Kort
- Jeg har udleveret mine kortoplysninger og er bange for, at det er svindel
Hvis du er bange for, at du har udleveret dine kortoplysninger til svindel, skal du straks spærre dit kort. Det gør du i din Mobilbank eller Netbank.
Spær dit kort på følgende måde:
I Netbank
- Hold musen over ‘Økonomi’ i toppen og klik på ‘Kort’Åbner i nyt vindue
- Klik på det kort, som du ønsker at spærre og vælg "Spærring"
- Vælg ‘Spær midlertidigt ’ eller ‘Spær permanent’.
I Mobilbank
- Tryk på ’Oversigt’ i bunden af skærmen
- Tryk på dit kort under ’Konti og kort’
- Tryk på ’Sikkerhed’ og herefter på ’Spær kortet’
- Tryk på ’Swipe for at spærre’.
Hvis der er trukket penge fra dit kort, kan du gøre indsigelse mod købet. Få hjælp til indsigelser her.
- Jeg har handlet på en falsk hjemmeside
Har du handlet på en falsk hjemmeside, skal du som det første spærre dit kort. Det kan du gøre i Netbank og Mobilbank.
I Netbank
- Hold musen over ‘Økonomi’ i toppen og klik på ‘Kort’Åbner i nyt vindue
- Klik på det kort, som du ønsker at spærre og vælg "Spærring"
- Vælg ‘Spær midlertidigt ’ eller ‘Spær permanent’.
I Mobilbank
- Tryk på ’Oversigt’ i bunden af skærmen
- Tryk på dit kort under ’Konti og kort’
- Tryk på ’Sikkerhed’ og herefter på ’Spær kortet’
- Tryk på ’Swipe for at spærre’.
Derudover har du mulighed for at lave en indsigelse mod det beløb, der er trukket fra dit kort. Har du vores Mobilbank app, er dette den nemmeste måde, men du kan også lave indsigelser via Netbanken. Du kan læse mere om indsigelser her.
- Jeg bliver trukket det samme beløb hver måned, er det et abonnement?
Oplever du at det samme beløb bliver trukket på dit kort hver måned, kan du i appen Nordea Wallet undersøge om det er et fast abonnement. Hvis det ikke er et abonnement, som du kan genkende at have tilmeldt, kan du samtidig afmelde det.
Tilmeldingen til abonnementer kan være sket i forbindelse med, at du foretager et køb online, hvor du kan være uheldig og løbe ind i en abonnementsfælde. Det sker ofte samtidig med, at du godkender butikkens regler og vilkår.
Hvis abonnementet ikke fremgår i Nordea Wallet, og du ikke kan få det afmeldt ved virksomheden, skal du have spærret dit kort og bestilt et nyt.
Du spærrer kortet på følgende måde:
I Netbank
- Hold musen over ‘Økonomi’ i toppen og klik på ‘Kort’Åbner i nyt vindue
- Klik på det kort, som du ønsker at spærre og vælg "Spærring"
- Vælg ‘Spær midlertidigt ’ eller ‘Spær permanent’.
I Mobilbank
- Tryk på ’Oversigt’ i bunden af skærmen
- Tryk på dit kort under ’Konti og kort’
- Tryk på ’Sikkerhed’ og herefter på ’Spær kortet’
- Tryk på ’Swipe for at spærre’.
- Mit kort er blevet tilføjet en ny enhed, det er ikke mig
Hvis du oplever at få en besked om at dit kort er tilføjet en ny enhed (telefon eller tablet) og det ikke er dig, der netop lige har foretaget ændringen, kan det være svindel.
I dette tilfælde skal du spærre dit kort.
I Netbank:
- Hold musen over ‘Økonomi’ i toppen og klik på ‘Kort’Åbner i nyt vindue
- Klik på det kort, som du ønsker at spærre og vælg "Spærring"
- Vælg ‘Spær midlertidigt ’ eller ‘Spær permanent’.
I Mobilbank:
- Tryk på ’Oversigt’ i bunden af skærmen
- Tryk på dit kort under ’Konti og kort’
- Tryk på ’Sikkerhed’ og herefter på ’Spær kortet’
- Tryk på ’Swipe for at spærre’.
Det er vigtigt, at du rækker ud hurtigst muligt, så vi kan se på det sammen med dig, da dit MitID i nogle tilfælde også skal spærres. Du kan selv spærre MitID på MitID.dkÅbner i nyt vindue.