Du skal vide, hvor du lander, før du tager springet

Forstå vigtigheden af markedsanalyse, før du tager det store spring. Dette interview med Sonni Christine Jakobsen, CEO for mInvoice, og Erik Åkerfeldt, CEO for Znipe.tv, indeholder mange gode råd om markedsanalyser og kundeundersøgelser.

Der er nogle, der siger, at hvis du har lyst til at starte egen virksomhed, skal du bare hoppe ud i det. Men er det nu også det smarteste at gøre? Vi har besøgt grundlæggerne af mInvoice i Oslo og Znipe.tv i Stockholm for at høre deres råd om markedsanalyse. De har hver sin tilgang til, hvordan man laver markedsanalyse.

Sådan gennemførte mInvoice sin markedsanalyse som nystartet virksomhed

Sonni Christine Jakobsen er medstifter af og CEO for mInvoice. Det er en nystartet teknologivirksomhed, hvis mål er at disrupte markedet ved at lancere en ny digital serviceplatform, der kan samle og betale alle ens fakturaer. Grundlaget for virksomhedsidéen bag mInvoice blev faktisk udviklet under et etårigt MBA-projekt, og Sonni og hendes to medstiftere troede så meget på deres idé, at de besluttede at bygge en virksomhed på den. I juni 2016 blev selskabet mInvoice stiftet.

"Vi ønskede at give folk en platform, der kan give dem det store overblik og forbedre kommunikationen mellem kunde og serviceudbyder."

Direkte adspurgt om, hvordan de fandt på idéen, og om de har foretaget en markedsanalyse, efter at de fik idéen, giver Sonni et svar, der kan virke overraskende: 

"Min erhvervsmæssige baggrund er inden for bank- og finansbranchen, hvor jeg har arbejdet i ca. 10 år, og i den periode blev jeg opmærksom på behovet for en service som mInvoice. Kunderne har tit svært ved at overskue alle de fakturaer, de modtager fra serviceudbydere, fordi de kommer ad forskellige kanaler og i forskellige formater. Vi ønskede at give folk en platform, der kan give dem det store overblik og forbedre kommunikationen mellem kunde og serviceudbyder."

Så med andre ord brugte Sonni og hendes partnere ikke megen tid på at afsøge markedet for lignende idéer. I stedet brugte de deres egen erfaring fra bank- og finansverdenen og faglige indsigter i udfordringerne ved fakturering, og på det grundlag udviklede deres forretningsidé og virksomhedsstrategi.

Man kunne sagtens fremføre det argument, at de kunne have draget fordel af at google eller kigge en masse blogs igennem. Men hvis din forretningsidé i bund og grund er afledt af den branche, du allerede beskæftiger dig med, er din egen erhvervserfaring et værdifuldt værktøj i din markedsanalyse.

Derfor er "brugerrejser" et fantastisk værktøj

Sonni og hendes partnere brugte en masse tid på at udtænke brugerrejser. Hvis du ikke aner, hvad en "brugerrejse" er, så lad os kort forklare det:

En brugerrejse er en række trin (typisk 4-12), der repræsenterer et scenarie, hvor en bruger er i aktiv kontakt med en service/et produkt/et websted/en butik. Det kan tjene to hovedformål at udtænke sådan et scenarie:

  1. Det kan demonstrere, hvilken form for aktiv kontakt brugere i øjeblikket har med en service/et produkt/et websted/en butik.
  2. Det kan demonstrere, hvilken form for aktiv kontakt brugere kunne have med en service/et produkt/et websted/en butik.

Brugerrejser kan opbygges omkring interviews og observationer og ved hjælp af forskellige analyseværktøjer som Google Analytics. Men Sonni og hendes partnere valgte at udarbejde deres brugerrejser ud fra deres egen erfaringer, personlige/faglige indsigter og interviews med serviceudbydere og forbrugere.

Ting, du skal vide, når du udtænker brugerrejser

1. Definer dine brugere/kunder

Find på personaer (fiktive personer/brugere) med alder/køn/job/status/befolkningsgruppe som repræsentant for hvert af din virksomheds kundesegmenter. 

2. Definer brugerens mål

Prøv at beskrive personaernes bevæggrunde, frustrationer og "essensen" af, hvem de er, og hvad de stræber efter.

3. Definer konteksten

Beskriv, hvor personaen er? Hvad omgiver hende/ham? Er der eksterne faktorer, der distraherer personaen, når han/hun har kontakt med dit produkt/din service osv.? 

4. Definer kontakten

Prøv at beskrive platformen, og hvordan personaen sandsynligvis vil støde på dig eller dit produkt/din service.

5. Definer formålet

Beskriv årsagen til, at personaen har taget kontakt til din virksomhed – hvad ønsker/forventer personaen?

6. Definer følelserne

Beskriv personaens emotionelle tilstand, når han/hun er i kontakt med dit produkt/din service osv. Er hun/han engageret, keder han/hun sig eller er irriteret?

7. Definer fremskridt

Prøv at beskrive de forskellige skridt, som personaen vil gennemgå, når hun/han er i kontakt med dit produkt/din service osv.

Betragt hver definition som et skridt i brugerrejsen hen imod at blive fast kunde.

Vi anbefaler at udarbejde brugerrejser i forbindelse med din SWOT-analyse.

Sådan gennemførte Znipe.tv sin markedsanalyse som nystartet virksomhed

Erik Åkerfeldt er medstifter af Znipe.tv, en 1 år gammel, nystartet teknologivirksomhed fra Stockholm. Da Erik og hans medstifter skabte Znipe.tv, foretog de en masse forskellig research. Ud over markedsanalyser brugte de flere måneder på teknisk research efterfulgt af kundeundersøgelser, og de opretholder en beta-tilgang til deres produkt forstået på den måde, at de bliver ved med at teste det for at fintune ydelsen og potentialet.

Men hvad er Znipe.tv, spørger du måske? Vi lader Erik forklare:

"Znipe.tv er en ny, spirende digital udsendelsesplatform, hvor fans af e-sport kan livestreame spil, der spilles af professionelle e-sportsspillere. De vil ikke kun kunne streame spillene, de vil også kunne se, præcis hvad spillerne ser, mens de spiller. Når Znipe.tv bliver lanceret, vil du kunne nyde en live e-sportsoplevelse i realtid på enhver enhed over hele kloden."

Men den slags ambitioner kræver udførligt hjemmearbejde. Der kræves en seriøs omgang research, og det er præcis, hvad Erik og hans "medsammensvorne" gennemførte. Da de først havde defineret deres forretningsidé – en livestreamingtjeneste til e-sport – kontaktede de deres netværk for at finde ud af, om idéen overhovedet var teknisk gennemførlig, og derefter brugte de netværket til at finde ud af, hvilke former for teknologier de skulle regne med at få brug for. I denne periode bestod researchen af flere måneder med test af forskellige teknologier. Derefter udvidede de deres research til også at inddrage rigtige spillere, og sammen med dem udviklede de en platform, som de kunne præsentere for potentielle e-sportsfans. Ved hjælp af deres egen testplatform kunne de definere bestemte brugersegmenter og fanpersonaer og justere Znipe.tv for at få det til at passe bedre sammen med både de professionelle spilleres og fansenes ønsker og aspirationer.

Nu har selskabet eksisteret i et år, og researchen og fintuningen af det slutprodukt, der skal blive til Znipe.tv, er ikke slut endnu, men Erik føler sig overbevist om, at alt det hårde arbejde med at teste og researche vil kunne betale sig. 

"Hvis du er ny førstegangsiværksætter og ikke vil bruge en masse penge, så foreslår jeg, at du søger på nettet."

Google det! Google det! Google det!

Hvis du ikke har et netværk, eller dit netværk ikke har nogen viden inden for det forretningsområde, din virksomhed har fokus på, hvordan foretager man så en markedsanalyse? Erik Åkerfeldt har følgende råd til dig:

"Der ligger mange værktøjer og venter online, som du kan bruge til at lave markedsanalyser med. Masser af åbne databaser, du kan få adgang til og hente information fra, fx Verdensbanken. Eller du kan betale en specialist for at foretage specifik research for dig. Det er ganske vist halvdyrt, men det kan vise sig at være penge givet godt ud, hvis du er på vej ind på et nyt marked eller vil lancere et helt nyt produkt. Men hvis du er ny førstegangsiværksætter og ikke vil bruge en masse penge, så foreslår jeg, at du søger på nettet. Du skal bare google på livet løs og blive ved med det i månedsvis! Brug forskellige segmenter, forskellige søgeord og endda forskellige perspektiver. Prøv at google både fra et investor- og et kundeperspektiv. På den måde kan du finde ud af, hvordan din idé – eller dit produkt – opfylder eller passer til det, de efterspørger. Google er gratis og har masser af byde på i form af brugbare data."

En bankløsning til din nye virksomhed

Vi har sammensat tre løsninger, der kan give din nye virksomhed en god start – Start, Plus og Pro

Find din løsning