Ønsker du at sende en anmodning om at få indsigt i dine personoplysninger?

Du har ret til at få en kopi af dine personoplysninger med information om, hvordan vi behandler dine oplysninger. De fleste oplysninger er allerede tilgængelige i Netbank og Mobilbank, hvor du til enhver tid kan se dem.

Bemærk, at Nordea kan være underlagt lovgivning, der ikke gør det muligt at udlevere alle de oplysninger, du har anmodet om. 

Sådan gør du

Har du adgang til Netbank, bedes du

  1. Log på og udfyld vores formular Anmodning om at få indsigt i mine personoplysninger

Så har du mulighed for at anmode om almindelige personoplysninger indeholdende information, som vores kunder efterspørger regelmæssigt. Du har også mulighed for at anmode om yderligere personoplysninger, herunder mulighed for at anmode om samtlige personoplysninger.

Hvis du vil have os til at sende de personoplysninger, Nordea har registreret om dig i forbindelse med de virksomheder, du er involveret i, skal du angive oplysninger om virksomhederne i din anmodning.

Du får svar i Netbank og Mobilbank senest 1 måned efter, at vi har modtaget din anmodning.

Hvis du ikke har Netbank

Bruger du ikke Netbank, bedes du:

  1. Udfylde følgende formular "Anmodning om at få indsigt i mine personoplysninger"Åbner i nyt vindue, og gemme den på din computer. 
  2. Logge ind i Nordeas digitale postkasseÅbner i nyt vindue. Send formularen ”Anmodning om at få indsigt i mine personoplysninger” som vedhæftet fil.

Hvis du ønsker at modtage personoplysninger i relation til en virksomhed, du er involveret i, skal du angive virksomhedernes navn og CVR-nummer. Hvis du har relationer til flere virksomheder, skal du angive alle de virksomheder, du ønsker dine personoplysninger fra.

Du får svar i Nordeas digitale postkasse "Dokumenter" inden for en måned.

Yderligere individuelle rettigheder

Ud over retten til indsigt har du følgende rettigheder i forbindelse med de personoplysninger, vi behandler om dig. 

Din anmodning om at udøve disse rettigheder vurderes fra sag til sag på baggrund af omstændighederne. Bemærk, at vi også kan opbevare og bruge dine oplysninger, hvis det er nødvendigt for at kunne overholde retlige forpligtelser, afgøre tvister og håndhæve aftaler. 

Ret til at anmode om sletning 

Du har ret til at anmode om sletning af dine personoplysninger i følgende tilfælde: 

  • Personoplysningerne er ikke længere er nødvendige i forhold til de formål, hvortil de blev indsamlet eller på anden måde behandlet. Du tilbagekalder dit samtykke til behandling, og der er ikke nogen berettiget grund til behandlingen.   
  • Du gør indsigelse mod behandling, og der er ikke nogen berettiget grund til at fortsætte behandlingen. 
  • Du gør indsigelse mod behandling til direkte markedsføring. 
  • Behandlingen er ulovlig. 
  • Personoplysningerne skal slettes for at overholde en retlig forpligtelse i henhold til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, som den dataansvarlige er underlagt. 
  • Når behandlingen af personoplysninger gælder mindreårige, og oplysningerne er indsamlet i forbindelse med udbud af informationssamfundstjenester. 

Ret til dataportabilitet

Du har ret til at modtage de personoplysninger, som du har givet os, i et maskinlæsbart format. Retten gælder de personoplysninger, der alene er behandlet automatisk, og hvor der er givet gyldigt samtykke, eller givet med henblik på at opfylde en kontrakt. 

Dine transaktioner er altid tilgængelige for dig i et maskinlæsbart format (CSV Excel) i Nordea Netbank.  Denne guide beskriver hvilke data du kan findeÅbner i nyt vindue, og hvor du finder dem i Netbank. 

Der hvor det er sikkert og teknisk muligt, kan vi også overføre oplysningerne til en anden dataansvarlig. 

Ret til indsigelse mod behandling baseret på vores legitime interesse  

Du kan altid gøre indsigelse mod behandling af dine personoplysninger, hvis behandlingen sker på baggrund af Nordeas legitime interesse, herunder direkte markedsføring og profilering i forbindelse med denne form for markedsføring.  

Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke 

Hvis dit samtykke udgør retsgrundlaget for en specifik behandlingsaktivitet, kan du til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Du modtager information om din ret til at tilbagekalde dit samtykke, når du bliver bedt om at give Nordea dit samtykke. 

Du har altid adgang til at ændre dit samtykke i Nordea Netbank og Mobilbank. Denne guide beskriver, hvordan du kan administrere dine samtykker. Åbner i nyt vindue

Du har ret til at begrænse behandlingen af dine personoplysninger 

Anfægter du rigtigheden af de personoplysninger, vi har registreret om dig, eller lovligheden af behandlingen, eller har du gjort indsigelser mod behandling af dine personoplysninger i henhold til din ret til indsigelse, kan du anmode os om at begrænse behandlingen af disse personoplysninger. 

Uanset om behandlingen af dine personoplysninger er begrænset som beskrevet ovenfor, har Nordea mulighed for at foretage anden behandling af dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt for at håndhæve et retskrav, eller du har givet dit samtykke hertil.  

Ret til at anmode om berigtigelse af forkerte eller ufuldstændige personoplysninger 

Er dine personoplysninger forkerte eller ufuldstændige, har du ret til at få oplysningerne rettet med de begrænsninger, der følger af lovgivningen.

Sådan anmoder du om yderligere individuelle rettigheder

  1. Log ind i Nordeas digitale postkasseÅbner i nyt vindue med dit foretrukne login.
  2. Angiv hvilken individuel rettighed du ønsker at udøve og beskriv, hvilke personoplysninger den skal indeholde under "Ny besked". Hvis anmodningen også vedrører personoplysninger i forhold til de virksomheder, du er involveret i, skal du angive virksomhedens navn og CVR-nummer. Hvis du har relationer til flere virksomheder, skal du angive alle de virksomheder, du ønsker skal behandles. 
  3. Send din anmodning. 

Du får svar på din anmodning i Nordeas digitale postkasse ’Dokumenter’ inden for en måned

Yderligere information

Nordeas politik om databehandling beskriver, hvordan Nordea kan indsamle, bruge, opbevare og dele personoplysninger. Ønsker du at gøre brug af dine rettigheder, kan du besøge vores websites, logge på Nordea Netbank, ringe til kundeservice eller kontakte din lokale filial. Dine rettigheder er beskrevet mere detaljeret i Nordeas politik om databehandling.

For kunder i Nordea Finance

Hvis du er kunde i Nordea Finance og ønsker indsigt i dine personlige oplysninger, kan du fremsende en anmodning til Nordea Finance her

For kunder i Nordea Pension

Hvis du er kunde i Nordea Pension og ønsker indsigt i dine personlige oplysninger, kan du fremsende en anmodning til Nordea Pension her

For kunder i Nordea Kredit

Som kunde i Nordea Kredit får du en kopi af dine personlige oplysninger i både banken og Nordea Kredit via dette link