Chat Åbner i nyt vindue Find os Åbner i nyt vindue

For kunder bosiddende uden for Danmark

Vi varetager dine interesser, mens du er i udlandet og er klar med hjælp og rådgivning, når du skal godt hjem igen. Når man er bosat i udlandet, er der ofte særlige regler og love, som gør sig gældende. I Nordea har vi en særlig afdeling med erfarne medarbejdere med specialistviden indenfor daglige bankforretninger, som udelukkende beskæftiger sig med servicering og rådgivning af kunder bosiddende uden for Danmark.

Du får:

  • Hjælp til at holde styr på privatøkonomien, mens du er ude af landet, og er klar med hjælp og rådgivning, hvis/når du flytter tilbage til Danmark.
  • Nem og sikker assistance til at overføre penge til din lokale udenlandske bank.
  • Mobilbank og Netbank, som fx giver dig mulighed for at printe kvitteringer for betalte fakturaer til lokale virksomheder på engelsk.
  • Hjælp til at lave udenlandske overførsler direkte i Netbank eller Mobilbank.
  • Rådgivning, hvis du ønsker at købe hus eller sommerhus i Danmark, mens du er udenlands. 
  • Tips til, hvilke myndigheder du med fordel kan kontakte inden udrejse og hjemrejse.
  • Hjælp til at fremskaffe de dokumenter, den lokale bank har brug for fra os og fra dig. En spansk bank kræver fx noget andet end en amerikansk.

 Vi sidder klar til at assistere og hjælpe dig online alle hverdage fra kl 8-18 CET, og du kan altid få fat på en medarbejder døgnet rundt alle årets dage på  telefon +45 70 33 33 33Åbner i nyt vindue.

Se mere om prisen for kunder bosiddende i udlandet her.

Du er Nordea-kunde bosiddende udenfor Danmark, hvis:

  • du flytter ud af Danmark og får udenlandsk adresse
  • du er bosat i udlandet, men ønsker at åbne en konto i Nordea Danmark 
  • du bor i Danmark, men din ægtefælle eller samlever bor i udlandet
  • du er bosiddende i Grønland eller Færøerne
  • du har meldt flytning til udlandet via borger.dk.

Tjekliste, når du flytter tilbage til Danmark

Der kan være mange praktiske ting, som skal afklares, inden du vælger at flytte tilbage til Danmark.

Her har vi lavet en tjekliste, som vi håber kan hjælpe dig.

Tjekliste, når du flytter ud af Danmark

Der kan være mange praktiske ting, som skal afklares, inden du vælger at flytte til udlandet. Her har vi lavet en tjekliste, som vi håber kan hjælpe dig. 

Boligovervejelser? - Vi kan hjælpe

Vi står klar til at hjælpe boligdrømmene på vej, uanset om du er på vej til eller ud af Danmark. Din sparring med os tager udgangspunkt i, hvad der er bedst for dig, så du kan nyde drømmeboligen med ro i maven. Og når boligen er købt, holder vi øje med renter og kurser og kontakter dig, hvis der er noget, du skal forholde dig til.  

Vi er særligt opmærksomme på, at du får den rette sparring og rådgivning omkring :

At flytte tilbage til Danmark, herunder:

  • Boligkøb med projektbyggeri, hvortil boligspecialist bliver tilknyttet sideløbende. 
  • Køb af bolig i Sverige, hvortil vi sikrer, at en boligspecialist bliver tilknyttet sideløbende. Herunder dialog med mæglere og sælgers bank i Sverige. 

Udflytning fra Danmark, herunder: 

  • Salg af bolig i Danmark. 
  • Salg af bolig i Sverige. Herunder dialog med mæglere og købers bank i Sverige. 

Da køb af bolig er kompliceret, når man er bosiddende i udlandet, tager vi udover de normale betalinger ved bolighandel en betaling på 2.800 kr. i alt. Prisen dækker over udgifter til vedligeholdelse af kompetencer omkring rådgivning af kunder i udlandet, vedligeholdelse af systemer m.v. 

Priser
  • Prisen er 250 kr. pr. kvartal. 
  • Udover en række specialiserede løsninger inkluderer betalingen også alle serviceydelser indeholdt i Min hverdag – fx et internationalt betalingskort, Netbank og Mobilbank. 
  • Se meget mere om mulighederne med Min hverdag på nordea.dk/minhverdag.
  • Som Premium Banking-kunde eller som kunde med boliglån hos Nordea i Danmark, Finland, Norge eller Sverige er prisen 0 kr.* 

* Har du optaget dit boliglån i banken eller i Nordea Kredit, eller har du investeringer eller indestående for mere end 750.000 kr. gennem Nordea, betaler du ikke for Min hverdag eller for serviceydelserne og rådgivning som kunde bosat udenfor Danmark.

Spørgsmål og svar

Hvorfor skal jeg flytte fra den filial, jeg typisk er blevet betjent af?

Vi har samlet vores kompetencer, der betjener kunder bosat udenfor Danmark, i én enhed. 

Det betyder, at  vi kan tilbyde dig  et unikt set-up med erfarne medarbejdere med specialistviden indenfor daglige bankforretninger, mens du bor i udlandet, eller hvis du skal flytte til udlandet.

Hvorfor stiger prisen så meget (fra 360 kr. til 1.000 kr. årligt)?

Prisen stiger, fordi vi tilbyder danskere bosiddende udenfor Danmark et unikt set-up med erfarne medarbejdere med specialistviden indenfor daglige bankforretninger. Og fordi denne kundegruppe har adgang til serviceydelser, som almindelige privatkunder ikke har.

De 250 kr. i kvartalet inkluderer i øvrigt alle serviceydelserne i Min hverdag, som alene koster 90 kr. i kvartalet. 

Kunderne betaler således 160 kr. i kvartalet mere for at blive betjent som kunde bosiddende udenfor Danmark.

Hvad er anderledes for mig nu, hvor jeg skal betale mere?

Vi tilbyder kunder bosiddende i udlandet et unikt set-up med erfarne medarbejdere med specialistviden indenfor daglige bankforretninger for kunder i udlandet. 

Dette set-up har en større omkostning end en vanlig filial, da arbejdet relateret til specielle forhold for kunder bosiddende kan være meget tidskrævende.

I nævner, at I hjælper mig med at minimere risiko for hvidvask – er der risiko for, at jeg er blevet misbrugt tidligere?

Vi sørger for en øget transaktionsovervågning, mens du er i udlandet, så risikoen for at dine konti bliver brugt til ulovlige forhold som hvidvask og terrorfinansiering minimeres betragteligt.
Her er kravene ekstra høje, når du er bosat udenfor Danmark. 

Hvis der sker mistænkelige transaktioner på din konto, vil du blive kontaktet.

Hvordan og hvornår skal jeg betale mere?

Første betaling trækkes 1. januar 2021. Opkrævningen sker automatisk. 

Inkluderer jeres tilbud mulighed for rådgivning døgnet rundt. Jeg bor jo på den anden side af jorden?

Nordea 24/7 er åbent døgnet rundt, så du kan altid komme i kontakt med banken og få hjælp, hvis du har mistet dit kort eller har brug for hjælp til Netbank. 

Har du brug for rådgivning, har vi åbent 8-18 CET alle hverdage (onlinemøde) og 8-16 (på telefonen).

Kan jeg som kunde også mødes med en rådgiver, når jeg er hjemme? Kan jeg få rådgivning i den sædvanlige filial, når jeg er alligevel er i Danmark?

Du kan altid mødes med os, når du er hjemme i Danmark – book blot et møde med os. Som udgangspunkt er vores rådgivere i eBranch bedst i stand til at hjælpe dig.