Betalinger til udlandet

Du kan overføre og modtage udenlandske betalinger via Netbank og Mobilbank. Her kan du læse om, hvordan du gør og få svar på ofte stillede spørgsmål om overførsler til udlandet.

Hvordan laver jeg en udenlandsk overførsel?

Du kan overføre penge til udlandet via Netbank eller Mobilbank. Se hvordan du gør herunder. 

Inden du kan overføre penge til udlandet, har du brug for modtagers IBAN og BIC/SWIFT-kode

Overførsel til udlandet i Mobilbank

relaxed woman using phone small overlay

  1. Start med at logge på Mobilbank.
  2. Tryk på ‘Hjem’ nederst.
  3. Tryk på ‘Betal til udlandet’ øverst i højre hjørne.
  4. Vælg den konto pengene skal overføres fra.
  5. Udfyld alle de resterende felter.
  6. Du skal ikke udfylde 'Bankens Bankkode', når du bruger IBAN-nr. og BIC/Swift kode. Det er kun, hvis du har kontonummer og BIC som de eneste oplysninger.
  7. Når alle felter er udfyldt korrekt, godkender du overførslen ved at klikke på ‘Alt er korrekt’.

Overførsel til udlandet i Netbank

Happy man at laptop small overlay

  1. Start med at logge på NetbankÅbner i nyt vindue 
  2. Hold musen over "Betalinger" i topmenuen og vælg "Betal til udlandet"
  3. Udfyld nu felterne markeret med '*' : Kontonummer/IBAN, modtagers navn, vej, nummer, by, postnummer og land.
  4. Angiv det beløb, du vil overføre og vælg "Valuta"
  5. Vælg "Omkostninger", "Overførselshastighed" og "Betalingsdato "
  6. Klik på 'Godkend' og bekræft med dit NemID

Du kan se en trin-for-trin guide her (pdf, 964 KB)Åbner i nyt vindue 

Sådan modtager du udenlandske overførsler

Hvis du skal modtage en betaling fra udlandet, er den hurtigste og sikreste løsning at bede betaleren om en elektronisk udenlandsk overførsel. Denne kan enten gennemføres som en SWIFT-konto-til-kontooverførsel (over hele verden, for andre valutaer end Euro) eller som en SEPA Credit Transfer (for Euro inden for Europa). 

Hvis du har modtaget en check, skal du i stedet for at indkassere den kontakte betaleren og bede om en direkte overførsel til din konto.

For at kunne gennemføre overførslen direkte til din konto skal du give afsenderen disse oplysninger:

SEPA Credit Transfer:

Modtagerens fulde navn
Modtagerens fulde adresse
IBAN (International Bank Account Number) 
BIC (bankkode)

eller

SWIFT-konto-til-kontooverførsel:

Modtagerens fulde navn
Modtagerens fulde adresse
IBAN (International Bank Account Number)
BIC (bankkode), clearingkode eller bankens navn, adresse og hjemland 

Du kan finde dine IBAN og BIC oplysninger i Netbank og Mobilbank under ’kontooplysninger’.

Ofte stillede spørgsmål om overførsler til udlandet

Bestil udenlandsk overførsel via din filial

Hvis du ikke ønsker at benytte Netbank eller Mobilbank til at overføre til udlandet, kan du også udfylde nedenstående betalingsblanket og aflevere den i din nærmeste filial.  

Bemærk at denne løsning er dyrere, end hvis du bestiller din udenlandske overførsel i Netbank eller Mobilbank.

Cut-off tider i filialer

Se det seneste afleveringstidspunkt i filialen for overførsler (pdf, 190 KB)Åbner i nyt vindue til udlandet

Forms in English

When you order international transfers you need to use Nordea's standard form that is available in Danish and English here:

Open, fill in the form and print. The filled in form is to be delivered in the branch. 

Cut-off times - branches

See the latest cut-off times for payments (pdf, 188 KB)Åbner i nyt vindue to abroad ordered in the branch.