Overførsler i Danmark
- Hvordan laver jeg en overførsel?
Det er nemt at lave en overførselÅbner i nyt vindue via Netbank eller Mobilbank.
Netbank:
1. Hold musen over ‘Betalinger’
2. Klik på 'Overfør penge'
3. Udfyld felterne
4. Vælg ‘Gem og indtast ny’ hvis du skal lave flere overførsler eller ‘Godkend’.
Mobilbank:
1. Tryk på ‘Betal‘ øverst i venstre side
2. Vælg den konto du ønsker at overføre fra
3. Tryk på ‘Vælg modtager‘ og udfyld felterne
4. Tryk ‘Fortsæt‘ og godkend.
- Hvor hurtigt er min overførsel fremme hos modtageren?
Hastigheden af din overførsel afhænger af, hvilken bank modtageren har og hvilken overførselstype du vælger:
- En straksoverførsel samt en overførsel til en anden Nordea-konto er begge fremme ved modtageren inden for få sekunder, uanset hvornår du laver overførslen.
- En standardoverførsel, der laves inden kl. 18:00 er fremme samme dag.
Hvis den laves efter kl. 18:00, er den først fremme næste hverdag.
Overfører du efter kl. 18:00 inden en helligdag, er din overførsel fremme næstkommende hverdag.
- En sammedags-overførsel, der laves inden kl. 12:00 er fremme samme dag. Hvis den laves efter kl. 12:00, er den fremme næste hverdag.
Laver du en sammedags-overførsel fredag efter kl. 12:00, er overførslen fremme hos modtageren den følgende hverdag.
Overfører du efter kl. 12:00 inden en helligdag, er din overførsel fremme næstkommende hverdag.
- Hvad koster en overførsel?
Det er gratis at overføre mellem egne konti og lave en almindelig standard overførsel samt en sammedags-overførsel.
En straksoverførsel har en pris på 1 kr. pr. overførsel.
- Hvorfor kan jeg ikke overføre penge fra min konto?
Hvis du ønsker at sende penge til andre eller betale en regning fra din Opsparingskonto, skal du først overføre til f.eks. din Grundkonto, hvorfra du frit kan overføre til andre.
En Opsparingskonto er en konto, der er beregnet til opsparing. Vi ved godt, at det tidligere har været muligt, men for at leve op til gældende regler om betalingskonti, er det ikke længere muligt.
Har du en bolig- eller uddannelsesopsparing kan du kontakte os for at få overført penge.
Der kan være andre årsager til, at du ikke kan overføre fra din konto, som vi gerne vil se på sammen med dig. Du kan med fordel kontakte os igennem din Mobilbank eller på 70 33 33 33Åbner i nyt vindue.
- Hvordan finder jeg en kvittering på en regning eller overførsel?
Du kan finde en kvitteringÅbner i nyt vindue i både Netbank og Mobilbank.
Netbank:
- Tryk på den konto, hvor transaktionen er trukket fra
- Find transaktionen du ønsker en kvittering for og tryk på den
- Tryk 'Print' og vælg om du vil printe eller gemme som PDF.
Mobilbank:
- Tryk på din konto
- Find betalingen og tryk på den
- Øverst i billedet vælg 'kvittering'
- Du har mulighed for at videresende kvitteringen ved at trykke på ikonet med de tre ringe øverst i højre hjørne.
- Tryk på den konto, hvor transaktionen er trukket fra
- Hvordan retter/sletter jeg en fast overførsel?
Hvis du ønsker at rette en fast overførsel, skal du slette din nuværende overførsel og oprette en ny overførsel.
Under BetalingerÅbner i nyt vindue kan du slette en fast overførsel.
Netbank:
- Hold musen over ‘Betalinger’
- Klik på ‘Kommende betalinger’
- Find den betaling du ønsker at slette og klik på de tre prikker i højre side
- Hvis du vil slette én enkelt betaling vælger du ‘Slet betaling/overførsel’
- Hvis du vil slette betalingen permanent skal du vælge ‘Slet alle gentagelser’.
Mobilbank:
- Tryk på 'Oversigt' nederst
- Vælg ‘Betalinger’ øverst på forsiden
- Tryk på ‘Kommende betalinger’ og vælg den betaling, som du ønsker at slette
- Tryk på 'Slet' øverst på skærmen og godkend.
Du kan bruge denne formular til at slette/rette din overførsel, hvis du ikke selv kan slette overførslen i Netbanken/Mobilbanken.
- Hvad gør jeg, hvis jeg har overført til den forkerte?
Hvis du ved hvem der ejer kontoen, skal du kontakte modtageren, og få vedkommende til at sende pengene tilbage til dit registrerings- og kontonummer.
Hvis du har lavet en overførsel til et kontonummer, som ikke eksisterer, vil pengene automatisk komme retur efter 1-3 hverdage.
Hvis kontonummeret eksisterer, skal du kontakte os. Du kan med fordel ringe til os igennem din Mobilbank eller på 70 33 33 33Åbner i nyt vindue.
- Kan jeg tilbageføre en overførsel?
Hvis du ved hvem der ejer kontoen, skal du kontakte modtageren, og få vedkommende til at sende pengene tilbage til dit registrerings- og kontonummer.
Hvis du har lavet en fejloverførsel, som du gerne vil have tilbageført, skal du kontakte os, så vil vi være behjælpelige med at se, om pengene kan komme retur. Du kan med fordel ringe igennem Mobilbank eller på 70 33 33 33Åbner i nyt vindue.
Hvis du har lavet en fejloverførsel via Mobilepay, som du gerne vil have tilbageført, skal du kontakte modtageren af pengene.