- Hvordan aktiverer jeg mit Nordea Pay kort?
Du kan nemt aktivere dit Nordea Pay kort digitalt – direkte via mobilbank eller netbank.
Sådan gør du:
- Log ind i mobilbank eller netbank
- Vælg dit Nordea Pay kort
- Tryk på 'Aktiver kort'
- Følg anvisningerne på skærmen
Aktiveringen sker med det samme, og du kan derefter bruge kortet.
Hvis du ikke bruger digitale løsninger:
Du kan aktivere kortet ved at ringe til Nordeas aktiveringsrobot på tlf. 70 21 00 20.
Her skal du bruge et aktiveringsnummer, som er 0 efterfulgt af de sidste fire cifre i dit CPR-nummer. Følg instruktionerne i opkaldet.
- Hvorfor står mine penge som reserveret på mit Nordea Pay kort?
På et Nordea Pay reserveres et køb, indtil forretningen trækker pengene. Beløbet kan være reserveret i op til 30 dage.
Hvis du oplever, at en forretning reserverer samme beløb to gange, men det ene beløbet ikke bliver trukket på kontoen indenfor 30 dage, slettes reservationen automatisk.
- Hvordan får jeg åbnet et kort der er spærret?
Er dit kort spærret, skal du kontakte os for at få det åbnet igen.
Det gør du nemmest ved at logge ind i Net- eller mobilbank og skrive til os eller sende os en chat-besked.
Hvis det haster med at få genåbnet kortet, er det hurtigst at ringe til os fra mobilbank.
- Hvad koster et Nordea Pay kort?
Den årlige pris for Nordea Pay er inkluderet i Min Hverdag, og du betaler derfor ikke separat for kortet.
- Kan jeg slette en reservation på mit Nordea Pay?
Hvis du ønsker at få slettet en reservation, skal du kontakte det firma, som har reserveret pengene. Det er nemlig dem, som skal slette reservationen. Hvis de ikke kan slette reservationen, skal du bede dem kontakte Nets.
Husk, at reservationen også kan slettes af sig selv. Hvor lang tid der går, afhænger af hvor du har brugt kortet:
- Fysiske forretninger op til 7 bankdage.
- Pengeautomater op til 11 kalenderdage.
- Køb på internettet kan tage op til 31 kalenderdage.
- Kan jeg bruge Nordea Pay i udlandet?
Nordea Pay er et Visa-kort og et internationalt anerkendt kort, som du kan bruge i udlandet.
Klik nedenfor og se de forskellige priser ved brug af Nordea Pay.
- Hvordan lukker/afmelder jeg mit kort?
Ønsker du at få lukket/afmeldt et kort, kan du logge ind i Net- eller mobilbank og skrive til os.
Så skal vi nok klare det for dig.
- Hvor meget kan jeg hæve på mit Nordea Pay kort?
Du kan selv ændre den daglige grænse for kontanthævninger på dit kort – både i Danmark og i udlandet.
Som standard er grænsen sat til 5.000 kr. pr. dag, når du modtager kortet. Du kan selv justere den op til maksimalt 15.000 kr. pr. dag.
Sådan ændrer du grænsen:
- Log ind i mobilbank eller netbank
- Tryk på dit kort og vælg Indstillinger
- Tryk på Dagligt maksimumbeløb
- Vælg det beløb, du ønsker.
Ændringen træder i kraft med det samme og gælder for kontanthævninger i både danske og udenlandske pengeautomater.
Vær opmærksom på, at pengeautomater fra andre banker – især i udlandet – kan have egne begrænsninger for, hvor meget du kan hæve ad gangen. Disse grænser kan vi ikke påvirke.
OBS! Der er en grænse på 30.000 kr. for kontanthævninger i pengeautomater over en løbende 30-dages periode.
- Hvordan ændrer jeg min købsgrænse på Nordea Pay?
Du har mulighed for selv at ændre den daglige forbrugsgrænse ved køb i fysiske butikker og online.
Standardgrænsen er 30.000 kr., men du har mulighed for at justere den ned, hvis du ønsker en lavere grænse.
Sådan ændrer du grænsen:
- Log ind i mobilbank eller netbank
- Tryk på dit kort og vælg 'Indstillinger'
- Tryk på 'Dagligt maksimumbeløb'
- Vælg det beløb, du ønsker.
Ændringen træder i kraft med det samme.
- Hvordan ændrer jeg indstillinger for onlinekøb?
Du har mulighed for at blokere eller begrænse brugen af dit kort til køb på internettet. Du kan vælge mellem følgende indstillinger:
Sikre onlinebetalinger tilladt
Du kan begrænse onlinekøb, så transaktioner uden for EU/EØS kun gennemføres, hvis de godkendes med fx MitID eller Nordea ID. Alternativt godkendes de, hvis du for nylig har brugt MitID eller Nordea ID hos den pågældende forretning.
Vi anbefaler, at du kun tillader køb i forretninger, der kræver godkendelse med fx MitID eller Nordea ID. Dette er også standardindstillingen på dit kort.
Onlinekøb tilladt
Kortet kan bruges til alle onlinekøb – også på hjemmesider, der ikke bruger sikkerhedsgodkendelse. Denne indstilling er kun nødvendig, hvis du skal handle på sider uden MitID/Nordea ID, typisk uden for EU/EØS.
Spærret for onlinekøb
Du kan vælge helt at blokere kortet for onlinekøb. Det betyder, at transaktioner med fx MobilePay eller abonnementsbetalinger også bliver afvist. Dette minimerer risikoen for misbrug.
Du kan ændre indstillingerne for onlinekøb ved at trykke på kortet i Mobilbank eller Netbank. Vælg 'Indstillinger' og herefter 'Onlinekøb'.
- Hvordan godkender jeg onlinekøb?
Du kan ikke længere godkende onlinekøb med SMS og kode. I stedet skal du bruge en godkendelsesmetode, der lever op til de nye sikkerhedskrav.
Du kan godkende køb med:
- MitID – fungerer som hidtil
- Nordea ID – et alternativ til MitID, som du kan bruge til at godkende køb sikkert
Hvis du ikke benytter MitID, anbefaler vi, at du får et Nordea ID.