Vær især opmærksom på disse svindelmetoder
Vi oplever i øjeblikket, at der er flere falske telefonopkald, SMS'er og mails i omløb, hvor svindlere eksempelvis udgiver sig for at være fra Nordea. De forsøger at franarre dig personlige oplysninger, eller beder dig overføre penge. Svindlerne kan få det til at se ud som om, at de ringer fra bankens nummer og de kan endda få Nordeas navn og logo sat ind i mails og SMS’er, på en meget overbevisende måde.
Husk, at vi aldrig ringer og beder dig overføre penge, eller spørger efter personlige oplysninger i hverken mails eller på SMS.
5 enkle råd til at undgå svindel
1. Lav aldrig en overførsel, fordi nogen forsøger at overtale dig til det - og udlever aldrig MitID eller kortoplysninger til en i telefonen.
2. Læs altid teksten i MitID app og SMS, inden du bekræfter.
3. Klik ikke på et link i en SMS eller e-mail, du ikke har bedt om.
4. Stol på din sunde skepsis og undersøg troværdigheden.
5. Tal med dine nærmeste om digital svindel og hold dig opdateret.
Har du været udsat for svindel?
Det er vigtigt at vide, hvordan du skal håndtere situationen, hvis du har være udsat for svindel - eller har mistanke om, at du har været. Læs mere om, hvad du skal huske, hvis du har været udsat for svindel her.