Ønsker du at sende en anmodning om at få indsigt i dine personoplysninger?

Du har ret til at få en kopi af dine personoplysninger med information om, hvordan vi behandler dine oplysninger. De fleste oplysninger er allerede tilgængelige i Netbank og Mobilbank, hvor du til enhver tid kan se dem.

Bemærk, at Nordea kan være underlagt lovgivning, der ikke gør det muligt at udlevere alle de oplysninger, du har anmodet om. 

Sådan gør du

Har du adgang til Netbank, bedes du

  1. Log på og udfyld vores formular Anmodning om at få indsigt i mine personoplysninger

Så har du mulighed for at anmode om almindelige personoplysninger indeholdende information, som vores kunder efterspørger regelmæssigt. Du har også mulighed for at anmode om yderligere personoplysninger, herunder mulighed for at anmode om samtlige personoplysninger.

Hvis du vil have os til at sende de personoplysninger, Nordea har registreret om dig i forbindelse med de virksomheder, du er involveret i, skal du angive oplysninger om virksomhederne i din anmodning.

Du får svar i Netbank og Mobilbank senest 1 måned efter, at vi har modtaget din anmodning.

Hvis du ikke har Netbank

Bruger du ikke Netbank, bedes du:

  1. Udfylde følgende formular "Anmodning om at få indsigt i mine personoplysninger"Åbner i nyt vindue, og gemme den på din computer. 
  2. Logge ind i Nordeas digitale postkasseÅbner i nyt vindue. Send formularen ”Anmodning om at få indsigt i mine personoplysninger” som vedhæftet fil.

Hvis du ønsker at modtage personoplysninger i relation til en virksomhed, du er involveret i, skal du angive virksomhedernes navn og CVR-nummer. Hvis du har relationer til flere virksomheder, skal du angive alle de virksomheder, du ønsker dine personoplysninger fra.

Du får svar i Nordeas digitale postkasse "Dokumenter" inden for en måned.

Ret til dataportabilitet

Du har ret til at modtage de personoplysninger, som du har givet os, i et maskinlæsbart format.
Retten gælder de personoplysninger, der alene er behandlet automatisk, og hvor der er givet gyldigt samtykke, eller givet med henblik på at opfylde en kontrakt.

Dine transaktioner er altid tilgængelige for dig i et maskinlæsbart format (CSV Excel) i Nordea Netbank.  Denne guide beskriver hvilke data du kan findeÅbner i nyt vindue, og hvor du finder dem i Netbank. 

Der hvor det er sikkert og teknisk muligt, kan vi også overføre oplysningerne til en anden dataansvarlig. 

Sådan anmoder du om yderligere data

  1. Log ind i Nordeas digitale postkasseÅbner i nyt vindue med dit foretrukne login.
  2. Beskriv hvilke personoplysninger du ønsker at modtage i et maskinlæsbart format under "Ny besked" og send din anmodning. 

Du får svar på din anmodning i Nordeas digitale postkasse Dokumenter inden for en måned.

Gør indsigelse mod behandling af dine personoplysninger

Du har ret til at gøre indsigelse mod behandling af dine personoplysninger inkl. direkte markedsføring og profilering i forbindelse med denne form for markedsføring. 

Vær opmærksom på at det kan være nødvendigt for Nordea, at opbevare og bruge dine data på trods af din anmodning. Dette kan være tilfældet, når Nordea skal overholde juridiske forpligtelser, gøre retskrav gældende eller for at håndhæve kontrakter.

Ønsker du at trække dit samtykke tilbage? 

Når behandlingen af dine data er baseret på dit samtykke, har du ret til at trække dit samtykke tilbage på ethvert tidspunkt. Du har altid adgang til at ændre dit samtykke i Nordea Netbank og Mobilbank. Denne guide beskriver, hvordan du kan administrere dine samtykker. Åbner i nyt vindue

Yderligere indsigelse

  1. Log ind i Nordeas digitale postkasseÅbner i nyt vindue med dit foretrukne login.
  2. Beskriv hvilken behandling af personoplysninger du gør indsigelse mod, samt hvilke samtykker du ønsker at trække tilbage i "ny besked" og send din anmodning.

Hvis du ønsker at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger relateret til en virksomhed du er involveret i, skal du angive virksomhedens navn og CVR-nummer. Hvis du har relationer til flere virksomheder, skal du angive alle de virksomheder, du ønsker skal behandles.

Du får svar i Nordeas digitale postkasse 'Dokumenter' inden for en måned

Yderligere information

Nordeas politik om databehandling beskriver, hvordan Nordea kan indsamle, bruge, opbevare og dele personoplysninger. Ønsker du at gøre brug af dine rettigheder, kan du besøge vores websites, logge på Nordea Netbank, ringe til kundeservice eller kontakte din lokale filial. Dine rettigheder er beskrevet mere detaljeret i Nordeas politik om databehandling.

For kunder i Nordea Finance

Hvis du er kunde i Nordea Finance og ønsker indsigt i dine personlige oplysninger, kan du fremsende en anmodning til Nordea Finance her

For kunder i Nordea Pension

Hvis du er kunde i Nordea Pension og ønsker indsigt i dine personlige oplysninger, kan du fremsende en anmodning til Nordea Pension her

For kunder i Nordea Kredit

Som kunde i Nordea Kredit får du en kopi af dine personlige oplysninger i både banken og Nordea Kredit via dette link