- Hvordan overfører jeg til udlandet?
Du kan overføre penge til udlandet i Mobilbank og Netbank:
Mobilbank:
- Tryk på 'Betal til udlandet'
- Vælg den konto overførslen skal overføres fra
- Udfyld alle de resterende felter
- Når alle felter er udfyldt korrekt, godkender du på 'Alt er korrekt'.
Netbank:
- Hold musen over 'Betalinger'
- Klik på 'Betal til udlandet'
- Udfyld felterne, vælg hvordan omkostningerne skal fordeles, overførselshastighed og dato
- Vælg 'Gem og godkend senere' eller 'Godkend'.
Bemærk:
Hvis du skal overføre mere end 20.000 kr. skal du kontakte os. Du kan skrive til os under 'Hjælp' i Mobilbank eller Netbank. Du kan også ringe til os i Mobilbank under 'Hjælp' eller på 70 33 33 33.
Hvis du skal overføre mere end 100.00 kr. skal du udfylde en betalingsblanket til udlandet og sende den til os under 'Hjælp' i Mobilbank eller Netbank.
- Hvad skal jeg bruge ved en udenlandsk overførsel?
Vores betalingsguide i PDFÅbner i nyt vindue indeholder generel vejledning samt landespecifikke guides til udenlandske betalinger.
- Hvad koster det at overføre til udlandet?
Pris for overførsler til udlandet i Mobilbank og Netbank:
EU payment (overførsel i Euro til et EØS-land): Se prislistepdf - Åbner i nyt vindue
Standardoverførsel: 60 kr.
Ekspresoverførsel: 400 kr.
Overførsel mellem egne Nordea-konti i DKK, EUR, NOK eller SEK til Nordea i Danmark, Finland, Norge og Sverige: 0 kr.
Modtagelse af overførsel fra udlandet:
- Afsenderen kan have valgt at betale dine omkostninger
- Standardoverførsel: 60 kr.
- EU payment: 0 kr.
Læs mere om vores priser for internationale betalingerpdf - Åbner i nyt vindue.
Læs mere om overførsler til udlandet i vores betalingsguideÅbner i nyt vindue.
- Hvornår er min overførsel fremme ved modtageren?
Hvornår pengene er på modtagers konto, afhænger af den type af overførsel, du vælger:
- Standard overførsel og EU payment: Indenfor fem hverdage
- Ekspres: Indenfor to hverdage
- Nordea til Nordea: Næste hverdag.
Bemærk: Modtagers bank have specielle regler og kutymer, vi ikke kender til – som kan forsinke overførslen.
- Hvad er min beløbsgrænse på udenlandske overførsler?
Beløbsgrænsen er 20.000 kr. for betalinger og overførsler til udlandet.
Hvis du skal overføre mere end 20.000 kr. skal du kontakte os. Du kan skrive til os under 'Hjælp' i Mobilbank eller Netbank. Du kan også ringe til os i Mobilbank under 'Hjælp' eller på 70 33 33 33.
Hvis du skal overføre mere end 100.00 kr. skal du udfylde en betalingsblanket til udlandet og sende den til os under 'Hjælp' i Mobilbank eller Netbank.
- Hvordan bekræfter jeg en overførsel?
Hvis du har et dansk mobilnummer registreret hos os, kan du bekræfte din overførsel via sms.
Hvis du ikke har et dansk mobilnummer, ikke har modtaget en SMS eller ikke kan bekræfte den SMS, du har modtaget, skal du ringe til os.
Ring til os under 'Hjælp' i Mobilbank eller på 70 33 33 33.
- Kan jeg tilbageføre en udenlandsk overførsel?
Hvis du har indtastet en fejl i en overførsel til udlandet, skal du ringe til os hurtigst muligt, så vi kan forsøge at standse overførslen. Ring til os under 'Hjælp' i Mobilbank eller på 70 33 33 33.
Hvis overførslen er afsendt eller under behanndling, og vi ikke standse den med det samme, kan vi oprette en tilbagekaldelse. Det koster 350 kr. + eventuelle sagsomkostninger hos modtagers bank samt kurstab. Vi kan ikke garantere, at pengene kan tilbagekaldes.
- Hvilken kurs bliver valutaen afregnet i?
Overførslen bliver udført på betalingsdatoen til Nordeas handelsnoteringskurs.
- Hvad er en EU Payment?
En EU Payment er en overførsel i Euro inden for EU landene, Norge, Island og Lichtenstein – de såkaldte EØS lande.
En EU Payment skal bestilles som en standardoverførsel, og den skal indeholde IBAN-nummer og BIC.
Beløbmodtagers pengeinstitut skal ligeledes være et EØS land.
- Hvad er et IBAN-nummer og en BIC-kode?
IBAN (International Bank Account Number) er et internationalt kontonummer, du skal bruge, når du overfører penge til udlandet og modtager penge fra udlandet.
BIC (Bank Identifier Code) bruges til at identificere, hvilken bank pengene overføres til eller fra og kaldes også for SWIFT.
Du finder både IBAN-nummer og BIC i Mobilbank og Netbank:
Mobilbank
- Klik på din konto
- Scroll ned i bunden af skærmen og klik 'Detaljer'
- Her finder du dit IBAN-nummer og BIC.
Netbank
- Klik på din konto
- Vælg 'Vis kontooplysninger'
- Her finder du dit IBAN-nummer og BIC.