- Jeg har trykket på linket i en SMS/e-mail
Hvis du har trykket på et link i en SMS eller mail, og du har mistanke om, at det kan være svindel, skal du være opmærksom på, hvilke oplysninger du har givet:
- Hvis du har delt dine oplysninger eller bekræftet noget med MitID, som virker til at være svindel, skal du ringe til os på 70 33 22 49 med det samme.
- Hvis du har klikket på linket, men ikke delt nogle af dine oplysninger, skal du blot slette SMS'en eller mailen.
Hvis den falske SMS eller mail indeholder et link, vil vi meget gerne modtage et skærmprint til phishing@nordea.dk.
Phishing er en udbredt metode, som mange svindlere bruger, hvor formålet er at narre dig til at afgive oplysninger, der efterfølgende kan bruges til svindel. For eksempel oplysninger om dit MitID brugernavn og kode eller dine kort.
Bemærk: Banker og offentlige myndigheder vil aldrig sende et link eller bede om personlige oplysninger.
- Jeg har modtaget en besked fra Nordea, men jeg er ikke kunde
Hvis du har modtaget en SMS eller mail fra Nordea, selvom du ikke er kunde, er der højst sandsynlig tale om svindel.
Har tidligere har været kunde og har modtaget en SMS eller mail, er der ikke nødvendigvis tale om svindel. Der kan være grunde til, at vi kontakter dig, selvom du har skiftet bank.
Vi vil dog aldrig sende en besked med et link eller bede dig om personlige oplysninger. Vi vil derimod gøre dig opmærksom på, at du har modtaget en digital besked fra os.
Hvis du har modtaget en besked med et link i og givet personlige oplysninger via linket eller bekræftet noget MitID, skal du straks ringe til os på 70 33 22 49.
- Jeg har modtaget en SMS om opdatering/suspendering af mit MitID
Hvis du har modtaget en SMS fra MitID med et link, er der tale om svindel. MitID vil aldrig sende links, som du bliver opfordret til at trykke på.
Har du givet personlige oplysninger via linket eller bekræftet noget med MitID, skal du straks ringe til os på 70 33 22 49.
- Jeg har modtaget en SMS som vinder i en konkurrence
Større butikskæder i Danmark oplever, at få misbrugt deres navne i forbindelse med svindel. Særligt med henblik på konkurrencer.
Hvis du har modtaget en SMS med information om, at du har vundet en konkurrence, er der højst sandsynligt tale om svindel.
Hvis du har delt dine oplysninger eller bekræftet noget med MitID, som virker til at være svindel, skal du ringe til os på 70 33 22 49 med det samme.
Hvis du har klikket på linket, men ikke delt nogle af dine oplysninger, skal du blot slette SMS'en.
- Jeg har fået en mail fra et fragtselskab, som opkræver ekstra for levering
Svindlere kan sende en SMS eller mail og bede dig om at betale et fragttillæg samtidig med, at du faktisk venter på en pakke, som du har bestilt.
Fragtselskaber vil aldrig sende dig en SMS eller mail på denne måde og bede dig om at betale ekstra i fragt eller leveringsomkostninger.
Har du givet personlige oplysninger via linket eller bekræftet noget med MitID, skal du straks kontakte os på 70 33 22 49.