Chat Åbner i nyt vindue Find os Åbner i nyt vindue

Betalinger til udlandet

Du kan overføre og modtage udenlandske betalinger via Netbank og Mobilbank. Her kan du læse om, hvordan du gør og få svar på ofte stillede spørgsmål om overførsler til udlandet.

Hvordan laver jeg en udenlandsk overførsel?

Du kan overføre penge til udlandet via Netbank eller Mobilbank. Se hvordan du gør herunder. 

Inden du kan overføre penge til udlandet, har du brug for modtagers IBAN og BIC/SWIFT-kode

Overførsel til udlandet i Mobilbank

relaxed woman using phone small overlay

  1. Start med at logge på Mobilbank.
  2. Tryk på ‘Hjem’ nederst.
  3. Tryk på ‘Betal til udlandet’ øverst i højre hjørne.
  4. Vælg den konto pengene skal overføres fra.
  5. Udfyld alle de resterende felter.
  6. Du skal ikke udfylde 'Bankens Bankkode', når du bruger IBAN-nr. og BIC/Swift kode. Det er kun, hvis du har kontonummer og BIC som de eneste oplysninger.
  7. Når alle felter er udfyldt korrekt, godkender du overførslen ved at klikke på ‘Alt er korrekt’.

Overførsel til udlandet i Netbank

Happy man at laptop small overlay

  1. Start med at logge på NetbankÅbner i nyt vindue 
  2. Hold musen over "Betalinger" i topmenuen og vælg "Betal til udlandet"
  3. Udfyld nu felterne markeret med '*' : Kontonummer/IBAN, modtagers navn, vej, nummer, by, postnummer og land.
  4. Angiv det beløb, du vil overføre og vælg "Valuta"
  5. Vælg "Omkostninger", "Overførselshastighed" og "Betalingsdato "
  6. Klik på 'Godkend' og bekræft med dit NemID

Du kan se en trin-for-trin guide her (pdf, 964 KB)Åbner i nyt vindue 

Sådan modtager du udenlandske overførsler

Hvis du skal modtage en betaling fra udlandet, er den hurtigste og sikreste løsning at bede betaleren om en elektronisk udenlandsk overførsel. Denne kan enten gennemføres som en SWIFT-konto-til-kontooverførsel (over hele verden, for andre valutaer end Euro) eller som en SEPA Credit Transfer (for Euro inden for Europa). 

Hvis du har modtaget en check, skal du i stedet for at indkassere den kontakte betaleren og bede om en direkte overførsel til din konto.

For at kunne gennemføre overførslen direkte til din konto skal du give afsenderen disse oplysninger:

SEPA Credit Transfer:

Modtagerens fulde navn
Modtagerens fulde adresse
IBAN (International Bank Account Number) 
BIC (bankkode)

eller

SWIFT-konto-til-kontooverførsel:

Modtagerens fulde navn
Modtagerens fulde adresse
IBAN (International Bank Account Number)
BIC (bankkode), clearingkode eller bankens navn, adresse og hjemland 

Du kan finde dine IBAN og BIC oplysninger i Netbank og Mobilbank under ’kontooplysninger’.

Ofte stillede spørgsmål om overførsler til udlandet

Hvad koster det at overføre til udlandet?

Nordea Payment: 50,00 kr. Såfremt du laver overførslen i Mobilbank eller Netbank. 

EU Payment: 0,00 kr. Såfremt du laver overførslen i Mobilbank eller Netbank.

Standardoverførsel: 50,00 kr. Såfremt du laver overførslen i Mobilbank eller Netbank. 

Ekspresoverførsel: 300,00 kr. + prisen for den anden valgte overførselstype. Såfremt du gør det i Mobilbank eller Netbank

Modtage overførsel fra udlandet: 

  1. Afsenderen kan have valgt at betale dine omkostninger
  2. Standardoverførsel: 50 kr.
  3. EU Payment: 0 kr.
Hvad er et IBAN-nummer og en BIC-kode?

IBAN (International Bank Account Number) er et internationalt kontonummer, som du skal bruge, når du skal modtage eller overføre penge til udlandet. 

Du finder dit IBAN-nummer under kontooplysninger i din Netbank eller Mobilbank.

BIC (Bank Identifier Code) bruges til at identificere hvilken bank pengene overføres fra eller til og kaldes også for SWIFT. BIC-koden har en længde på 8 eller 11 karakterer og de første seks karakterer er altid bogstaver. I Danmark er Nordeas BIC-kode NDEADKKK.

Hvis du skal modtage penge fra udlandet, skal du oplyse begge dele til afsenderen.

Kan jeg tilbageføre en udenlandsk overførsel?

Du skal kontakte os straks, hvis du har opdaget en fejl i en udenlandsk overførsel. 

Så vil vi undersøge, om det er muligt at stoppe overførslen.

Hvis overførslen allerede er bekræftet og pengene er trukket på din konto, har det en pris på 350 kr., hvis mine kollegaer skal forsøge at få dine penge tilbage. Derudover kan der være et tab i forbindelse med ændring i kursen.

Du kan med fordel ringe til os igennem Mobilbank eller på 70 33 33 33.

Hvilken kurs bliver valutaen afregnet i?

Overførslen bliver udført på betalingsdatoen til Nordeas handelsnoteringskurs. 

Du kan se kursen her. Åbner i nyt vindue

Hvad er en EU Payment?

En EU Payment er en overførsel inden for EU, Norge, Island og Lichtenstein. Den valuta, som du overfører i skal være euro.

En udenlandsk overførsel, der er lavet med IBAN-nummer, BIC og hvor EUR er valgt som valuta og delt omkostninger, bliver automatisk overført som en EU-Payment.

Hvad skal jeg bruge ved en udenlandsk overførsel?

Inden du laver en udenlandsk overførsel, skal du bruge modtagers IBAN-nummer/kontonummer og BIC/Swift-kode. 

Hvis du laver en overførsel til England eller USA, skal du være opmærksom på, at du skal bruge en 'Bankkode' i stedet for en BIC/Swift-kode.

Hvordan bekræfter jeg en overførsel?

Hvis du har et dansk mobilnummer registreret hos os, kan du bekræfte din overførsel via sms.

Hvis du ikke modtager en sms, kan vi hjælpe dig med at bekræfte overførslen. Du kan med fordel ringe igennem Mobilbank. 

Hvornår er min overførsel fremme ved modtageren?

En standardoverførsel til udlandet forvente, at tage ca. 2-5 bankdage, før overførslen er fremme hos modtagerbanken. 

En ekspresoverførsel forventes at være fremme i modtagerbanken samme dag eller næste bankdag. 

Hvad er min beløbsgrænse på udenlandske overførsler?

Limit til udenlandske betalinger er 20.000 kr. 

Skal du overføre mellem 20.000-100.000 kr. til udlandet, kan vi forhøje din limit. Du kan med fordel kontakte os igennem Mobilbank eller på 70 33 33 33.

Hvis du skal overføre mere end 100.000 kr. til udlandet, skal du udfylde en blanket, som du skal udfylde og sende til os igennem Mobilbank/Netbank.

Hvordan forhøjer jeg min beløbsgrænse til udenlandske betalinger?

Skal du overføre mellem 20.000-100.000 kr. til udlandet, kan vi forhøje din limit. Du kan med fordel kontakte os igennem Mobilbank eller på 70 33 33 33.

Hvis du skal overføre mere end 100.000 kr. skal du udfylde en blanket. Den finder du her

Bestil udenlandsk overførsel via din filial

Hvis du ikke ønsker at benytte Netbank eller Mobilbank til at overføre til udlandet, kan du også udfylde nedenstående betalingsblanket og aflevere den i din nærmeste filial.  

Bemærk at denne løsning er dyrere, end hvis du bestiller din udenlandske overførsel i Netbank eller Mobilbank.

Cut-off tider i filialer

Se det seneste afleveringstidspunkt i filialen for overførsler (pdf, 190 KB)Åbner i nyt vindue til udlandet

Forms in English

When you order international transfers you need to use Nordea's standard form that is available in Danish and English here:

Open, fill in the form and print. The filled in form is to be delivered in the branch. 

Cut-off times - branches

See the latest cut-off times for payments (pdf, 188 KB)Åbner i nyt vindue to abroad ordered in the branch.