De 5 vigtigste ting at vide om dit bankskifte
1. Hvad sker der med mine konti i den gamle bank?
Når du er blevet oprettet som kunde i Nordea, skal du kontakte din filial og aftale, at dine konti i din nuværende bank skal overføres. Herefter sørger vi for at overføre dine konti fra din gamle bank til Nordea.
Den tid, det tager at overføre dine konti, afhænger af den enkelte kontotype – det kan tage 3-4 uger, dog kan overførsel af investeringsdepoter, pensioner m.m. tage længere tid.
Du kan også sende os en besked i Netbanken med en oversigt over de konti, du har i din nuværende bank. Du kan få hjælp af vores chatbot, Nova, ved at skrive ’flytning af engagement’.
2. Hvordan flytter jeg min Nemkonto og sikrer, at min løn følger med?
Når du kontakter filialen for at få overført dine konti, aftaler vi hvilken konto, der skal være din Nemkonto. Derefter sørger vi for at informere de offentlige myndigheder om, at din Nemkonto flyttes til os.
Du skal selv informere din arbejdsgiver om dit nye kontonummer. Hvis din løn udbetales via din Nemkonto, behøver du dog ikke informere din arbejdsgiver.
Du kan også angive, hvilken konto der skal være din Nemkonto i Netbanken. Se hvordan, ved at søge på Nemkonto her på nordea.dk eller få hjælp af vores chatbot, Nova, ved at skrive ’Nemkonto’.
3. Hvad sker der med mine Betalingsserviceaftaler?
Når du kontakter filialen, aftaler vi, hvilke BS-betalinger der skal flyttes. Derefter sørger vi for at flytte dem og andre faste overførsler, så dine regninger bliver betalt til tiden. Du kan også sende os en besked i Netbank eller Mobilbank.
Vær opmærksom på, at du kun kan flytte betalingsaftaler, der er tilmeldt på dit CPR-nummer. Du kan få hjælp af vores chatbot, Nova, ved at skrive ’Betalingsservice’.
4. Hvordan får jeg nye kort?
Du aftaler med filialen, hvilke kort du har brug for. Du kan også bestille kort her. Bemærk, at vi foretager en kreditvurdering, hvis du ansøger om Visa/Dankort eller Mastercard.
5. Hvor lang tid går der, før mine kort kommer?
Der kan gå op til 3 uger, før du modtager det fysiske kort. Men når din ansøgning om kortet er godkendt, får du en kortbestilling til digital underskrift. Når du har underskrevet den, ligger kortet klar i din Mobilbank.
Kortet på mobilen er aktivt og kan tilføjes til Apple Pay og Google Pay med det samme, så du kan begynde at bruge det. Når du modtager det fysiske kort, skal du huske at aktivere det. Se mere om, hvordan du kommer i gang med dit nye kort, så snart det er bestilt.