En købsforsikring er rar at have i baghånden, når du køber en vare, som gerne skulle fungere problemfrit længe efter den almindelige garantiperiode på to år. Betaler du for varen med et Mastercard fra Nordea, kan du sænke skuldrene – her er du nemlig dækket i fire år fra købsdatoen.
Det hurtige overblik
Spørgsmål | Svar |
---|---|
Skal varen være købt med kortet?
| Ja. |
Hvad dækker forsikringen?
| Varer der lovligt kan forhandles og anvendes i Danmark. Gælder ikke almindelig slitage.
|
Hvornår dækker forsikringen?
| Funktionsfejl eller pludselig opstået skade. Læs forklaring længere nede.
|
Hvor stor er erstatningen? | Op til 50.000 kr. pr kort. |
Er der selvrisiko? | Ja, 1.000 kr. pr. skade. |
Kontakt Tryg, hvis du har spørgsmål
Vi tilbyder købsforsikringen i samarbejde med Tryg Forsikring. Du skal derfor kontakte Tryg, hvis du har spørgsmål til forsikringsbetingelserne eller vil anmelde en skade.
Du kan ringe til Tryg på 70 12 99 00Åbner i nyt vindue
Hvad dækker forsikringen?
Funktionsfejl
- Forsikringen dækker alle indefra kommende skader på den forsikrede vare.
- Varen er dækket i 4 år fra købsdato.
- Skaden skal være konstateret og anmeldt inden for denne 4 års periode.
Hvad er en funktionsfejl?
Funktionsfejl er skader, der opstår ”af sig selv”. Det kan for eksempel være en computer, der pludselig ikke vil tænde, eller en vaskemaskine, der ikke vil centrifugere.
Skaden er ikke sket, fordi varen er blevet tabt på gulvet eller anden form for uheld.
Pludselig opstået skade
- Forsikringen dækker pludselige skader på den forsikrede vare i de første 90 dage efter købsdatoen eller modtagelsen af varen.
- Ved pludselig skade forstås en skade, som skyldes en udefrakommende og øjeblikkeligt virkende årsag. Med andre ord skal ulykken og den medfølgende skade ske i øjeblikkelig sammenhæng.
Hvad er en pludselig opstået skade?
Pludselig opstået skade er skader, der opstår lidt ud af det blå. Det kan for eksempel være, at du taber en mobiltelefon, så skærmen smadrer, eller dit fjernsyn, der pludselig falder ned fra væggen.
Det er en ydre påvirkning, der gør skade på genstanden.
Hvad dækker forsikringen ikke ?
- Skade på motoriserede haveredskaber, el-scootere og elektriske apparater/redskaber, der udelukkende er til udendørs brug.
- Demo-, anden sorterings- eller udstillingsvarer; varer uden den oprindelige fabrikants serienummer.
- Skade, der består af ridser, skrammer og afskalning eller anden kosmetisk skade fx farveforskelle.
- Skade, der skyldes slitage, mangelfuld vedligeholdelse, fejlbehandling, fejltilslutning, forkert reparation eller skader, der sker under reparation.
- Fejl i og tab af software, data mv. samt pixelfejl.
- Skade, der er dækket af en garanti, serviceordning eller sælgers ansvar i henhold til de køberetlige regler.
- Skade, der skyldes forsæt, eller at sikrede har udvist grov uagtsomhed.
- Skade, der er forvoldt af dyr.
- Skade som følge af brand, lynnedslag, tyveri, røveri, overfald,hærværk, storm, el-skade, færdselsskade eller sodskade.
- Skade som direkte eller indirekte følge af:
- virus- og hackerangreb eller lignende på den forsikrede vare.
- jordskælv eller andre naturforstyrrelser.
- oversvømmelse fra hav, fjord, sø og lignende.
Eksempler på pludselig opstået skade og funktionsfejl
Eks. på funktionsfejl
Funktionsfejl er skader der opsår inde i et apparat. Det kan eks. være en computer, der ikke vil tænde ,eller en vaskemaskine, der ikke vil centrifugere.
Skaden er ikke opstået pga. den er blevet tabt på gulvet el. lign. Det er en indefra kommende skade.
Eks. på pludselig opstået skade
Pludselig opstået skade er skader der som navnet indikerer, opstår lidt ud af det blå.
Det kan eks. være, at man taber en mobiltelefon, eller et fjernsyn, der falder ned fra væggen. det er en ydre påvirkning, der gør skade på genstanden.
Læs forsikringsbetingelserne
Vi anbefaler altid, at du læser forsikringsbetingelserne i deres fulde længde, inden du vælger kort og gør brug af købsforsikringen.
Se
Se
Se
Hvis du har spørgsmål til forsikringsbetingelserne, kan du kontakte Tryg på 70 12 99 00Åbner i nyt vindue