Derudover har du mulighed for at lave en indsigelse mod det beløb, der er trukket fra dit kort. Har du vores Mobilbank app, er dette den nemmeste måde, men du kan også lave indsigelser via Netbanken. Du kan læse mere om indsigelser her.
Oplever du at det samme beløb bliver trukket på dit kort hver måned, kan du i mobilbank app'en under 'Indblik' undersøge om det er et fast abonnement. Hvis det ikke er et abonnement, som du kan genkende at have tilmeldt, kan du samtidig afmelde det.
Tilmeldingen til abonnementer kan være sket i forbindelse med, at du foretager et køb online, hvor du kan være uheldig og løbe ind i en abonnementsfælde. Det sker ofte samtidig med, at du godkender butikkens regler og vilkår.
Hvis abonnementet ikke fremgår under 'Indblik', og du ikke kan få det afmeldt ved virksomheden, skal du have spærret dit kort og bestilt et nyt.
Hvis du oplever at få en besked om at dit kort er tilføjet en ny enhed (telefon eller tablet) og det ikke er dig, der netop lige har foretaget ændringen, kan det være svindel.
Det er vigtigt, at du rækker ud hurtigst muligt, så vi kan se på det sammen med dig, da dit MitID i nogle tilfælde også skal spærres. Du kan selv spærre MitID på MitID.dkÅbner i nyt vindue.
Svindlerne er gode til udnytte vores tillid til at modtage hjælp fra en autoritet. De ringer typisk og udgiver sig for at være fra banken, politiet, en myndighed eller virksomhed.
De hævder ofte, at der er eller har været mistænkelig aktivitet på din konto, som du ikke er bekendt med, eller at der er lavet en ny låneansøgning i dit navn. De kan også finde på at sige, at din identitet er blevet stjålet.
Fælles for disse opkald er, at den der ringer ofte er meget venlig og hjælpsom, men samtidig gør sit bedste for at stresse og skræmme dig til at gøre noget overilet.
Tre ting at huske, når du får et uventet opkald
Hav mod til at smække røret på
Udlevér aldrig MitID, kort- eller øvrige personlige oplysninger til en, der kontakter dig
Overfør aldrig penge efter anmodning fra en anden.
Det kan sagtens ske, at vi ringer til dig, uden at du først har bedt om det. Men vi vil aldrig ringe og bede dig om at udlevere personlige oplysninger.
Svindlere udgiver sig ofte for at være fra banken, politiet eller en anden myndighed. De kan være meget overbevisende og direkte manipulerende og komme med gode grunde til, hvorfor du skal overføre penge eller udlevere oplysninger til dem. Men gør det ikke – læg i stedet på!
Hvis du har trykket på et link i en SMS eller mail, og du har mistanke om, at det kan være svindel, skal du være opmærksom på, hvilke oplysninger du har givet.
Phishing, som det hedder, er en udbredt metode som mange svindlere bruger, hvor formålet er at narre dig til at afgive personoplysninger, der efterfølgende kan bruges til svindel som f.eks. identitetstyveri eller hævninger i Netbank. Det kan f.eks. være oplysninger om sit MitID brugernavn og kode eller dine kort.
Er SMS’en eller mailen fra ”Nordea” og indeholder et link, vil vi meget gerne modtage et skærmprint af den falske SMS eller mail til phishing@nordea.dk.Åbner i nyt vindue
TIP: banker og offentlige myndigheder vil aldrig sende et link og bede om personlige oplysninger.
Hvis du ikke er kunde hos os, men har modtaget en SMS/mail fra os, er der højst sandsynlig tale om svindel. Er du tidligere kunde og har modtaget en SMS/mail, kan det sagtens være korrekt, for der kan være forskellige grunde til, at vi sender dig en besked.
Uanset hvad vil vi aldrig sende en besked med et link eller bede dig om personlige oplysninger. Du kan se om vi har sendt dig digital post under Dokumenter.
Har du modtaget en SMS, der udgiver sig for at være fra MitID og indeholder et link er der tale om svindel. MitID vil aldrig sende links, som du bliver opfordret til at trykke på.
Større butikskæder i Danmark oplever, at få misbrugt deres navne i forbindelse med svindel. Man kan blive bedt om at udlevere kort- eller MitID oplysninger, før man kan modtage sin præmie.
Har du modtaget en sådan besked, bør du ikke trykke på linket, men blot slette den.
Har du lavet en handel, hvor du har købt en vare af en privatperson, men nu er kontakten mellem jer afbrudt, eller har du ikke modtaget din vare, kan det være svindel.
Uanset hvornår du har lavet overførslen, vil vi gerne se, om vi kan hjælpe dig. Du kan med fordel ringe via Mobilbank appen eller på 70 33 33 33.Åbner i nyt vindue
Overførsler via MobilePay svarer til, at lave en bankoverførsel.
Har du lavet en handel, hvor du har købt en vare af en privatperson, men nu er kontakten mellem jer afbrudt, eller har du ikke modtaget din vare, kan det være svindel.
Vi fortæller hele tiden om, at man ikke må udlevere sine personlige oplysninger, så vi kan sagtens forstå, at du bliver i tvivl, hvis du har udleveret dit registrerings- og kontonummer til en person eller virksomhed.
Men der er ingen fare på færde. Du kan trygt udlevere disse oplysninger til personer og virksomheder, som du har tillid til, da man på ingen måde kan få adgang til din konto med disse oplysninger alene.
Vi lever en større del af vores liv digitalt. Det gør de kriminelle, som vil have fat i vores penge, desværre også. Vi har samlet gode råd om, hvordan man undgå svindel og passer på sig selv.
Modtager du et opkald fra banken eller en offentlig myndighed, men er i tvivl om det er svindel?
Afbryd opkaldet og ring retur til det officielle nummer, som du finder på virksomhedens officielle hjemmeside. Ring aldrig retur på det nummer, der har ringet til dig (brug ikke genopkaldsknappen).
Vi ser desværre en stigende tendens til, at svindlerne kan kopiere fx vores nummer, så det virker mere troværdigt, men banker og offentlige myndigheder vil aldrig ringe dig op og bede dig udlevere personlige oplysninger.
Med appen ’Mit digital selvforsvar’ holder du dig opdateret om de nyeste digitale trusler, ligesom du selv kan indberette om falske mails, SMS’er eller links, som du modtager.
Har du sat en vare til salg online, så vær kritisk overfor, hvem der henvender sig til dig og ønsker at købe din vare. Vi anbefaler altid, at man mødes og udleverer varen samtidig med, at man modtager betalingen.
Beder køber dig om at hjælpe med at bestille kurerservice eller angive dine oplysninger via et link, bør du stoppe kontakten med køber.