Hvad er identitetstyveri?

Identitetstyveri er, når andre misbruger dine personlige oplysninger til at chikanere dig eller til at franarre dig penge. Det kan for eksempel være misbrug af dit CPR-nummer, dine kreditkortoplysninger eller oprettelse af falske profiler på sociale medier.

Hvis svindlere får fat på dine personlige oplysninger, kan de udgive sig for at være dig og derefter hæve penge, optage lån eller købe varer i dit navn. De kan gøre meget skade i dit navn, så det er vigtigt at beskytte sig mod svindlere og hackere.

Er skaden sket, skal du anmelde det til politiet. Du kan også ringe til os på 70 33 22 49.

Hvordan får svindlerne adgang til personlige oplysninger? 

Svindlerne har desværre mange forskellige metoder til at forsøge at franarre uskyldige mennesker deres personlige oplysninger. Nogle af de mest udbredte metoder til at lokke personlige oplysninger fra folk er gennem falske mails, SMS’er eller telefonopkald, hvor svindlerne for eksempel udgiver sig for at være fra banken eller politiet. 

Svindlerne kan også opnå adgang til personlige oplysninger, hvis du mister din pung, gennem indbrud i dit hjem, via dine sociale profiler eller ved hacking af din computer eller telefon. 

Hold dig opdateret på de forskellige svindelmetoder

Svindlerne udvikler hele tiden nye metoder til at lokke personlige oplysninger eller penge ud af deres ofre. Det er derfor vigtigt at holde dig opdateret på metoderne og sørge for at tale med dine nærmeste om de forskellige måder, man kan blive svindlet på. Vi har lavet en lille bog, der beskriver de mest udbredte svindelnumre i Danmark. Du kan hente bogen lige her.

Du kan også læse mere om de forskellige svindelmetoder her.  

Har du en forsikring mod identitetstyveri?

Mange forsikringsselskaber tilbyder forsikringer mod identitetstyveri – ofte som en del af indboforsikringen eller som et tilkøb til denne. Hvis du er indehaver af et Nordea Platinum Mastercard, er du, din ægtefælle/samlever og hjemmeboende børn automatisk omfattet af en forsikring mod identitetstyveri. Forsikringen dækker blandt andet rådgivning om forebyggelse af identitetstyveri og identitetsmisbrug på sociale medier og i visse tilfælde også økonomiske tab som følge af identitetstyveri. Du kan se mere om forsikringen mod identitetstyveri her. 

Tips til at undgå ID-tyveri

  • Pas på dine personlige oplysninger – del ikke dit CPR-nummer, adgangskode til MitID og lignende med andre.
  • Pas på dine betalingskort- og kreditkortoplysninger.
  • Indstil dine profiler på sociale medier, så kun venner kan se dine billeder og grundlæggende oplysninger.
  • Beskyt elektroniske enheder og sociale enheder med adgangskoder. Sørg for at bruge koder andre ikke kan gætte sig til og brug forskellige koder til forskellige enheder og profiler. 
  • Log ud fra hjemmesider, der indeholder personfølsomme oplysninger og sørg altid for at logge ud fra sider, hvor du har været logget ind med MitID. 
  • Smid personlige papirer og kort sikkert ud. Sørg for at rive papirer i stykker, så man ikke kan se dit CPR-nummer og klip sundhedskort og lignende i stykker, inden de smides ud. 
  • Udlever aldrig personlige oplysninger, adgangskoder og lignende til fremmede – uanset hvor gode historier, de præsenterer dig for. Er du i tvivl, så afbryd samtalen og kontakt den virksomhed, som personen udgiver sig for at være fra, direkte. 

Help info icon - 640x360

Vidste du?

Hvis du har et Nordea Platinum Mastercard, er du dækket af en ID-tyveri forsikring. Forsikringen dækker blandt andet rådgivning om forebyggelse af identitetstyveri og identitetsmisbrug på sociale medier og i visse tilfælde økonomiske tab som følge af identitetstyveri.