- Jeg har ikke en personlig rådgiver. Kan jeg stadig få hjælp og rådgivning om mine investeringer?
I Nordea kan du altid få rådgivning om dine investeringer – uanset om du har en mindre opsparing eller en større formue. Du kan altid booke et møde med os, og du vælger selv, om det skal være et onlinemøde eller et personligt møde i filialen. Ring til os på 70 33 33 33 – vi sidder klar til at hjælpe også om aftenen og i weekenden.
- Hvad er en investeringsforening?
I en investeringsforening er du sikret en god risikospredning og løbende pleje af din opsparing. Du vælger selv, om du vil investere i aktier, obligationer eller en kombination af disse. I stedet for selv at købe forskellige værdipapirer overlader du investeringen til professionelle porteføljeforvaltere, som følger de finansielle markeder tæt. De står for den løbende pleje, justering og udvælgelse af de enkelte investeringer – ofte mellem 50-100 forskellige værdipapirer. Det sikrer en god spredning af risikoen. I Nordea kan vi rådgive dig om, hvordan du bedst sammensætter en portefølje af investeringsforeninger, der matcher din risikoprofil og dine opsparingsbehov. Læs mere om investeringsforeninger.
- Hvad opnår jeg ved at investere gennem en investeringsforening?
Grundprincippet i en investeringsforening er at samle private investorers penge, så foreningens porteføljeforvaltere kan investere en større sum på markedet. Du får som privat investor mulighed for at sprede risikoen ud på flere aktiver, end hvis du selv skulle investere, fordi investeringsforeninger giver dig adgang til markeder, som mindre investorer ellers har svært ved at få adgang til. Læs mere om investeringsforeninger.
- Hvor ser jeg, hvor meget jeg betaler i formidlingsprovision?
Når du køber investeringsforeninger i forbindelse med et investeringsmøde i Nordea, får du altid information om de samlede investeringsomkostninger, herunder formidlingsprovisionen. De samlede omkostninger fremgår ligeledes af den investeringsplan/det investeringsforslag, du får udleveret.
Du får også oplyst de samlede omkostninger, herunder formidlingsprovisionen, når du handler uden rådgivning fx online via Mobilbank, Netbank og Nordea Investor.
En gang om året modtager du en opgørelse over dine årlige investeringsomkostninger, hvoraf formidlingsprovisionen også fremgår.
Læs mere om opgørelsens indhold, og hvordan du finder denÅbner i nyt vindue
- For hvilke produkter betaler jeg formidlingsprovision?
Det gør du for investeringsforeninger, du har købt via Nordea, og som Nordea har en samarbejdsaftale med – herunder Nordea Invest, Nora og investeringsforeningerne indeholdt i Børneopsparing Portefølje.
Se en liste over de investeringsforeninger som Nordea modtager formidlingsprovision fra. Åbner i nyt vindue
- Hvordan håndteres formidlingsprovision, når der er tale om en børneopsparing, som er investeret i en investeringsforening?
Hvis du har oprettet en børneopsparing, der er investeret i en investeringsforening, vil formidlingsprovisionen herfra blive tillagt dig som opretter. Denne formidlingsprovision vil blive lagt sammen med formidlingsprovision fra eventuelle andre investeringsforeninger, som du måtte eje. På baggrund af den samlede formidlingsprovision, du betaler, stiller vi investeringsservices til rådighed for dig på det relevante serviceniveau.
- Er der et øvre loft for, hvor meget jeg kan komme til at betale i formidlingsprovision?
Jo mere du betaler i formidlingsprovision, jo flere investeringsservices stiller vi til rådighed. Det fremgår af de forskellige serviceniveauer vist ovenfor.
Pr. 8/10- 2021 har Nordea en øvre årlig grænse på 40.000 kr. for betaling af formidlingsprovision, da vi vurderer, at det er den maksimale værdi af de investeringsservices, vi kan tilbyde. Kunder, der betaler højere formidlingsprovision, får refunderet alt over de 40.000 kr. efter årets afslutning. Denne udbetaling er skattepligtig.
Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler, hvis du er bosat udenfor Danmark. Så kontakt din rådgiver/filial for yderligere information, hvis du bor i udlandet.
- Hvor ser jeg, hvilke investeringsservices jeg får for den formidlingsprovision, jeg betaler?
Vi skriver til dig, når du er berettiget til at modtage investeringsservices. I brevet informerer vi dig om de investeringsservices, du får stillet til rådighed på baggrund af den formidlingsprovision, du har betalt for. Desuden vil vi orientere dig løbende, hvis din formidlingsprovision ændrer sig, og du får stillet flere investeringsservices til rådighed. Du er altid velkommen til at kontakte os for at følge op på, hvordan du bedst kan anvende dine investeringsservices.
- Kan mine investeringsservices ændre sig?
Minimum to gange om året opgør vi, hvor meget du har betalt i formidlingsprovision og fastlægger dit serviceniveau herefter. Du får flere investeringsservices stillet til rådighed, hvis din betalte formidlingsprovision berettiger til det. Har du omvendt betalt mindre i formidlingsprovision, stiller vi færre investeringsservices til rådighed. Du bliver informeret, hvis der sker ændringer i de investeringsservices, du har til rådighed.
- Jeg har et fælles depot med min partner. Hvordan opgøres formidlingsprovisionen, når det drejer sig om investeringsforeninger, vi begge er ejere af?
Hvis I har et fælles depot, som indeholder investeringsforeninger, vil den formidlingsprovision, I betaler, blive delt ligeligt mellem jer som ejere af depotet. Den delte formidlingsprovision vil blive lagt sammen med formidlingsprovision fra eventuelle andre investeringsforeninger, som du måtte være eneejer af. På baggrund af den samlede formidlingsprovision, du betaler, stiller vi investeringsservices til rådighed for dig.
- Hvorfor modtager mit barn under 18 et brev om formidlingsprovision og investeringsservices?
Kunder, som investerer gennem en eller flere investeringsforeninger, og som følge heraf betaler formidlingsprovision, får stillet en række investeringsservices til rådighed. Dit barn har modtaget information om de investeringsservices, som vi stiller til rådighed, fordi dit barn enten har investeringsforeninger i sit eget depot eller har investeringsforeninger, der er knyttet til en konto oprettet af barnets forældre og/eller bedsteforældre (fx en børnebørnskonto).
På baggrund af den samlede betalte formidlingsprovision får dit barn, som alle vores andre kunder, stillet investeringsservices til rådighed. Som værge har du - på vegne af dit barn - mulighed for at gøre brug af de investeringsservices, som dit barn har til rådighed.
- Hvad er mulighederne som erhvervskunde i forhold til investeringer?
Som erhvervskunde i Nordea kan man vælge mellem to aftaler, når det kommer til investeringer. I kan vælge personlig investeringsrådgivning eller få en aftale om digital investering.
Personlig investeringsrådgivning:
Her får I direkte adgang til et team af certificerede investeringsrådgivere og formuerådgivning, som tager udgangspunkt i at optimere jeres økonomi.
Digital Investering:
Hvor I får nem og hurtig adgang til Nordeas investeringsprodukter og en overskuelig aftale til et fast honorar