Chat Åbner i nyt vindue Find os Åbner i nyt vindue

Derfor beder vi om at se pas eller kørekort

Du undrer dig måske over, at du skal vise pas eller kørekort til banken - særligt, hvis du har været kunde hos os i mange år. Det forstår vi godt.

Løbende identificering er nødvendig for din og samfundets sikkerhed. På den måde hjælper du os nemlig med at beskytte dig mod misbrug og bekæmpe økonomisk kriminalitet.

Hvad betyder det for mig?

Konkret betyder det, at vi beder om at se dit pas eller kørekort, så vi altid har opdaterede oplysninger om dig. 

Vi ved, det kan lyde lidt besværligt. Derfor har vi lavet en løsning, hvor du kan identificere dig direkte med din mobil. Vi sender en besked i din mobilbank, hvis det er nødvendigt, at du identificerer dig.

Når du identificerer dig med mobilen, vil du først blive bedt om at tage et billede af dit pas eller dit kørekort. Derefter vil du blive bedt om at tage et billede af dig selv, så vi kan sikre os, at du er dig.

I videoen til højre kan du se, hvordan du gør. 

Tak for at du hjælper os med at beskytte dig.

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea

Spørgsmål og svar om identifikation

Hvorfor er det nødvendigt, at jeg identificerer mig?

Identificeringen er nødvendig for at vi kan beskytte dig bedst muligt og er desuden et lovkrav. Som alle andre banker i EU har vi pligt til at følge ”Kend din kunde”-reglerne. Det betyder, at vi skal kunne dokumentere, hvem vores kunder er og forstå, hvordan de bruger banken. Læs mere om hvorfor vi stiller spørgsmål

Er jeg mistænkt for noget?

Nej, absolut ikke! Når vi beder dig identificere dig, skyldes det ikke, at du har gjort noget forkert. Vi beder om at se dit pas og kørekort, fordi det er nødvendigt for, at vi kan beskytte dig bedst muligt og sikre os, at ingen andre kan udgive sig for at være dig overfor banken. 

Skal alle kunder identificere sig?

Ja, alle kunder skal identificere sig. Dog er det ikke sikkert, at alle kunder bliver bedt om at identificere sig på samme tid. Derfor kan du opleve, at du og andre kunder i banken vil blive bedt om at identificere sig på forskellige tidspunkter.

Beder alle banker deres kunder om at identificere sig?

Alle banker i EU er underlagt ”Kend din kunde”-reglerne. Det betyder, at de skal kunne dokumentere identiteterne på deres kunder. 

Hvordan ved jeg, om jeg skal identificere mig?

Du vil blive kontaktet af banken, hvis det er nødvendigt.

Jeg har allerede identificeret mig. Hvorfor skal jeg gøre det igen?

Du kan opleve at blive bedt om at identificere dig igen, selvom du tidligere har identificeret dig. Når vi beder dig identificere dig igen, skyldes det, at vi løbende opdaterer vores oplysninger for at sikre, at de altid er korrekte.

Hvad bruger I mine oplysninger til?

Vi bruger oplysningerne til at sikre os, at vi altid har korrekte oplysninger om dig. Vi har derfor brug for din hjælp til at sikre, at vi løbende har de rigtige oplysninger om din identitet  – uanset hvor længe du har været kunde i Nordea.

Hvordan gemmer I mine oplysninger? Og hvor længe gemmer I dem?

De oplysninger du giver Nordea vil blive gemt i henhold til  Hvidvaskloven, tavshedsreglerne og GDPR lovgivningen.

Hvorfor er jeg bedre beskyttet, når jeg har identificeret mig?

Når du identificerer dig, kan vi bedre beskytte dig mod misbrug og svindel. På den måde kan vi sikre, at ingen andre kan udgive sig for at være dig overfor banken.

Hvordan identificerer jeg mig selv i mobilbanken?

Hvis det er nødvendigt, at du identificerer dig, vil du se en besked med titlen ”Hjælp os med at beskytte dig”, når du åbner din mobilbank. Alt, du skal bruge, er et gyldigt pas eller et dansk kørekort udstedt efter 16. april 1997. Tryk på ”Lad os komme i gang”, når du er klar. Først vil du blive bedt om at tage et billede af dit pas eller kørekort. Derefter vil du blive bedt om at tage et billede af dig selv. Når du har taget billedet af dig selv, har du gennemført identificeringen.

Jeg er ved at identificere mig selv i mobilbanken. Hvorfor bliver jeg bedt om at tage et billede af mig selv?

Du bliver bedt om at tage et billede af dig selv, så vi kan bekræfte, at du er den person, vi ser på passet eller kørekortet.

Indsamler identificeringsløsningen i mobilbanken biometrisk data?

Nej. Vi indsamler ikke biometrisk data, når du identificerer dig via mobilen.

Jeg har ikke mobilbanken. Hvordan kan jeg ellers identificere mig?

Du har altid mulighed for at besøge en af vores filialer, når du skal identificere dig.

Jeg har hverken et dansk kørekort eller et gyldigt pas – eller mit kørekort er udstedt før d. 16. april 1997. Hvordan kan jeg så identificere mig?

Du kan ringe til Nordea 24/7 på 70 33 33 33 eller gå en tur forbi en filial. Her kan vi hjælpe dig med at opdatere oplysningerne om din identitet selvom du ikke har et gyldigt pas eller dansk kørekort. 

Deler I mine informationer med andre banker eller virksomheder?

Nej, dine informationer bliver udelukkende delt internt i Nordea Koncernen, herunder Nordea Kredit og Nordea Finans & Leasing.

Jeg er ikke tryg ved at vise mit pas eller kørekort til banken. Er I sikre på, at I har lov til at bede om det?

Ja, det har vi. Vi har som bank ret til at indhente de oplysninger, som vi finder er nødvendige for at identificere vores kunder og løbende opdatere disse oplysninger. I Nordea er vi forpligtiget til at følge bl.a. Hvidvaskloven og Skattekontrolloven. Ved at identificere dig hjælper du os med at beskytte dig som kunde, Nordea med at opfylde vores forpligtigelse i henhold til landets love og mod at blive udsat for økonomisk kriminalitet.