Reklamernes arena

For ikke så længe siden fungerede reklameverdenen sådan, at der var direkte sammenhæng mellem din reklamekampagnes dækning, og hvor meget du brugte på den. Men nu, hvor de sociale medier overtager en større og større bid af reklamelandskabet, ser man tit kampagner med bittesmå budgetter, der får enorm omtale. Men hvordan kan du som ejer af en lille virksomhed promovere din virksomhed, dit produkt eller din serviceydelse? Hvilke medier opfylder dine markedsføringsbehov?

Vi har lavet en liste med de muligheder, marketingfolk som regel anbefaler til små virksomheder med begrænsede reklamebudgetter. Kig listen igennem for at få en idé om, hvor du kan lægge din reklameindsats, og hvordan du gør.

Sociale medier

  • Rummer mange markedsføringsmuligheder
  • Muliggør målrettet kommunikation mod dine primære segmenter/målgrupper 
  • Mulighed for at have en firmaside/-profil 
  • Lader dig håndtere al kommunikation selv
  • Åbner for dialog direkte med den enkelte kunde
  • Nemt at spore dækning og popularitet i målgruppen
  • Nå ud til et bredere publikum med et enkelt indlæg på flere platforme

Facebook

  • God platform, hvis din målgruppe er voksne
  • Messenger kan bruges til individuel kundeservice
  • Velegnet til lancering af konkurrencer/tilbud

LinkedIn

  • LinkedIn kan bruges til mere end rekruttering – platformen kan også dirigere trafik til dit website
  • Du kan promovere dit produkt eller din serviceydelse og tiltrække følgere på din virksomhedsside på LinkedIn
  • Grupper, målrettede blogs og netværk kan hjælpe dig med at skabe engagement og inspirere til samtaler omkring din virksomhed

Instagram

  • Perfekt platform, hvis din virksomhed, dit produkt eller din serviceydelse er meget visuel
  • Brug af hashtags kan hjælpe dig med at fokusere og følge rækkevidden af din kommunikation
  • Kan nå ud til begge køn og de fleste aldersgrupper og markeder

Pinterest

  • Hvis din målgruppe primært består af kvinder, er dette en perfekt platform
  • Glimrende til e-handel og virksomheder inden for fødevarer og design
  • Denne platform har primært fokus på visuelt indhold, men ikke video

YouTube

  • Hvis du kan lide at producere videoer, skulle du starte en YouTube-kanal
  • Især generation Y (også kaldet ”millennials”) er hyppige brugere af indhold på YouTube 
  • Den perfekte platform, hvis dit produkt eller din serviceydelse er af en type, der kræver en manual 

Snapchat

  • Perfekt, hvis din virksomhed, dit produkt eller din serviceydelse henvender sig til generation Y
  • Fremragende til friske, skæve og sjove indlæg om tilbud og kampagner
  • Kan bruges til at skabe trafik til en webshop, café, butik osv. 

Influenter

  • Fantastisk, hvis dit produkt er rettet mod det unge publikum, som bruger timevis hver dag på at følge deres yndlingsprofiler på YouTube eller Instagram
  • De mest populære influenter koster penge – aftal en betalingsmodel på forhånd
  • Folk, der allerede er fans af dit produkt, er nemmere at få til at anbefale dit produkt i bytte for rabatter eller produktgaver 

Digitale medier

  • Et mere begrænset antal markedsføringsmuligheder
  • Giver dig mulighed for at brande din virksomhed, dit produkt eller din serviceydelse
  • Det kan være nødvendigt med professionel hjælp til at udarbejde kommunikationen
  • Åbner for målrettet massekommunikation
  • Nemt at spore rækkevidden i målgruppen
  • Brug indlæg på sociale medieplatforme til at skabe trafik med
  • Gør det muligt at målrette kommunikationen til folk med relevante interesser  

Blogs

  • Begynd at skrive blogindlæg om emner med relevans for din virksomhed
  • Brug tags (emner/ord, der er oppe i tiden), så din blog dukker op i søgeresultater
  • Omtal dine blogindlæg på de sociale medier 

Google-reklamer

  • Ikke en billig måde at reklamere på, men meget effektiv og koncentreret
  • Ikke dyr at producere – primært bare tekst
  • Nemt at tilpasse dit markedsføringsbudskab til dine målgrupper

Website

  • Det er værd at investere i et flot design – du bliver bedømt på udseendet
  • Der er ingen garanti for, at folk vil besøge dit website
  • Brug de sociale medier til at trække folk til dit website
  • Det er det virtuelle udstillingsvindue for din forretning – sørg for altid at holde 

Emails

  • Opret et nyhedsbrev til kunder og potentielle kunder. Husk at få deres samtykke til at modtage e-mails. 
  • Brug e-mails til at promovere andre produkter eller serviceydelser med eller til tilbud
  • Vær personlig og relevant, og vær opmærksom på, hvor tit du udsender mails, så du ikke spammer dine kunder

Offentlig promovering

  • En god måde at skabe indhold til dine digitale/sociale medieplatforme på
  • Giver dig mulighed for at brande din virksomhed, dit produkt eller din serviceydelse
  • Det kan kræve professionel hjælp at skabe tilstrækkelig opmærksomhed
  • Åbner mulighed for lokal og national kommunikation
  • Nemt at blive overdøvet i den daglige mediestøj, så læg en gennemtænkt plan
  • Brug sociale medieplatforme før, under og efter promotion-aktiviteten
  • Gør det muligt at fortælle en større historie om din virksomhed, dit produkt eller din serviceydelse  

Messer

  • Mulighed for at promovere prototypen af dit produkt/din serviceydelse 
  • En god måde at kigge nærmere på konkurrenterne 
  • En mulighed for at møde og indlede en dialog med potentielle kunder 

Arrangementer

  • Kræver masser af planlægning og forberedelse – tænk ud af boksen 
  • Kan være en måde at skabe hype omkring din virksomhed/dit produkt på
  • Timing er altafgørende – så sørg for at optage dit arrangement på video 

PR

  • Nyttigt, når du vil fange pressens interesse 
  • Kan være nyttigt, hvis du gerne vil tiltrække investorer eller forretningspartnere
  • Relevant, når du vil ind på et nyt marked eller åbner i en ny by

En bankløsning til din nye virksomhed

Vi har med Nordea Business Base sammensat en bankløsning, der kan give din nye virksomhed en god start

Kom i gang med Nordea Business Base