Refusionsopgørelsen ved sommerhus-, lejlighed- eller huskøb er en opgørelse over de udgifter og indtægter, der er på ejendommen, så de kan fordeles mellem køber og sælger.
En refusionsopgørelse dækker fx udgifter som:
- varme- og vandudgifter
- udgifter til grundejerforeningen
- oliebeholdning
- ejerskifteforsikring
På overtagelsesdagen bliver det gjort op, hvad sælger reelt har haft af forbrug til sammenligning med, hvor meget sælger har betalt forud aconto.
Hvis der er betalt for meget, skal du betale sælger penge tilbage, hvis aconto-forudbetalingerne er mindre end det faktiske forbrug, skal sælger betale dig ekstra.
Hvem laver refusionsopgørelsen?
Det kan både være sælger og køber, der tager ansvaret for at udarbejde refusionsopgørelsen. Hvis der fx er tale om et privat hussalg, og sælger står for udarbejdelsen, er det dog altid en god ide at få din advokat til at gennemgå den, så du er sikker på, at alle udgifter ved huset eller lejligheden er inkluderet og er korrekte.
I langt de fleste bolighandler udarbejdes refusionopgørelsen dog af købers advokat/jurist eller køberrådgiver – som også laver skødet.
Refusionsopgørelsen skal være på plads senest 14 dage efter overtagelsen og godkendes af både dig og sælger.
Læs mere om refusionsopgørelse her.