MitID
- Spørgsmål til MitID
Her kan du læse mere om MitIDÅbner i nyt vindue.
Hvis du har brug for en ny aktiveringskode til MitIDÅbner i nyt vindue, skal du gøre det på MitID's hjemmeside.
- Hvordan får jeg en aktiveringskode?
Før du kan bruge din MitID app skal du aktivere den. Du kan aktivere dit MitID med en aktiveringskodeÅbner i nyt vindue.
Hvis du oplever problemer med at modtage aktiveringskoden eller SMS kode, kan du annullere oprettelsen og slette MitID app. Det betyder, at du skal starte forfra med din oprettelse af dit MitID og MitID app.
- Hvorfor skal jeg scanne en QR-kode?
Når du fx logger på Netbank eller andre offentlige hjemmesider fra en computer skal du af sikkerhedsmæssige årsager scanne en QR-kode.
Du kan også opleve det, hvis du logger på Netbanken fra en tablet eller mobiltelefon, hvorpå du ikke har installeret MitID appen.
Du gør sådan her:
- Log på NetbankenÅbner i nyt vindue, som du normalt vil gøre
- Skriv dit MitID brugernavn og klik ’Fortsæt’
- Log på din MitID app
- Brug kameraet på din telefon til at scanne QR-koden på skærmen
- Godkend til sidst i MitID appen.
Vi har lavet en videoguide, der viser trin for trin, hvordan du logger på med QR-kode.
Se også hvordan du giver MitID appen tilladelse til at bruge kameraet på din telefon.
- Glemt bruger-ID til MitID
Har du glemt dit bruger-ID, kan du selv finde det ved at bekræfte din identitet ved at scanne dit pas/ID-kort i MitID appen.
Du kan læse mere om hvad du gør, hvis du har glemt dit bruger-IDÅbner i nyt vindue.
Har du ikke MitID app og pas kan du ringe til os igennem Mobilbank eller på 70 33 33 33Åbner i nyt vindue og få oplyst dit bruger-ID. Hav dit danske pas eller kørekort klar.
Du kan også få hjælp ved at henvende dig til Borgerservice.
Husk: Dit bruger-ID er privat, og du må aldrig dele det med nogen. Hverken banker eller offentlige instanser vil nogensinde ringe og bede dig om at oplyse dit bruger-ID. Hvis du bliver ringet op og bedt om at udlevere dit bruger-ID, skal du afbryde opkaldet. Læs mere om, hvordan du undgår at blive udsat for svindel.
- Kan jeg få MitID på flere enheder?
Du kan installere MitID appen på op til 3 enheder, f.eks. din mobiltelefon og din tablet. Det er en god idé at installere MitID appen på flere enheder, så du har en back up, hvis du f.eks. mister din telefon, så du kan benytte den anden enhed til at genetablere MitID appen på en ny mobil.
- Jeg har fået ny/mistet min gamle telefon - Hvordan får jeg MitID på min nye telefon?
Når du skal have MitID på en ny telefon, er der to måder, du få gøre det på:
Få aktiveringskode med MitID
Du kan aktivere eller genaktivere en MitID app ved at indtaste en aktiveringskode sammen med dit bruger-ID. Du kan her få aktiveringskode til MitIDÅbner i nyt vindue.
Aktiver MitID med pas
Du kan også aktivere eller genaktivere en MitID app ved at scanne dit pas/ID-kort og dit ansigt direkte i MitID appen.
- Mangler notifikation ved godkendelse med MitID
Du har været vant til at modtage en notifikation, når du skulle godkende med NemID appen. Dette ændrer sig med MitID, så du ikke længere får en notifikation. I stedet skal du selv gå ind i MitID appen og åbne den.