Det lyder måske attraktivt at være first mover, når man er en nystartet virksomhed, men ifølge Casper Dreymann kræver det hårdt arbejde. Ofte meget hårdere end at trænge ind på et etableret marked. Ikke fordi man er nødt til at identificere sit marked og sin målgruppe, men fordi man skal bruge en masse ressourcer på at præsentere og promovere sit nye "aldrig før sete" produkt eller serviceydelse og derefter lige så mange ressourcer på at skabe et marked for det. Den udfordring ville naturligvis være let at overkomme, hvis man allerede har al den finansiering, man har brug for, og alverdens tid til rådighed, men sådan forholder det sig sjældent. Faktisk er oddsene og udfordringerne for mange nye virksomheder særdeles barske, især hvis man gerne vil tiltrække en investor. Som Casper forklarer:
"I min verden gør det ingen forskel, om du har en first mover-virksomhed eller er på et etableret marked. Kravene er de samme. Du skal kunne bevise over for folk som mig, at dit koncept fungerer, inden for de første 6 måneder. Hvis det lykkes dig at opfylde forventningerne inden for det første år, så kan vi gå videre. Men hvis du stadig ikke har bevist, at din virksomhed er levedygtig, vil du sandsynligvis ikke klare den, og så bliver det særdeles svært at finde en investor. Det er klart, at hvis du har en mentor, får du måske en chance til for at få din virksomhed løbet i gang. Men som regel skal du bevise din forretningsidés værd inden for det første år."
Casper er aktiv i en regional organisation for business angels, hvor han og de andre ”engle” jævnligt bliver præsenteret for håbefulde nystartede og nyere virksomheder, som alle tropper om med store forhåbninger og ganske ofte urealistiske drømme om at skyde papegøjen. Man kan roligt sige, at langt fra alle slipper gennem nåleøjet ved disse arrangementer, men Casper opfordrer alligevel dem, der ikke klarer den, til at komme op på hesten igen og forsøge igen – og igen.
"Skandinavien har stort behov for iværksættere, for folk, der tør drømme store drømme og vil kæmpe for at realisere dem. Og jeg er glad for at kunne hjælpe nogle af dem med at komme ind i kampen og klare skærene."
God praksis for markedsanalyse
Som investor og mentor er Casper Dreymann ekspert i at udvikle virksomheder til B2B-markeder, så det siger sig selv, at han primært har sin fokus på selskaber, der udvikler B2B-produkter. Men hans syn på god praksis for markedsanalyse kan bruges af en bred vifte af virksomhedstyper, også inden for B2C-segmentet:
- Hvis det er muligt/nødvendigt, så få fremstillet en prototype af dit produkt
- Udarbejd en indbydende præsentation af dit produkt (eller forretningsidé)
- Udvælg og henvend dig til et par potentielle kunder
- Tilbyd de potentielle kunder at prøve dit produkt gratis
- Bed de udvalgte kunder om at bedømme dit produkt
- Analysér deres feedback, og tilpas produktet
- Gentag processen