nordea har du mulighed for at ændre din beløbsgrænse for, hvor meget der kan straksoverføres pr. døgn fra din netbank til andet pengeinstitut. Det kan begrænse skaden, hvis du skulle opleve svindel igen. Hvis du ønsker dette, så kontakt os via din Netbank, Mobilbank eller ved at ringe til os på tlf.: 70 33 22 49.  

9) Få evt. renset din computer

Hvis der har været fremmede inde på din computer i forbindelse med misbrug af din netbank, anbefaler vi, at du får den renset hos en professionel. For at sikre at beviser i sagen ikke går tabt, bør du forinden rådføre dig med politiet om, hvor vidt de ønsker at undersøge din computer i forbindelse med sagens efterforskning. 

10) Anmeld hændelsen til Politiet

Det er vigtigt, at du husker at anmelde sagen til Politiet. Jo flere der anmelder, når de har været udsat for svindel, desto større chance er der for, at politiet kan fange bagmændene.  

11) Har du yderligere spørgsmål? 

Hvis du har flere spørgsmål til, hvad du skal gøre, kan du altid ringe til os på 70 33 22 49. Derudover kan du også få hjælp på de to borger-hotlines: 

• Identitetstyveri-hotline: Tlf. 33 98 00 98

• Cyberhotline for digital sikkerhed: Tlf. 33 37 00 37

Det sker der, når vi har modtaget din anmeldelse om svindel:

• Når vi har modtaget din Tro & Love erklæring eller din kortindsigelse, går vi straks i gang med at behandle din sag

• Når vi behandler en svindelsag, forsøger vi som det første at få tilbageført pengene fra de banker, som der er blevet overført til i forbindelse med svindlen. Vi kan dog aldrig garantere, at dette er muligt, da pengene allerede kan have forladt modtagerkontoen

• Derudover undersøger vi, om du har ret til at få et eventuelt tab dækket af banken 

• Du får besked via din Netbank eller Mobilbank, når sagen er afsluttet 

• Har du spørgsmål undervejs, kan du ringe til os på 70 33 22 49 eller sende en mail i netbank/mobilbank