Hvorfor skal man give lommepenge?
Dit barns forhold til penge starter i en tidlig alder, og du kan som forælder hjælpe dine børn til at få et godt og sundt forhold til penge, der kan hjælpe dem senere hen.
Det er vigtigt, at børn tidligt lærer at penge ikke bare er noget, man har, som kommer og går. Derfor kan lommepenge være en god ide, da det lærer dem værdien af at vide, hvad ting koster, og hvad det vil sige at spare op. Det vil hjælpe dem, når de engang skal til at stå på egne ben og styre deres eget budget.
Hvornår skal man give lommepenge?
Der kan være stor forskel på, hvornår børn udviser interesse for penge. Hvis en femårig synes, det er rigtig spændende at være med, når mor og far snakker penge, så er det en god ide at involvere dem.
Helt generelt kan man sige, at jo mere I involverer jeres børn i familiens pengesager, jo hurtigere får de en fornemmelse for penge.
Umiddelbart kan I vælge at give jeres børn lommepenge, når de starter i skole. Beløbet behøver ikke være stort, fx 5-10 kr. om ugen, og så kan I lade beløbet stige, i takt med at børnene bliver ældre.
Allerede med et lille beløb kan I lære jeres børn, hvordan og hvorfor man sparer op.
Hvis I er i tvivl om beløbet størrelse, kan I tale med de andre forældre i skoleklassen og høre, hvordan de gør, og hvor meget de giver.
Det er klart, at niveauet vil ændre sig, jo ældre jeres børn bliver. I takt med at deres interesse for penge og økonomi bliver større, skal lommepengebeløbet justeres. Herudover er det vigtigt at involvere dem mere og mere, samt snakke med dem om budgetlægning, udgifter og indtægter, når de er gamle nok.
Læs meget mere om, hvordan man taler om økonomi med sine børn på hos Penge- og Pensionspanelet.
Hvordan skal man give lommepenge?
Der er mange forskellige måder at give lommepenge på. Det vigtigste er, at I bliver enige om en model, som passer til jeres barn og jeres familie.
De fleste forældre vælger én af følgende modeller for at give lommepenge:
- Penge for opgaver
At give penge for opgaver indebærer, at barnet tjener sine lommepenge ved at ordne forskellige ting. Det kan være at tømme opvaskemaskinen, rydde op eller gå ud med skraldespanden. Hver opgave har her en bestemt værdi. Med denne model lærer man sine børn, at udfører de et stykke arbejde, så bliver de også betalt for det.
Ulempen ved modellen er, at børnene forventer at blive betalt for at hjælpe til, og at de derfor kan vælge at lade være, hvis de ikke syntes, at belønningen er arbejdet værd.
- Fast beløb (uafhængigt af opgaver)
Med denne model vælger I at give et fast beløb hver uge eller måned. Pengene er ikke betaling for pligter. Med denne model, er det vigtigt, at I som forældre ikke giver flere penge hvis jeres børn bruger alle lommepengene samme dag de får dem.
- Fast beløb med mulighed for at tjene mere ved opgaver
Vil I gerne lære jeres børn værdien af at tjene penge for et stykke arbejde, men ikke ønsker, at lommepengene skal være baseret på pligter, så kan I vælge at give penge for lidt større opgaver en gang imellem. Det kunne fx være at vaske bilen. Et scenarie kunne være, at jeres barn gerne vil købe en bestemt ting, men mangler 20 kr. Her kan I foreslå, at de selv er med til at bestemme, hvordan de vil kunne tjene de 20 kr. og hvilken type opgave der er 20 kr. værd.
- Lommepenge løbende efter behov
For mange forældre er det nemt bare at give børnene penge, når de har brug for dem eller spørger efter dem. Men så lærer de ikke selv at styre deres penge.
Uanset hvilken model I vælger, er det vigtigt, at I som forældre er rollemodeller for jeres børn og lærer dem værdien af penge. På den måde giver I dem en god økonomisk forståelse. En ballast de vil have gavn af, når de engang selv skal til at administrere deres penge.