Ud over retten til indsigt har du følgende rettigheder i forbindelse med de personoplysninger, vi behandler om dig.
Din anmodning om at udøve disse rettigheder vurderes fra sag til sag på baggrund af omstændighederne. Bemærk, at vi også kan opbevare og bruge dine oplysninger, hvis det er nødvendigt for at kunne overholde retlige forpligtelser, afgøre tvister og håndhæve aftaler.
Ret til at anmode om sletning
Du har ret til at anmode om sletning af dine personoplysninger i følgende tilfælde:
- Personoplysningerne er ikke længere er nødvendige i forhold til de formål, hvortil de blev indsamlet eller på anden måde behandlet. Du tilbagekalder dit samtykke til behandling, og der er ikke nogen berettiget grund til behandlingen.
- Du gør indsigelse mod behandling, og der er ikke nogen berettiget grund til at fortsætte behandlingen.
- Du gør indsigelse mod behandling til direkte markedsføring.
- Behandlingen er ulovlig.
- Personoplysningerne skal slettes for at overholde en retlig forpligtelse i henhold til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, som den dataansvarlige er underlagt.
- Når behandlingen af personoplysninger gælder mindreårige, og oplysningerne er indsamlet i forbindelse med udbud af informationssamfundstjenester.
Ret til dataportabilitet
Du har ret til at modtage de personoplysninger, som du har givet os, i et maskinlæsbart format. Retten gælder de personoplysninger, der alene er behandlet automatisk, og hvor der er givet gyldigt samtykke, eller givet med henblik på at opfylde en kontrakt.
Dine transaktioner er altid tilgængelige for dig i et maskinlæsbart format (CSV Excel) i Nordea Netbank. Denne guide beskriver hvilke data du kan findeÅbner i nyt vindue, og hvor du finder dem i Netbank.
Der hvor det er sikkert og teknisk muligt, kan vi også overføre oplysningerne til en anden dataansvarlig.
Ret til indsigelse mod behandling baseret på vores legitime interesse
Du kan altid gøre indsigelse mod behandling af dine personoplysninger, hvis behandlingen sker på baggrund af Nordeas legitime interesse, herunder direkte markedsføring og profilering i forbindelse med denne form for markedsføring.
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Hvis dit samtykke udgør retsgrundlaget for en specifik behandlingsaktivitet, kan du til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Du modtager information om din ret til at tilbagekalde dit samtykke, når du bliver bedt om at give Nordea dit samtykke.
Du har altid adgang til at ændre dit samtykke i Nordea Netbank og Mobilbank. Denne guide beskriver, hvordan du kan administrere dine samtykker. Åbner i nyt vindue
Du har ret til at begrænse behandlingen af dine personoplysninger
Anfægter du rigtigheden af de personoplysninger, vi har registreret om dig, eller lovligheden af behandlingen, eller har du gjort indsigelser mod behandling af dine personoplysninger i henhold til din ret til indsigelse, kan du anmode os om at begrænse behandlingen af disse personoplysninger.
Uanset om behandlingen af dine personoplysninger er begrænset som beskrevet ovenfor, har Nordea mulighed for at foretage anden behandling af dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt for at håndhæve et retskrav, eller du har givet dit samtykke hertil.
Ret til at anmode om berigtigelse af forkerte eller ufuldstændige personoplysninger
Er dine personoplysninger forkerte eller ufuldstændige, har du ret til at få oplysningerne rettet med de begrænsninger, der følger af lovgivningen.
Sådan anmoder du om yderligere individuelle rettigheder
- Log ind i Nordeas digitale postkasseÅbner i nyt vindue med dit foretrukne login.
- Angiv hvilken individuel rettighed du ønsker at udøve og beskriv, hvilke personoplysninger den skal indeholde under "Ny besked". Hvis anmodningen også vedrører personoplysninger i forhold til de virksomheder, du er involveret i, skal du angive virksomhedens navn og CVR-nummer. Hvis du har relationer til flere virksomheder, skal du angive alle de virksomheder, du ønsker skal behandles.
- Send din anmodning.
Du får svar på din anmodning i Nordeas digitale postkasse ’Dokumenter’ inden for en måned