- Hvordan overfører jeg til udlandet?
Det er nemt at overføre til udlandetÅbner i nyt vindue via Netbank eller Mobilbank.
Netbank:
- Hold musen over ‘Betalinger’
- Klik på 'Betal til udlandet'
- Udfyld felterne, vælg hvordan omkostningerne skal fordeles, overførselshastighed og dato
- Vælg ‘Gem og godkend senere’ eller ‘Godkend’.
Mobilbank:
- Tryk på ‘Betal til udlandet’
- Vælg den konto overførslen skal overføres fra
- Udfyld alle de resterende felter
- Når alle felter er udfyldt korrekt, godkender du på ‘Alt er korrekt’.
- Hvad skal jeg bruge ved en udenlandsk overførsel?
Vores betalingsguide i PDFÅbner i nyt vindue indeholder generel vejledning samt landespecifikke guides til udenlandske betalinger. ( guiden er på engelsk)
- Hvad koster det at overføre til udlandet?
Priserne for overførsler, du selv laver i Netbank eller Mobilbank er:
EU payment (overførsel i Euro til et EØS-land): Se prislistepdf - Åbner i nyt vindue
Standardoverførsel: 60 kr.
Ekspresoverførsel: 400 kr.
Overførsel mellem egne Nordea-konti i DKK, EUR, NOK eller SEK til Nordeaenheder; Danmark, Finland, Norge og Sverige: 0 kr.
Modtag overførsel fra udlandet:
- Afsenderen kan have valgt at betale dine omkostninger
- Standardoverførsel: 60 kr.
- EU payment: 0 kr.
Du kan her læse mere om priserne for internationale betalingerpdf - Åbner i nyt vindue.
I vores betalingsguide kan du få hjælp til udenlandske betalinger. Guiden er på engelsk.
BetalingsguideÅbner i nyt vindue
- Hvornår er min overførsel fremme ved modtageren?
Hvornår pengene er på modtagers konto, afhænger af den type af overførsel, du vælger:
- Standard overførsel og EU payment: forventeligt inden for 2-5 hverdage.
- Ekspres: inden for to hverdage.
- Nordea til Nordea: næste hverdag.
Dog kan modtagers bank have specielle regler og kutymer, vi ikke kender til, og som en sjælden gang kan forsinke overførslen.
Du kan læse mere på nordea.comÅbner i nyt vindue. (siden findes desværre kun på engelsk)
- Hvad er min beløbsgrænse på udenlandske overførsler?
Beløbsgrænsen er som standard 20.000 kr. for betalinger og overførsler til udlandet.
Er du bosat i Danmark og skal overføre mellem 20.000-100.000 kr. til udlandet, kan vi tage en vurdering af, om vi kan forhøje din beløbsgrænse for betalinger til udlandet. Du kan med fordel kontakte os igennem Mobilbank eller på 70 33 33 33Åbner i nyt vindue.
Skal du overføre mere end 100.000 kr., skal du udfylde en blanket, som du skal sende til os igennem Mobilbank/Netbank. Så vil vi foretage overførslen for dig.
Hent blanket til overførsel af mere end 100.000 kr. til udlandet.docx - Åbner i nyt vindue
- Hvordan bekræfter jeg en overførsel?
Hvis du har et dansk mobilnummer registreret hos os, kan du bekræfte din overførsel via sms.
Har du ikke modtaget en sms, har du ikke et dansk mobilnummer eller kan du ikke bekræfte sms'en, kan du bekræfte din overførsel ved at ringe til os.
Du kan med fordel kontakte os igennem Mobilbank eller på 70 33 33 33Åbner i nyt vindue.
- Kan jeg tilbageføre en udenlandsk overførsel?
Du skal kontakte os straks, hvis du har opdaget en fejl i en udenlandsk overførsel. Så vil vi undersøge, om det er muligt at stoppe overførslen.
Hvis overførslen allerede er behandlet , og vi skal forsøge at få dine penge tilbage, kommer der et tillæg i henhold til den enhver tid gældende prisliste . Derudover kan der være et tab i forbindelse med ændring i kursen.
Du kan med fordel ringe til os igennem Mobilbank eller på 70 33 33 33Åbner i nyt vindue.
- Hvilken kurs bliver valutaen afregnet i?
Overførslen bliver udført på betalingsdatoen til Nordeas handelsnoteringskurs.
Se kurser herÅbner i nyt vindue.
- Hvad er en EU Payment?
En EU Payment er en overførsel i Euro inden for EU landene, Norge, Island og Lichtenstein, de såkaldte EØS lande.
En EU Payment skal bestilles som en standardoverførsel , og indeholde IBAN-nummer og BIC.
Beløbmodtagers pengeinstitut skal ligeledes være et EØS land.
- Hvad er et IBAN-nummer og en BIC-kode?
IBAN (International Bank Account Number) er et internationalt kontonummer, som du skal bruge, når du skal modtage eller overføre penge til udlandet.
Du finder dit IBAN-nummerÅbner i nyt vindue i din Mobilbank eller Netbank sådan her:
Netbank
1. Klik på din konto
2. Vælg 'Vis kontooplysninger' og se dit IBAN-nummer.
Mobilbank
1. Tryk på din konto
2. Scroll ned i bunden af siden og find 'Detaljer'og se dit IBAN-nummer.
BIC (Bank Identifier Code) bruges til at identificere, hvilken bank pengene overføres fra eller til og kaldes også for SWIFT. BIC-koden har en længde på 8 eller 11 karakterer og de første seks karakterer er altid bogstaver. I Danmark er Nordeas BIC-kode NDEADKKK.
Hvis du skal modtage penge fra udlandet, skal du oplyse begge dele til afsenderen.