Chat Åbner i nyt vindue Find os Åbner i nyt vindue

Byggebudget

Trin 2 i renoveringens faser

Hvad koster det at renovere et hus eller lejlighed?

Hvis du ikke har sparet alle pengene op selv, skal du være sikker på, at du kan låne til projektet, inden du går i gang. Når du har dannet dig overblik over, hvad du gerne vil lave om i din bolig, skal økonomien på plads. Inden du kontakter håndværkere, er det vigtigt, at du lægger et  budget.

Sådan lægger du et budget:
Her finder du et eksempel på et budget, der kan inspirere dig, hvis du fx ønsker at renovere dit køkken.
Bente og Per har planer om at skifte deres nuværende køkken ud med et nyt og lækkert køkken. De har set på, hvilke udgifter der kunne komme i den forbindelse:

Nedtagning og bortskaffelse af gammelt køkken
10.000 kr.
Klargøring af VVS
10.000 kr.
El installationer
8.000 kr.
Malerarbejde
10.000 kr.
Gulvarbejde
5.000 kr.
Nyt køkken
50.000 kr.
Opsætning af nyt køkken
30.000 kr.
Evt. håde hvidevarer
20.000 kr.
Uforudsete udgifter ( 15% )
21.450 kr.
Samlet lånebehov
164.450 kr.

Når du har lavet et udkast til dit budget, så tag det med i banken, så kigger vi på det sammen. Baseret på budgettet og en gennemgang af din økonomi, finder vi frem til, hvilken type finansiering, der er bedst for dig.

Boligrådgiverens tips til at holde budgettet:

“Saml dine projekter til bunke - Hvis du har planer om at gå i gang med køkkenet, så tag et kig på badeværelset samtidigt. Selvom det kan virke uoverskueligt, så kan det godt betale sig, da du sparer gebyrer. Hvis udgifterne overstiger 100.000 kr. kan du finansiere projektet gennem dit realkreditlån. Med et forhåndslån kan du sprede arbejdet ud over to år, men låne pengene på en gang.”

“Vi oplever tit, at renoveringsbudgetter skrider. Det gælder særligt, hvis du vælger at gøre tingene selv, men også hvis du bruger håndværkere, da det kan være svært at forudse det hele. Derfor skal du altid regne med, at det bliver dyrere, end du forventer. Så jeg anbefaler, at du afsætter ca. 15-20 pct. ekstra i dit budget”

“Sørg for at indregne penge til forsikring af materialer og dem, der skal hjælpe dig med arbejdet samt en byggesagkyndig, der kan godkende arbejdet løbende.”