Elevatortale til investorer eller banker

Tag ved lære af vores snak med en erfaren business angel og en erhvervsrådgiver om, hvad du skal lægge vægt på, når du præsenterer din forretningsidé for en investor eller en bank.

Hvis du søger på nettet efter inspiration til måder at "pitche" en forretningsidé på, vil du utvivlsomt finde et væld af materialer, både skriftligt og videoer. Men du ender nok bare med at være endnu mere forvirret, end før du begyndte din søgning. Til gengæld kan nogle velmente, ærlige råd fra den type mennesker, du skal levere din elevatortale til, måske være til gavn for dig.

"Jeg vil se dokumentation for, hvorfor din forretningsidé er min investering værd."

Investoren: Energi og begejstring er afgørende

Mentor, investor og virksomhedsejer Casper Dreymann, som er meget engageret i en forening af danske business angels, har overværet sin del af præsentationer af forretningsidéer. Hvad lægger han vægt på, når han bliver præsenteret for en ny forretningsidé? Hans svar er værd at notere sig:

"Jeg lægger først og fremmest mærke til personen bag virksomheden, vedkommendes faglige baggrund, og hvad vedkommende har præsteret. Dernæst ser jeg på selve præsentationen og personens energi og begejstring. Og i sidste række vurderer jeg forretningsidéen."

Investorer og business angels som Casper er naturligvis interesserede i forretningsaspektet af din virksomhed, i, hvordan du har tænkt dig at tjene penge, så det kan betale sig for ham at investere i dig. Men i modsætning til, hvad du måske forventer, er budgetter og tal ikke det, Casper i første omgang fokuserer på, når du fremlægger din forretningsidé for ham:

"Du skal lave en fantastisk præsentation af din idé. Fortæl mig om dig selv. Vis mig dit produkt. Vis mig, at du har undersøgt tingene ordentligt, at du kender dit marked, og at du er fast besluttet på at komme i mål. Jeg vil se dokumentation for, hvorfor din forretningsidé er min investering værd." 

"Forbered dig. Du skal kende din forretningsplan forfra og bagfra og være klar til at svare på ethvert tænkeligt spørgsmål."

Banken: Det er altafgørende at være realistisk

Erhvervsrådgiver Thomas fra Nordea i København har arbejdet som rådgiver for nystartede og nyere små virksomheder i mere end 3 år. Efter hans mening skal nye virksomheder være realistiske, når de udarbejder deres forretningsplan og budget. Han anbefaler, at du sender forretningsplanen og budgettet på forhånd – før mødet – især hvis du henvender dig til en bank.

"Du skal være velforberedt. Du skal kende din forretningsplan forfra og bagfra. Du skal have styr på hver en lille detalje i budgettet og kunne svare på samtlige spørgsmål. Og så skal du være realistisk." 

Det betyder ikke, at dine idéer er nødt til at være mindre ambitiøse eller dristige. Du skal være fremme i skoene og tro på din idé for at overbevise en rådgiver som Thomas. Men du skal også vise, at idéen er realistisk, og én måde at gøre det på er ved at medbringe dit produkt eller en prototype. Og hvis du gerne vil åbne en butik, en café eller en restaurant, skal du tage fotos med af lokalerne eller noget andet, som kan give banken et indtryk af din virksomhedsdrøm. 

En bankløsning til din nye virksomhed

Vi har sammensat tre løsninger, der kan give din nye virksomhed en god start – Start, Plus og Pro

Find din løsning