Chat Åbner i nyt vindue Find os Åbner i nyt vindue

Sikkerhed og bedrageri

Din sikkerhed er vigtig for os, og vi arbejder løbende på at udvikle vores sikkerhedsløsninger og tjenesteydelser. Der findes i dag mange former for svindel, og det er lettere at være opmærksom og undgå at blive snydt, hvis du kender til dem.

Svindlere udgiver sig for at være fra Nordea

Dette er en advarsel til vores kunder om at der for tiden er svindlere, der hævder at være fra banken eller en offentlig myndighed. De vil forsøge at narre dig til at udlevere personlige oplysninger og penge. Giv aldrig dine personlige oplysninger, koder eller kontooplysninger til nogen som henvender sig eller kontakter dig.

Fraudsters claiming to be from Nordea

This is a warning to our customers about fraudsters who is claiming to be from the bank or a government authority. They want to trick you to give out personal information and money. Never disclose your personal information, codes or account details to somebody who is approaching or contacts you.

Beskyt dig mod svindel

I takt med at ny teknologi og nye metoder giver os nye muligheder for at håndtere vores økonomi via mobiltelefonen og internettet, udvikles også de måder, der anvendes til at franarre os vores opsparing.

Hvis du har mistanke om, at du er blevet snydt, kan du spærre dit NemID og kort på én gang. Log på Netbank, eller ring til Kundeservice på 70 33 33 33Åbner i nyt vindue, som har åbent døgnet rundt, året rundt.

Udlever aldrig dine personlige adgangskoder eller kontooplysninger, og anvend ikke NemID på opfordring af nogen, som har kontaktet dig.

Banken beder dig aldrig om via e-mail, telefon eller sociale medier at oplyse dine adgangskoder eller dit kredit- og debetkortnummer.

Hvis du udsættes for svindel

Hvis du er blevet udsat for svindel, kommet til at udlevere personoplysninger eller frastjålet dit kort, så skal du spærre det. En del produkter kan du selv spærre, mens du andre gange er nødt til at kontakte os. Du kan selv spærre dit kort i din Mobilbank

Internet, mobiltelefon og telefon

Hvis du opdager noget, som ikke passer ind i det normale mønster i din Netbank eller Mobilbank, skal du omgående forlade siden og kontakte Kundeservice på 70 33 33 33Åbner i nyt vindue.    

Anmeld forsøg på svindel

Hvis du ønsker at anmelde en falsk e-mail, som giver sig ud for at komme fra Nordea, skal du videresende den til kd.aedron@gnihsihp

Obs! Send ikke personoplysninger til os via e-mail. Sørg også for at slette den mistænkelige e-mail uden at klikke på links eller vedhæftede filer.

Anbefalinger om beskyttelse mod svindel

Du kan beskytte dig mod svindel ved at følge vores anbefalinger.

Installer en firewall og et antivirusprogram

Opdater regelmæssigt dit styresystem, browsere med tilhørende plug-in-programmer som fx Adobe Flash, Adobe Reader samt dine apps, så du har de seneste sikkerhedsopdateringer. Opdateringerne giver øget sikkerhed og indeholder nye funktioner samt forbedringer.

Beskyt din computer, tablet og mobiltelefon med en adgangskode, så det er sværere for andre at anvende den og opnå adgang til følsomme oplysninger, hvis du skulle miste den, eller den bliver stjålet.

Hvis du har en router, bør du erstatte den fabriksindstillede adgangskode med din egen, som er svær at gætte.

Gå kun på trådløse netværk, som du har tillid til. Der er eksempler på falske tilslutningspunkter, som benyttes til at indsamle oplysninger hos dig.

Sørg for aldrig at åbne og besvare en e-mail, som du ikke er sikker på, selv om den ser ud til at komme fra en afsender, du kender. Vær opmærksom på, om en e-mail indeholder et link eller en vedhæftet fil, og tænk dig om, inden du klikker på linket eller filen.

Yderligere anbefalinger til tablet og mobiltelefon

Vær forsigtig, når du installerer en app. Du bør kun installerer apps fra kilder, som du har tillid til, uanset hvilken type mobiltelefon du har. Åbn ikke din telefon, så den kan bruges til ikke-godkendt software (jailbreaking eller rooting). En sådan modificering indebærer en øget sikkerhedsrisiko.

Hvordan finder du din mobiltelefon, hvis du har mistet den? Installer en sporingsapp, der kan anvendes fra en anden enhed til at finde din mobiltelefon igen, hvis den er blevet borte eller stjålet. Forskellige sporingsapps giver dig mulighed for at slette indhold eller blokere adgang, hvis din mobiltelefon er blevet borte eller stjålet.

Sørg for at have mobiltelefonens IMEI-nummer* skrevet ned, hvis du får brug for at spærre den. IMEI står for International Mobile Equipment Identity og er et unikt nummer, der identificerer din telefon. Det står som regel under telefonens batteri, og på nogle telefoner kan du få det vist på skærmen ved at indtaste *#06#.

Anbefalinger om beskyttelse mod svindel

Der findes mange forskellige former for svindel. Vær et skridt foran svindleren ved at lære mere om de forskellige former.

Læs mere om de forskellige former for svindel

Svindel via telefonen (vishing)

Svindleren tager kontakt på telefonen og udgiver sig fx for at være ansat i banken, en elektronikkæde eller en myndighed, påstår ofte, at det haster, og fremfører forskellige grunde til, at kunden skal anvende sit NemID, sin kodegenerator eller oplyse sine adgangskoder. Formålet er at få adgang til Netbank for at overføre penge eller downloade et nyt mobilt NemID.

Tips:
  • Udlever aldrig dine personlige adgangskoder eller kontooplysninger
  • Anvend aldrig NemID på opfordring af nogen, som kontakter dig
  • Læg røret på, hvis du bliver mistænksom, og slå selv nummeret op på den, som de påstår at ringe fra, for at kontrollere

Svindel via e-mail (phishing)

Man modtager ofte e-mails med opfordringer til at opdatere konto, adgangskode mv. Det kan dreje som om alt fra det helt indlysende trick, hvor du modtager en e-mail om, at du har vundet en masse penge, til mere eller mindre troværdige varianter, hvor en e-mail ser ud til at komme fra en bank, som vil have dig til at bekræfte dit konto- eller kortnummer, eller fra SKAT, som meddeler dig, at du skal have penge tilbage. De fleste varianter indeholder ofte et link, hvor du skal ”bekræfte” dit konto- eller kortnummer.

Tips:
  • Anfør aldrig personoplysninger i en e-mailformular
  • Vær opmærksom på e-mails, der beder om personoplysninger og/eller indeholder stavefejl
  • Klik ikke på links i e-mails, som du ikke genkender

Svindel via SMS (smishing)

Svindlere kan også kontakte dig via SMS. Formålet er ofte at få dig til at klikke på et link og anføre personoplysninger, som de så kan bruge efterfølgende.

Tips:
  • Klik ikke på links fra ukendte afsendere 
  • Udlever ikke ”hemmelige” oplysninger 

Falske fakturaer

En falsk faktura fremsendes ofte via e-mail og er et krav om betaling for en vare eller tjenesteydelse, som du eller din virksomhed aldrig har bestilt eller modtaget.  Det kan også ske, at en sælger via telefonen påstår, at I har indgået en aftale, og kræver penge af dig.

Tips:
  • Er fakturaen rimelig? Har du købt den vare eller tjenesteydelse?
  • Står der et sted på fakturaen, at den egentlig er et tilbud af en slags?
  • Er bank- eller gironummer det samme som sidste gang?

Identitetstyveri

Identitetstyveri betyder, at nogen gør brug af din identitet til fx at købe varer, tegne abonnementer eller optage lån i dit navn. 

Tips:
  • Vær forsigtig med, hvilke oplysninger du lægger ud på internettet og sociale medier, især hvis du er ude at rejse
  • Anvend en elektronisk postkasse som fx Kivra 
  • Tilmeld dig spærring af adresseændring fra uvedkommendes side hos SKAT

Investeringssvindel

Har du modtaget en e-mail eller et opkald fra en investeringsrådgiver, som vil have dig til at investere din opsparing i aktier eller fonde med ”gode” fremtidsudsigter eller til at spekulere i kryptovalutaer og binære optioner, som næsten lyder for godt til at være sandt? Så skal du se dig godt for, inden du indgår en forretning, da der kan være tale om såkaldt investeringssvindel, hvor du aldrig får dine investerede penge tilbage.
Hvis du alligevel er interesseret i et tilbud, skal du tjekke, hvad du betaler for og til hvem.

Tips:
  • Har virksomheden tilladelse til sine aktiviteter?
  • Seriøse virksomheder tilbyder sjældent investering over telefonen, især ikke om aftenen 
  • Tjek, om virksomheden står på Finanstilsynets advarselsliste (linkÅbner i nyt vindue)

Kærlighedssvindel

Kærligheds- eller romancesvindel begynder normalt på internettet på fx Facebook eller datingsider, hvor svindleren ofte er ”en militærperson på opgave i udlandet”. Svindleren kontakter en person, og de begynder at chatte, udveksle e-mailadresser og tale i telefon/via Skype. Kontakten kan ofte vare i månedsvis, og svindleren erklærer hurtigt sin kærlighed og taler om en fælles fremtid. Efter et stykke tid begynder svindleren at bede om penge under forskellige påskud som fx hospitalsudgifter og rejseudgifter.

Tips:
  • Vær på vagt over for ”soldater”, som beder dig om at sende penge
  • Send aldrig penge til nogen, der beder om det via internettet
  • Anmeld det, hvis du er blevet snydt. Du er ikke den eneste

Direktørsvindel

Direktørsvindel går ud på, at svindleren udgiver sig for at være direktør i en virksomhed eller en anden person i en ledende stilling. Svindleren sender dernæst en falsk e-mail til en person i virksomheden og beder denne om at foretage en hasteoverførsel af en stor sum penge, ofte til udlandet.

Tips:
  • Udfør aldrig en betalingsopgave, som du modtager via e-mail
  • Uddan personalet i risici og sikre arbejdsmetoder
  • Ring til afsenderen af e-mailen, og kontroller dens ægthed

Sådan undgår du at blive brugt som muldyr

Det er almindeligt, at kriminelle rekrutterer unge voksne til at hvidvaske penge fra kriminelle aktiviteter. De unge narres, lokkes eller tvinges til at flytte, hæve eller overføre penge via deres egne bankkonti. Og det gør dem til muldyr. Læs mere

Tips:
  • Lad ikke andre bruge din konto til at indsætte, overføre eller hæve penge. 
  • Vær mistænksom over for personer, der tilbyder dig hurtige penge og stor fortjeneste.
  • Giv ikke dine bankoplysninger til andre.